Foxy beetje ziek (geweest hoop ik)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Foxy beetje ziek (geweest hoop ik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 12:56

Ja hoor, vanochtend toen ik ging voeren leek het of ze koliek had..Ze ging telkens liggen en rollen, en begin ook ieder keer te rillen net of ze in shock ofzo was dus ik de VA gebeld..
Het bleek dus geen koliek te zijn mee iets van calcium-tekort..omdat haar veulen veel drinkt (tja welk veulen niet) gaat der veel calcium naar der melk en heeft ze zelf tekort omdat ze geen tijd heeft om het goed uit der voer te halen (als ik de VA z'n uitleg goed begrepen heb) het ligt niet aan het feit dat ze te weinig of geen goed voer krijgt wan tik maak ze enorm veel slobber (5 scheppen zo een 2 keer/dag soms meer), ze krijgt daarnaast ook nog eens Probreed (2 scheppen) van Cavalor en Strucomix (ook 2 scheppen+ een schep door der slobber), daarnaast ook constant hooi.
Nou goed ze at dus ook heel slecht.De VA heeft ze dus ingespoten met allerlei middeltjes en ze heeft ook nog ff aan het "infuus" gestaan voor de calcium binnen te krijgen.Haar spieren waren een soort van "verlamd" zei de VA en dat trillen had ermee te maken dat de calcium normaal zorgt dat de spieren niet onregelmatig gaan samentrekken (en het dus op epilepsie lijkt zou je kunnen zeggen).
Hij heeft haar wel 10 keer moeten prikken want de calcium liep niet goed door in haar bloed, ook vloog de naald er constant uit door al dat getril..(kwam er nog eens bij dat Foxy zelf niet goed meewerkte)
Toen hij net weg was begon ze alweer te eten (ik blij) en naar het schijnt komt dit nogal eens voor bij merries met een veulen.
Zo had een boer bij me in de buurt een merrie die TIJDENS der bevalling hier ineens last van kreeg...(lijkt me ook niet leuk om op dat moment last van je spieren te krijgen enzo)
Nou maar hopen dat het goed komt en blijft want het zag er ff niet goed uit..

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 14:17

Ik hoop dat het nu beter gaat met de merrie.

Vraag me alleen af of je echt Calcium, bedoeld of Kalium???

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 19:39

Deze ziekte komt ook vaak voor bij melkkoeien. Vaak wordt dit gezien bij hoogdrachtige dieren of nieuwmelkte dieren. Te weinig calcium in het bloed waardoor een verstoring van de bloedspiegelbeeld ontstaat. Kaliumgehalte wordt te hoog in het bloed. Wel even oppassen met de weidegang en voer haar maar veel hooi.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-02 12:36

Nu is ze weer beter maar de Va is gisteren nog een keer moeten terug komen omdat het nog niet beter was..in totaal heef tze calcium toegedoend gekregen voor een paard van 600kg!!
Vond het best wel eng omdat een paard een onmiddelijke hartstilstand kan krijgen bij het toedienen van zoveel spul...

Maar nou bibbert ze dus niet meer maar ze dierf wel der stal niet meer in..(nu weel wel gelukkig)

Ik hoop dat ze nou goed blijft..