dekdatum onbekend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Andalief

dekdatum onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 02:29

Hadie allemaal,

Ik ben nieuw hier en zit meteen met een dringende vraag:

Kan een dierenarts vaststellen hoe lang het nog duurt voordat een veulen geboren wordt als ie helemaal niet weet wanneer de merrie gedekt is?

Babe, de merrie, liep gezellig in de wei met Argento, hengst. Als er wat zou gebeuren dan was het mooi, lukte het niet: ook goed.

De veearts is geweest en bevestigde dat Babe drachtig is, maar kon niets zeggen over hoe langs het nog precies gaat duren.
Klopt dat? Of kan er wel degelijk iets gevoeld/ gescand worden, of blijkt er misschien iets uit bloedwaarden?

We houden Babe natuurlijk goed in de gaten. Het is nu al meer dan 11 maanden geleden dat ze bij de hengst in de wei kwam, dat was 6 maart 2005), dus het wordt spannend. We houden haar goed in de gaten, maar er wijst nog niks op dat ze op het punt staat te bevallen. Uiers zijn ook non niet vol, maarja, soms wordt je toch gefopt.

Oja, het gaat niet over mijn eigen paarden. Het zijn bijrijdpaarden.

Nog ff voor de duidelijkheid:

- 6 maart gingen Babe en Argento bij elkaar in de wei.
- 23 maart heb ik een dekking gezien
- daarna hebben ze nog tot juni bij elkaar in de wei gestaan.
- Toen is Babe een poosje ergens anders geweest
- En aan eind vd zomervakantie kwamen ze weer samen
- sindsdien lopen ze samen in de wei
- Babe heeft nu een dikke buik, maar nog geen gevulde uiers of ingevallen achterste.

We dachten dat een dierenarts wel zou weten hoe lang het nog zou duren, ook als je niet weet wanneer de dekking is geweest, maar dat blijkt dus lastig. Hadden we beter op moeten letten wanneer ze gedekt is, tja, nu te laat.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:37

Hey dat is volgens mij dezelfde Argento waar mijn merrie bij gelopen heeft..., alleen mijn merrie is 21 mei 2005 naar Argento gegaan en toen stond daar geen andere merrie (meer) en is eind augustus weer weggegaan en toen stond er ook geen andere merrie, dus twijfel wel of het dezelfde is.

Met een scan kan een dierenarts toch wel ongeveer zien hoelang een merrie nog ongeveer heeft te gaan lijkt mij!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:41

Die scan kan je vergeten; daarvoor is de dracht al veel te ver heen. Je zal op de uiterlijke kenmerken van de merrie af moeten gaan. Vlak voor de geboorte zijn dat er een heel aantal, waaronder de melk maar ook het harsen, verandering van de vorm van de buik en het wegvallen van de banden.

Andalief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 14:08

Anke schreef:
Hey dat is volgens mij dezelfde Argento waar mijn merrie bij gelopen heeft..., alleen mijn merrie is 21 mei 2005 naar Argento gegaan en toen stond daar geen andere merrie (meer) en is eind augustus weer weggegaan en toen stond er ook geen andere merrie, dus twijfel wel of het dezelfde is.

Met een scan kan een dierenarts toch wel ongeveer zien hoelang een merrie nog ongeveer heeft te gaan lijkt mij!

Anke, heet jouw merrie Siggy? (KWPN) Dan is ze het. Argento is by the way een andalusier.
Babe (de drachtige merrie) was ergens anders toen Siggy bij ons was. (ik wist alle data niet meer precies, dus heb in mijn vorige post het globaal aangegeven)
Oja, de eigenaar van Argento is Iris, ik ben de bijrijder van Argento.

Als het idd om jouw merrie gaat: is ze drachtig geworden, of toch niet?

Andalief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 14:11

Anne_GTI schreef:
Die scan kan je vergeten; daarvoor is de dracht al veel te ver heen. Je zal op de uiterlijke kenmerken van de merrie af moeten gaan. Vlak voor de geboorte zijn dat er een heel aantal, waaronder de melk maar ook het harsen, verandering van de vorm van de buik en het wegvallen van de banden.

Dat vreesde ik al. Maar ik heb de vraag toch gesteld. Je weet maar nooit of er toch iets mogelijk is, vandaar. Verder doen we precies wat jij voorstelt. Thanx voor je antwoord.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:28

er is hier voirg jaar een merrie opgevoeld 4 weken voor de uitgerekende datum
ze werd niet dik vertoonde hengstig heid,
was in het begin van de dracht 2 keer over drachtig gescant.
we waren bang dat het veulen misschien tot vergooit was.
de da heeft haar dus op gevoeld
overleg met de da wat je kunt doen overigens beviel de merrie 3 weken later van een gezond veulen
en een keintje was het niet

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:37

Ik laat waarschijnlijk ook onze merries nu nog opvoelen, ik vind het moeilijk om te zien of ze wel of niet dragend zijn en wil wel graag duidelijkheid, vooral m.b.t. het voeren!

En het was inderdaad Sigy....., als ze dragend is, zou dat wel heel erg toevallig zijn, want ze heeft maar even samen gestaan met Argento!