Vandaag was ik lekker bezig met mijn veulens, toen de staleigenaresse vroeg of ik er al aan had gedacht wanneer ik Max wilde laten "helpen".
Max is nu 7 maanden oud. Ze zegt dat de meeste hengsten, ongeveer 8 of 9 maanden oud zijn, als ze dus vruchtbaar worden. Ze gaan per begin april het land weer in. Dan zou hij dus al 10 maanden zijn en dan zou hij de merries kunnen dekken die er zijn.
Aangezien ze de veulens het liefste in de groep zet, dat vindt ze toch fijner voor ze (en ik ook) zou ze dan dus willen dat hij al geholpen is.
Anders komt hij dus apart te staan en dat is niet zo fijn voor hem. Hij is nu nog niet vervelend qua hengstenstreken, hij was vandaag zelfs zeerrrrr lief en knuffelig. Dus om die reden hoeft het nog niet.
Ik vind het zelf erg moeilijk, aan de ene kant wil ik dus dat hij nog lang "hengst" mag zijn. Dan kan ik misschien een keer met hem naar een hengstenshow. Maar aan de andere kant wil ik wel dat hij gezellig met de rest kan en mag meedoen.
En is hij wel geschikt voor de hengstenshow, ik bedoel het is best een sukkeltje en nog niet echt "mooi" gebouwd, maar dat kan nog komen uiteraard.
Ik moet daar dus nog maar eens goed over nadenken, ik hoop dat jullie ook een mening hebben....
Breng m gewoon naar een hengstenopfok die zijn er genoeg
Ja dat vind ik ook. Ik vind zelf dat als je een hengst wat langer door laten groeien dat ze dan meestal mooier gebouwd zijn en een mooiere hals erop hebben staan
ik ook,castreren kan altijd nog,terug draaien niet...mischien is een een hengstenopfok in de buurt en anders ergens wat verder weg,je veulentje heeft even veel plezier!..
of het zo is weet ik niet maar alle ruinen die ik zie(met 2 jaar of ouder castreren)zien er veel beter uit,niet slungelig en mooie hals nog.maar dat is wat ik zie dus...
wij hebben ook n hengst van 2 en laten hem over 6 maanden castreren
Wij verkopen zelf de hengsten altijd maar we hebben ook wel eens een hengst- en een merrieveulen voor kortere tijd bij elkaar in de stal gedaan. Als je hem hengst wilt laten zou ik hem inderdaad in een grope hengsten laten opgroeien. Voordat hij wel begint te dekken.
Mijn hengst jaarling staat ook in de opfok, maar daar mogen hengsten en ruinen gewoon bij elkaar en dat gaat gewoon goed. Ik zou hem nog niet castreren. Die van mij laat ik ook nog hengst.
Mijn 2,5 jarig is met ong, 1 jaar en 3 maand gecastreerd. Maar hij is zeker mooi uitgegroeid en zijn hals begint te groeien. .Vraag me soms af of ie wel goed gecastreerd is.. haha