Onderstaande quote van Monique komt uit dit topic: viewtopic.php?f=98&t=543711&start=75
Monique_2 schreef:Deze discussie kan ik haast niet volgen pfff . Lees hele goede dingen over afstammelingsonderzoeken en dekbeperkingen. Allemaal erg goed.
Echter, gaan jullie mijns inziens veeeel te snel. Wij als stamboek zijn nog lang niet zover. Als je echt genetische informatie over een bepaalde hengst wilt weten dan zul je dat moeten verkrijgen op betrouwbare wijze. Je zult een grote groep veulens moeten hebben die vergelijkbaar met elkaar zijn. Ook zul je correcties moeten maken voor het moederdier die speelt voor minstens de helft een grote rol. Je mag een veulen van een 1e premie moeder niet zomaar vergelijken met een veulen van een 3e premie moeder. Wat het in mijn ogen ook lastig maakt. Dit is allemaal nog lang niet zo makkelijk, je kunt het wel uitvoeren maar de vraag is dan of je betrouwbare gegevens krijgt. Als de gegevens niet betrouwbaar zijn is het onderzoek ongegrond.
Esmé27 zegt 3e premie merries uit te willen sluiten en daarentegen veel informatie te willen over genetische vooruitgang van onze tinkerpopulatie. Dit is in mijn ogen ietwat tegenstrijdig. Want je krijgt de snelste genetische vooruitgang wanneer je selectieaanbod zeer groot is. Stel, het aantal merries met 3e premie is 25%, 2e premie is 50% en 1e premie is 25%. Om een volgende, op papier betere, generatie te krijgen wil je selecteren uit de 25% 1e premie paarden. Dit zijn er maar een paar, stel dat het er 250 zijn. Als zelfs de helft zich gaat verbeteren tov de ouderdieren dan heb je 125 dieren die beter aan onze rasstandaard voldoen. Echter, de genetische vooruitgang bij de lage 2e en 3e premie paarden zal veel hoger liggen. Dit doordat we bij het NSvT verzekerd zijn van hengsten van bepaalde kwaliteiten (correcte bouw, gangen). Het aantal verbeterde veulens van deze dieren zal een veel groter % uitmaken van onze populatie. Tuurlijk, ik ben het met je eens dat je het liefst 1e premie x kwalitatieve hengst kruist. Maar als je op de lange termijn gaat kijken voor ons kleine stamboek zul je eerst moeten groeien voordat je kunt selecteren.
En dit is weer heel erg belangrijk wil je afstammingsonderzoeken doen. Hoe groter de populatie hoe betrouwbaarder je genetische informatie, hoe efficiënter je kunt fokken.
Ik vind wel dat het gebruik van jonge hengsten in ons stamboek gestimuleerd moet worden. Misschien om dektarieven te minderen oid? Hiermee zou je ook inteelt op lange termijn kunnen beperken. Zodoende krijg je meer genetische variatie waardoor je wederom snellere genetische vooruitgang kunt bewerkstelligen. Maar ook dit is allemaal op langere termijn.
Ik heb zelf allemaal Acces bestandjes in elkaar geflutst waar nakomelingen instaan van hengsten en indien bekend ook info over de moeder. De 3e premie merries hebben dikwijls een goed veulen. Ik kan in gedachten zo een paar merries opnoemen die een zeer hoog geprimeerd veulen op de wereld hebben gezet. Fokken is gokken. Neem Djenny, die had dit jaar een 3e premie veulen op de keuring van Scoop (mooie Cob hengst). Djenny zou een genetische vooruitgang voor onze populatie zijn van 0.
Dus eerst genetische vooruitgang op populatieniveau, dan selectie .
Het vermelden van een niet goedgekeurde hengst op papier zou in mijn ogen mogelijk moeten zijn. Als een eigenaar dit graag wil, zal hij of zij dit zelf d.m.v DNA-onderzoek aan moeten tonen en op een presenteerblaadje aan het stamboek geven. Het financiële voordeel die een merriehouder dan denkt te hebben door een niet ggk of afgekeurde hengst te kiezen verdwijnt zodoende al snel. Ik zou zelf graag voor een ICS hengst kiezen voor één van merries omdat hij haar het best kan verbeteren. Het moet mogelijk zijn om deze hengst in het paspoort van het veulen te krijgen.
FTC zit toch al vol, toch ?
Zou jij er in willen dan? Het zou mijns inziens een goede aanwinst zijn voor de FTC, zoals ik je ken
Monique mag zeker in een FTC! waw! mooie, brede en gefundeerde mening! schitterend!!! wellicht beetje offtopic, maar dat moest ik efef kwijt!