veulen schopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misz_J

veulen schopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 22:11

Haay haay,
Ik verzorg al meer dan 2 maanden een Friese Hengstenveulen, en hij doet alles prima en ben al 2 keer over de dijk met hem weze wandele. Maar hij doet ontzettend vervelend met zijn achterbeentjes, als ik ze wil uitkrabbe tenminste.. verder doet hij gewoon rustig en hij loopt me overal achterna. Veule is al lang van zn moeder af en is al meer dan half jaar. Voor is hij al rustig, al heeft hij af en toe nog wel zn kuren, maar hé tis n hengst hea iemand tips hoe ik hem braaf zijn achterbeentjes op leer tillen, want als hij het na een halfuur schoppen en los rukken eindelijk braaf doet.. is hij het na een half uur al vergeten En nu heb ik in mijn hele arm spierpijn..
Ik kan denk ik wel wat tips gebruiken

_Dunja_

Re: veulen schopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:55

Het enige wat dat veulen nodig heeft in een consequent iemand.
Gewoon blijven volhouden iedere keer weer en belonen als die het goed doet.

Misschien doe je er wel een maand over of misschien zelfs wel langer maar je zult zien dat als jij vol blijft houden dan komt het vanzelf.

Heel veel plezier met je veulen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:00

wat wij vroeger altijd deden met vervelende veulens was dit:

neem een lange steel( bezemsteel ofzo) aan het uiteinde maak je een grote handschoen vast, die vul je met wat wol, hooi of anders, die bind je daar aan vast.

als een dier wil trappen bij aanraking ga je met de handschoen over de benen heen, zolang het dier vervelend is blijf je druk uitoefenen, is hij braaf dan uitvoerig belonen met je stem.

zonder spierpijn te krijgen kun je dit vrij makkelijk doen, omdat je zelf alleen de steel vasthoud
liefst een paar keer per dag, doet hij vervelend dan zeg je "nee! of ehh dat mag niet! "

verder heb je nog een andere manier dat is deze:

neem een lang zacht touw, maak daar een lus in, die leg je rond de kootholte van het dier, met het touw kun je nu zijn been optillen.
verder zelfde verhaal, belonen met stem en een aai.

beetje uitproberen,maar scheelt een hoop werk

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:46

doet hij dit omdat het nieuw voor hem is of omdat hij je gewoon aan het uitproberen is? bij veulens en zeker hengstveulens ( heb er zelf ook een ) moet je heel concequent zijn, hij mag jou gewoon niet schoppen. De mijne heeft dat ook 1 keer gedaan en toen kende hij het voetjes geven al dus het was gewoon kwallen, nou die tilt voortaan heel braaf z'n voetjes op. laten weten wie de baas is.

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:55

Ik heb zelf een haflingerhengstveulen van 10 maanden, en in het begin was het ook drama met hoefjes optillen.
Ik heb het zo gedaan:
Bovenaan het achterbeen beginnen, langzaam naar beneden gaan en gaf hem het commando "voetje". Tilt hij hem op, even vasthouden, en dan belonen. Dit een paar keer herhalen, steeds langer vasthouden. Keer met het borsteltje de onderkant doen. En als hij ging schoppen met z'n been (proberen) vasthouden, en "straffen" door m'n stem te verheffen.
Hoop alleen dat het je lukt zonder spierpijn , want het ging bij mij niet altijd even snel.
Hou ook een bepaalde volgorde aan van optillen, dit heeft bij mij in elk geval goed geholpen. Bijv: rechtvoor-rechts achter- links achter - linksvoor. En goed consequent blijven inderdaad, jij bent de baas en jij leert hem wat hij wel en niet mag doen
Succes

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:00

VMR -> KS

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:00

Vraag eens een sterker iemand die dan zijn achterbeen vast kan blijven houden net zo lang totdat hij braaf blijft staan.
Ik begrijp dat het veulen bij jou toch de kans krijgt om los te rukken, dus krijgt hij zijn zin en blijft hij proberen.
Iemand die sterker is wint het van hem en zo leert het veulen dat tegenstribbelen geen zin heeft omdat het toch niet lukt.
Je moet dan wel vragen of die persoon het in eerste instantie een paar keer wil doen want het veulen blijft het natuurlijk eer nog wel een paar keer proberen.
Het is voor het veulen nu een leuk spelletje wat tevens gelijk zijn dominantie/ bazig hengstengedrag bevestigd.
Hij is op deze manier jou mooi de baas.
Bij mijn veulens heeft mijn man me geholpen, zodra het veulen begon te trekken pakte mijn man het over en die kon het wel houden, na een keer of 4 bleef het veulen netjes staan en hebben wij nooit meer problemen gehad.
Oh ja wij zeiden ook heel boos en kort : nee als het veulen probeerde te trekken en beloonde het als het braaf stond met op lieve toon: braaf.
Daarnaast raakte we ook eerst het been aan zonder op te tillen van de billen naar beneden aaiend en weer terug naar boven en als het veulen dan rustig stond tilde we pas het been op.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:52

Ja, dat gaat ook prima. Ik kan zijn beentjes van boven naar beneden gewoon poetsen en de hoeven aan de voorkant gewoon met een wat hardere borstel schoonmaken zodat daar niet zoveel zand op zit. Maar als ik dan zijn beentje heb schopt hij achteruit, en dan ben ik weer zo'n tr*t om buiten zijn bereik te gaan staan en als hij zich losrukt gewoon weer zijn beentje op te pakken. Met het gevolg dat ik een arm met spierpijn heb .. ieder zijn beloning

Wel veel tips zeg! ThanX Ze mogen gerust blijven komen hoor!!

sam_sur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:35

Je moet het gewoon vaak herhalen en concequent zijn dan houd hij er vanzelf mee op!! Ons veulen schopte ook maar toen eulen zat er wat fout miscchien moet je er een masseur bij halen want bij ons veulen zat er een werfel fout hopelijk heb je er wat aan al die tips die je van mensen krijgt!!!

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 07:38

Echt tof, die tips die ik al heb. En ik ben blij met het behaalde resultaat. Ik heb gisteren weer met hem geoefend, maar dan op mijn gevoel.

Hij was de hele tijd wat draaierig, en wilde 2x naar rechts weglopen, maar hij stond vast aan het touwtje dus ja, ndan kun je niet verder he! Ik ging dus bij zijn rechtreachtrbeentje, het laatste beentje, staan en bleef net zo lang aaien tot hij zich er niet meer druk om maakte.Hij weet dan natuurlijk al dat hij zijn voetjes op moet tillen . Uiteindelijk was ik bij zijn koot, en vroeg ik met zo'n lief stemmetje dat ik altijd bij veulentjes gebruik dat hij zijn voetje op moest tillen, en ja hoor.. hij schopte niet!!! Ikke helemaal blij, hij deed het! Maar bij zijn andere achterbeentje was hij wel even vervelend dus dat vond ik wel raar.

Maar issie niet super? Ik ben helemaal trots dat hij het eindelijk lijkt te begrijpen!!!

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:57

Als hij door heeft dat hij door te gaan schoppen los komt, dan heb je een verkeerd resultaat.
vergelijk het met pony's die gaan hangen als ze vaststaan, knapt het touw of halster, dan blijven ze dit herhalen, want het was een succes!

Staan goede tips, vooral die met die bezemsteel is erg handig, zo blijf je zelf buiten schot!

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:00

het ene been is het andere niet....

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 15:51

Daar zit en kern van waarheid in, maar uiteindelijk begrijpt hij dus ook dat als hij zichzelf losrukt, zijn been opnieuw gepakt word. Maar als hij lief doet, en even zijn been omhoog houd hij daarna ervanaf is! Het is maar net hoe snel het veulen het doorheeft!

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 17:09

Resultaat...

ik heb ontzettend veel met Jistar geoefend, en hij doet het nu super!
eigenlijk doet hij dat al 2 weken, maar had er niet aan gedacht om het hier op te zette
Nu zet ik'm in de stal ook niet vast (9 v.d. 10x) als ik'm op stal aan het borstele bent, zo braaf is hij al!! hij blijft gewoon staan en kijkt alleen ff om om te kijke hoe raar zn been nu wel niet staat