Dressuur met een westernras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NovaLee

Dressuur met een westernras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 17:49

Hoihoi,

beetje lastig om te weten waar dit topic hoort, ik weet niet waar de mensen met deze ervaring zullen komen op dit forum

Ik vroeg me dus af, is het ook "mogelijk" om met een ras wat gefokt en veel gebruitk wordt voor de westernsport(quarters, paints, appaloosas), ook te rijden in de Engelse sporten?
Deze rassen vind ik namelijk prachtig, ze zijn vrij pittig, met arabisch bloed, maar toch ook goed af te richten en gehoorzaam. Natuurlijk hangt dit af per paard, maar ik denk mijn ideale paard hier wle in te kunnen vinden.
Alleen de omscholing van mij zelf tot westernruiter zie ik niet helemaal zitten, niet zozeer omdat ik er niet voor opensta, ik vind alles prima, maar ik vind mijn rijstijl zo ook wel okee.

Met dressuur bedoel ik dus eigenlijk recreatierijden met en dressuurzadel en de dressuur oefeningen uitvoeren met de teugels op Engelse maat.

Ik ben echt heel benieuwd naar jullie mening, en dat ik mijn vraag een beetje handig heb geformuleerd.

Gr. Nova Lee

Authentic

Re: Dressuur met een westernras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:31

Nou om 't pittige zal ik 't niet doen hoor, bij Amerikaantjes is het eigenlijk de bedoeling dat het "coole" paarden zijn, lukt trouwens niet altijd hoor . Als ik iemand zie met een Quarter met mooie Quarterbilletjes met een dressuurzadel erop heb ik persoonlijk de neiging om 't zadel eraf te gooien, maarja 't kan wel.

Recreatief kan alles, Quarters kunnen ook pittig dressuren tot op een bepaald niveau. Maar veel Amerikaanse rassen hebben een pittig prijskaartje.

kazziamana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:56

waarom zou dat niet mogelijk zijn? ik zie het probleem niet.

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:57

het zou idd wel mogelijk zijn waarom niet?
Maar voor de jury leden als je hoog komt vinden mensen het meestal niet echt mooi staan en zeggen ze dat je western beter kan gaan rijden met zo een paardje..

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:00

Toevallig had ik het er met een stalgenoot over die Quarters heeft vanmiddag. Ik vertelde van mijn hete merrie en hij zei je moet Quarter gaan rijden. Dus ik zei ja maar kunnen die ook dressuren en hij zei ze kunnen alles! Dus inderdaad waarom niet?!
Volgens mij heb je ook verschillende types, informeer eens bij fokkers naar mogelijkheden. Ik zou zeggen; waarom niet?

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:01

Ze kijken je juist aan! Ik zit ook in deze situatie en koop van zo'n ras ook richting dressuur.. Zit je dan lekker in de dressuur dan word je aangekeken!!

Luckystory

Re: Dressuur met een westernras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:06

Ik heb een halfquarter (niet helemaal western gefokt dus) en rij normaal gezien engels. heeft ruime gangen en is heel elegant. Moest ik er zin in krijgen zou ik best wel dressuur met haar kunnen starten.
(alhoewel die ruime gangen misschien eerder een kadootje waren van haar anglo-arabier moeder)

breniii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:21

NOu ik zou zeggen waarom niet? want met western maken ze volgens mij nog moeilijkere wendingen enz enz en ze zijn heel hanteerbaar dus niet egt van hupsevlups ik doe dit en jij hebt nix over mij te zeggen! dus ik zou et gewoon doen als ik jou was.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:37

Natuurlijk kan je dressuur met een westernras rijden, hetzelfde is dat je ook western kan rijden met een "dressuur ras"
Al vind ik het persoonlijk zonde van de Quarter aangezien ik die het best tot zn recht vind komen in western outfit maar ik weet zeker dat ze het ook goed kunnen doen in de dressuur
Doe gewoon waar jij en je paard zich het prettigst bij voelen.

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 12:59

Nou dan zie ik idd geen problemen, wel grappig, western ruiters roepen dat je met elk paard western kan gaan rijden, maar als je met hun "eigen" rassen dressuur wilt gaan rijden, zie je toch wat mindere enthousiasme

Ik denk ook wel dat je met elk ras wel kunt rijden wat je wilt, maar had een klein vermoeden dat western ruiters je dan wel erg aanvallen en vinden dat je het paard "verpest". Ondanks dat het volledig mijn keuze is welk paard ik wel of niet aanschaf, heb ik natuurlijk ook geen zin in een tegenwerkende kracht ofzo.

Ik ga eens goed kijken naar quarters en paints, ik vind het echt prachtige paarden! Misschien eens een lesje op een westernmanege volgen.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:41

Je kan wel op elk paard een westernzadel gooien maar mensen die echt wedstrijden willen rijden raadt ik toch echt een Amerikaantje aan. Bij dressuur is dat ook zo, als je gewoon een beetje recreatief wilt rijden kan dat met elk ras, maar als je de top wilt bereiken met je paard is het aan te raden een ras te nemen dat daar ook voor gefokt is.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:00

Waarom zou het niet kunnen?
Er zijn ook genoeg springgefokte paarden die behoorlijk goed meekomen in de dressuurwereld.

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:23

Ik heb een paint, eentje die nogal opvalt: overo bay (donkerbruin, zwarte manen en staart en wat vlekken alsof er met een kwast is gespetterd en dan ook nog eens een spierwit hoofd! tsja....als je dan de dressuurring in komt reageert de jury zoals de meeste mensen: ze lachen een beetje en krabben zich achter het oor, tot dat de proef er op zit (vriendin marianne start B)want dan blijkt de paint erg leuk te lopen, zeer braaf alle oefeningen te doen!Elke keer winstpunten! Mijn nrps'er bleek trouwens een western talentje te zijn!
Ik heb de paint gekocht omdat ik het ontzettend gave en mooie paarden vind, net zoals Nova Lee. Ik ben ontzettend uitgelachen om mijn keuze maar heb mij er niets van aangetrokken!In mijn omgeving vooral kwpn. Ik heb een gaaf paard, nooit problemen, ze kan en doet alles, heeft een top karakter (i.d cool!) dus men is er wel op terug gekomen! (en ik hou wel van opvallen en apart)!

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:37

Als ik wel eens foto's maak op een dressuurwedstrijd, geloof me dan word je soms wel eens gek als je 30 KWPNers tegen komt met vaak dezelfde kleur.
Vind het altijd leuk als er eens iets aparts komt, vlede keer op een Z2 wedstrijd komt er een haflinger of een fries voorbij en dan zie je verschillende mensen al afkeurend kijken. Die haflinger die blinkte het echt uit in het strekken wat veel KWPNers die dag niet voor mekaar kregen. Vind dat juist wel stijl hebben

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 21:26

Ik ben dus ook een absolute fan van aparte kleuren, ik kijk vaak op marktplaats rond en dan denk ik ow wauw, prachtige kleur, oh maar een quarter horse. Maar eigenlijk is dat dus geen probleem, ik hoef niet hoog de dressuur in, en om scholen naar western zie ik zoals ik zei niet zo zitten.

Kan iemand mij wat meer vertellen over het karakter van een quarter/paint? Voor zover ik begrijp zijn het toch pittge paarden vanwege het gedeelte volbloed, zijn ze atletisch, maar toch ook vrij koel en werkwillig, kwa karakter lijkt me dit iig wel ideaal

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:48

Iedere Quarter is natuurlijk anders maar de Quarter die ik een tijdje gereden heb en de quarters op stal zijn onwijs koel in het hoofd. Als er bv iets gebeurt is het 1x schrikken en daarna weer rustig met beide benen op de grond staan en net doen alsof er niks gebeurt is. Ipv een heethoofd die het gelijk op een vluchten zet.
Verder erg intelligent, werkwillig en absoluut niet lui. Je heb er wat pittigere bijzitten maar met wel ras heb je dit niet? Maar over het algemeen zijn ze zeer koel in hun hoofd. Vind het erg fijne paarden!
En als je er dressuur mee wilt rijden moet je dat uiteraard gewoon doen!

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:09

Onze paarden zijn heel koel, ze doen alles, vinden alles leuk, we gaan er elk jaar mee ringsteken (veel publiek en herrie) terwijl ze de rest van het jaar 'rust'om zich heen hebben maar ze hebben er niets van! Je kunt enorm leuk met ze 'spelen' (vrijheidsdressuur)., staan echt te trappelen om het land af te gaan om te werken.Ze zijn rustig in de zin van relaxed maar absoluut niet sloom, met storm op komst zit er een aardige gang en drukte in.(staartje erop en snuiven).
Ook onze eerste keer strand was leuk: ik heb mijn best moeten doen om haar in gallop te krijgen, dit in tegenstelling tot de nrps'er, daar durfde ik niet eens mee in draf!
We zeggen zelf altijd als grap tegen elkaar: 'bonte paarden sporen niet'. Ze zijn echt maf! De paint maakt schrikdraadafrastering open door handgreep in de mond te nemen, maakt deuren en voer tonnen open, begint spontaan met vrijheidsdressuur oefeningen etc. ze zijn dus erg slim maar soms ook zo stom.........(hoe komen we ookal weer van het land bij de stal?)
Ze (de onze dan) zijn wel bazig maar absoluut niet vals, niet trappen, bijten, truukjes etc)
Onze nrps'er is veeeel heter en moeilijker.
Op het moment rijden we dressuurmatig maar de eerste westernoefeningetjes doen we ook en alles vindt ze leuk!
Ik zelf ben bij de paint terecht gekomen omdat ik een wat aparter (dan kom je al snel op vlekken of valk uit)paard zocht en een koel karakter