voor de welsh a kenners.......een goede keuze???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

voor de welsh a kenners.......een goede keuze???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:05

sorry dat ik het nu alweer vraag,maar mijn vader en ik hebben uiteindelijk 4 hengsten aangeraden gekregen die we voor onze merrie kunnen gebruiken volgend jaar.
-powys fizz
-destiny,s boraya
-gulden hoefs amadeus
-colne heartsease
maar op alle hengsten zit wel weer iets wat mijn vader of ik niet goed vinden.
we worden het maar niet eens maar een van deze hengsten word het.

powys fizz,coed coch gefokt,mooi model maar mijn vader wil het niet want hij heeft nog nooit gedekt.(de hengst dan he )

destiny,s boraya
ik vind het een hele goede keuze maar mijn vader vind dat familie elkaar niet mogen dekken.
boraya is de zoon van de halfzus van winoa haar moeder.

gulden hoefs amadeus
ik wil het niet want kwa model past het wel maar hij is de volle broer van de vader van winoa,te dicht bij dus.

colne heartsease
mooie hengst,mijn vader en ik willen het allebei wel maar we hebben geen idee waar hij staat en hoeveel dekgeld we betalen.

weten jullie welke ik nu moet kiezen??

foto,s van mijn merrie staan in mijn profiel.

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:25

Colne Heartsease staat volgens mij weer in de UK...
Voor de rest kan ik je enkel aanraden om eens wat nakomelingen van de hengsten goed te bekijken. Niet alleen de hengst, maar vooral zijn nakomelingen moeten jullie immers goed bevallen!

LadyF

Re: voor de welsh a kenners.......een goede keuze???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:19

Ik zou wachten met de keuze van een hengst tot ze is uitgegroeid..

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:06

ik zou ook niet met familie gaan dekken. waar colne nu staat, geen idee. Ik zou gewoon verder zoeken naar een gepaste hengst. Ik vind dat ysselvliedt weer een hoop mooie hengsten staan heeft. Zelf vind ik Hywel leuk maar dat moet natuurlijk passen bij jou merrie. Als het je niet 100% aanstaat, niet doen en gewoon andere zoeken.

Rivendell

Re: voor de welsh a kenners.......een goede keuze???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:52

Lijnteelt kan heel gunstig zijn om de goede punten in de stam te verankeren. Die Boraya is niet zeer nauw verwant aan jouw ponies, dus dat moet geen probleem zijn.
Heartsease staat sinds 2004 op de Rhydgwyllim Stud in Engeland.
Dat een hengst nog niet gedekt heeft, zegt ook niets. Hoe is hij?
Amadeus is van Nachtegaals Captain en dat is haast altijd goed bloed.
Fizz is van Waxwing Hillbilly. Hillbilly is 1 van mijn favoriete hengsten en heeft meerdere kampioenen gegeven. Ik vind Fizz alleen zelf minder mooi, maar ik heb alleen foto's gezien.

Maak eens een lijstje van plus- en minpunten van jouw merries. Kijk naar veulens van de hengsten als die er al zijn. Kijk wat jou aanspreekt.

Ik heb zelf trouwens nog een cremello zoon van Waxwing Hillbilly ter dekking staan. Zie website.

Eilinora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:44

ik vind alle kleuren best,daar kijk ik niet naar maar cremello vind ik vreselijk(sorry,is niet mijn smaak)

Eilinora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:45

ik zoek trouwens iets met veel twyford erachter,winoa is twyford gefokt

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:13

inowa schreef:
ik zoek trouwens iets met veel twyford erachter,winoa is twyford gefokt

welke lijn?

Eilinora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 20:10

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:31

Ik zou, net als wat LadyF bijv zegt, wachten tot ze uitgegroeid is. Dan kan je de verbeterpunten zien, en zoek een hengst die die punten kan verbeteren. Om nu al je beslissing vastte stellen vind ik nogal vroeg eigenlijk! elk jaar komt er een nieuwe lichting goede hengsten, dus kijk dan nog eens...

Rivendell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:56

Jouw pony voert slechts 15% Twyford bloed. In principe kun je dus nog alle kanten op. Terug fokken met Twyford bloed kan zin hebben als jouw pony veel Twyford kenmerken heeft.
Wat mij goede hengsten lijken op basis van de afstamming van Winoa, zijn Colne Hyperion (volle broer van Heartsease, deze staat nog wel in NL) en Boreas Ubbo.