Welke hengst voor Metall x Samber merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Welke hengst voor Metall x Samber merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 17:44

Wij willen graag onze merrie laten dekken, alleen het aanbod qua hengsten is zo groot dat wij geen idee hebben welke hengst het beste bij onze merrie past.

Het gaat om een mooie sabino bonte merrie van ong. 1.73m.
Afstamming is Metall x Samber x Joost x Markies.
Merrie is mooi hoogbenig gebouwd, ideaal dus voor de dressuur.
We willen er daarom ook graag een dressuurhengst op.
Of eventueel een alrounder.
Ze kan ontzettend goed lopen en er zijn ook maar weinig negatieve dingen aan haar.
Het enigste minpuntje dat ze heeft is dat ze ontzettend 'heet' is.

Wat denken jullie dat de beste combinatie is?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:10

foto? predikaten? En wat wil je met het veulen doen?

Pally

Re: Welke hengst voor Metall x Samber merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 21:11

Hierbij dan een paar foto's van mijn merrie, ik hoop dat ze duidelijk zijn.
Verder heeft mijn merrie een ster-predikaat en het veulen wil ik gewoon opleiden voor de dressuur.

Afbeelding

Afbeelding

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:44

Heeft ze echt zo'n onderhals /verticale hals? Of is dat alleen omdat ze wat ziet?

D'r schouder zou wat schuiner mogen. Achterbeen is recht.
Ik kan alleen maar heel saai Flemmingh bedenken, maar als die hals idd zo onderhalser is (is geen Nederlandse zin bb), denk ik niet dat je dat met Flemmingh verbeterd.

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 22:05

Nee waarschijnlijk komt die hals zo omdat ze wat ziet. Die foto is gemaakt toen ik haar net had gekocht en dit was de eerste dag dat ze bij mij buiten liep. Waarschijnlijk ziet ze op de foto de haflingers van mijn buurvrouw lopen.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:38

het paard heeft wel een mooi schouder, omdat ze op de foto wat met de voorbenen onder haar lijf staat.

Ik ben niet zo goed in de dressuur hengsten en zo, zit meer in de springers, maar dit is echt een plaatje

Housten vind ik wel wat, maar dat hete blijft er dan wel in.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:38

ik blijf t bijzonder vinden, 2 sabino bonte metall`s x samber`s

ik weet hoe moeilijk het is om een geschikte hengst te vinden, ben zelf ook al jaren bezig. ga voor jezelf na wat je aan je merrie wilt verbeteren. en wat voor veulen wil je fokken? springen/dressuur/allrounder?

succes met je speurtocht

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:17

Wel een mooie/ aparte merrie. Heel gaaf die kleur en een mooi kopie. Tja, wat wil je verder; mag het een jonge hengst zijn of wil je een bewezen hengst?

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:02

lastige keuze, wil je er het liefts een bonte uitfokken?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:34

Dat behoort geen eerste creteria zijn.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:15

Sammie schreef:
Dat behoort geen eerste creteria zijn.

Voor mij is dat wel een eerste criteria, het doel is om een zo hoog waardig product neer te zetten in een bont jasje, ze noemen dat niet voor niets kleurenfokkerij. Het is toch opzich niet verkeerd een bepaalde wens te hebben t.a.v. de kleur mits de hengst qua type enz niet op de merrie past. Het is echter wel lastig een mooie bonte te fokken, omdat dat altijd weer anders uitpakt, geen bonte is gelijk, en heb je een mooie bonte met een goede kleurverdeling dan brengen ze vaak wel even wat meerop dan bijv. een vos of donkere kleur.

In dit geval is het lastig omdat je niet weet of de merrie haar kleur mee geeft aan haar nakomelingen. het kan best zijn dat ze misschien wel een bont veulen geeft van een donkerbruine hengst.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:32

Met deze merrie heb je i.c.m. een niet bonte hengst altijd 50 % kans op bont, niet meer niet minder.
Ik zou bij een hengstkeuze toch letten op die hals, hij komt wel diep uit de borst, misschien ook wat meer fundament.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:00

Ik hou wel van dat fijne beenwerk en zo ontzettend diep vind ik die hals nou ook weer niet uit de borst komen. Mijn keuze: Obelisk. Past goed op Ferro nakomelingen, mooie lengte op de hals, lange benen, goed lopen en het allerbelangrijkste in de kleuren fokkerij, hij geeft geen vossen.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:31

Ik ga wel in de keuze mee van janderegelaa, iets met ferro bloed zal het goed op je merrie doen, die kleur zal dan afwachten zijn, misschien wel een mooi donkerbonte?? succes met je keuze.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:46

Ik denk dat agerrits de post van Janderegelaa niet helemaal begrijpt. Hij schrijft dat Obelisk het goed doet op Ferrobloed. Aangezien de merrie een Metall is....

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 17:49

De kleur van het veulen maakt mij niet zo veel uit. Het liefst willen we toch een alrounder fokken... De hengst Obelisk ken ik helaas niet, maar wij vonden Florencio ook wel een lekker ding.
Wat is jullie mening daarover? Past Florencio bij mijn merrie of totaal niet?

maaikesnaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:09

ik ben zelf nog al gek van de hengst contango. misschien een idee. de ervaring die ik heb met de nakomelingen van contango geeft dat een fijn karakter en het is een echte alrounder. succes met de keuze die je maakt.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:34

Pally schreef:
De kleur van het veulen maakt mij niet zo veel uit. Het liefst willen we toch een alrounder fokken... De hengst Obelisk ken ik helaas niet, maar wij vonden Florencio ook wel een lekker ding.
Wat is jullie mening daarover? Past Florencio bij mijn merrie of totaal niet?

Zijn allebei geen allrounders. Dan zit je toch meer richting burggraaf, riverman, viento uno, solitair enz enz.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:44

Pericles xx is goed vertegenwoordigd in deze merrie over Metall en Samber.
Pericles xx heeft in combinatie met deze zeer goede springverervers Burggraaf, Abgar xx, Le mexico, Nimmerdor, Ramiro en Ahorn goede sportpaarden, internationale en goedgekeurde hengsten gebracht. Ik zelf denk dat je het beste een goed bewegende springer op deze merrie kan zetten. Er is een internationale springer uit Goodtimes en Guidam in combinatie met Pericles xx (van Guidam heb ik een goede beweger uit een Wolfgang merrie van gezien op de hengstenkeuring in Den Bosch).
Metall zelf is met Ferro en mv Ramiro natuurlijk ook van orgine aardig in de springrichting gefokt.
Joost bloed lijkt me ook interessant. Je kan eens kijken op de site van Roelofs, in Gabor zit ook Joost bloed, van deze hengst heb ik al een aantal leuke nakomelingen gezien hij staat volgens mij wel op wacht, verder heb je nog Equador, Unitair waar Joost in de afstamming zit.
Dit gaat waarschijnlijk wel een andere richting op dan de meeste zouden denken voor deze merrie maar ik was "hard op" aan het denken

Wat is de moederlijn van je merrie?

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:01

Unitair ken ik toevallig van de jongens die hem daar op stal hebben staan en ik vindt het een mooie hengst. Zijn eerste nakomeling worden verwacht. Het leuke aan deze hengst is dat hij 4 stempelhengsten op rij heeft in zijn vader lijn namelijk Voltaire x ramiro x joost x rigoletto, helaas werdt mijn heidelberg merrie afgelopen jaar als enige niet drachtig. Ik had haar onder de hengst gedaan omdat ik een gratis dekking had van hun. anders had ik mijn merrie niet onder een hengst gedaan want ze is al behoorlijk op leeftijd. Ze vertelde dat de hengst ook mooie punten had op de dressuur voor een goede springer. Unitair heeft meer weg van ramiro dan van voltaire. Misschien een gewaagde hengst voor je metall merrie?

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:46

Met Samber in de lijn kunje beter geen springer gebruiken statistisch gezien. Zo op het oog is deze merrie meer een dressuur dan een springpard en ik denk dan ook dat ze ster geworden is op beweging en niet op springen. Vergeet die springhengst alsjeblieft. Dek met Obelisk en ik kom het veulen van je kopen.

Florencio is leuk maar nog steeds EVA positief, lijkt me dus geen optie...

Al eens over Decor Dreamcatcher gedacht?

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:06

Als ik me niet vergis kon Samber zelf ook aardig springen?
Naar mijn mening is er meer in een lijntje dan 1 hengst en het aller belangrijkste is de moederlijn dus daar ben ik wel eens benieuwd naar.
Waar is de aansluiting met Decor Dreamcatcher?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:28

Samber heeft Z gesprongen. Pericles vind je nog regelmatig terug in een springpaard. Dus ik vind dit wel een allround lijntje nog hoor met een neiging naar dressuur.

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 00:05

Erg offtopic maar ik wilde even zeggen dat ik dit een erg leuk apart paard vind.. Succes met het zoeken van een goede hengst..

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 00:13

Zowel Samber als Metall werken niet sterk verervend als springpaard, zo hier en daar heb je wel een aardige ertussen maar hoofdzakelijk uit goede springmoeders. Als je dan nu 2 hengsten op rij hebt die niet bijzonder scoren in de springdiscipline kun je beter een dressuur hengst gebruiken.

De reden voor Dreamcatcher is simpel: lekker vers bloed en dat kunnen we goed gebruiken net als met Obelisk die Matador in zich heeft. Dreamcatcher is ook nog eens zeer getalenteerd. Persoonlijk geloof ik niet dat we te erg moeten willen verankeren. Als voorbeeld werd Pericles xx genoemd wat natuurlijk een hele goede hengst was in zijn tijd. Hij had echter ook een minpunt en dat was hele slechte voorbenen en dat zag je bij Samber op vrij jonge leeftijd al terug ( zeer bokbenig ). Op het moment dat je wilt verankeren dan veranker je die genen dus óók.

Als vergelijk: bastaardhonden zijn vaak gezonder dan rashonden puur door genetische vernieuwing.

Dit gegeven klopt ook wel als je bedenkt dat het beleid van het KWPN is dat ze vers ( buitenlands ) bloed zo snel mogelijk de populatie in willen halen ivm bloedspreiding.