Hengst kiezen op hoef kwaliteit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Hengst kiezen op hoef kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 10:04

In hoevere kun je een hengst kiezen op verbetering van hoefkwaliteit?
Bv als de hoeven van je merrie van hier tot ginder steeds blijven scheuren, kampioen zijn in afbrokkelen enz....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:36

ligt een beetje aan de oorzaak van het brokkelen denk ik.
en ik weet niet of je aan een hengst kan zien of zijn hoornkwaliteit goed is. er is volgens mij geen fokwaarde voor.

kebie

Re: Hengst kiezen op hoef kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:39

Het is een groot nadeel dat je daar inderdaad geen hengst op kan selecteren. Er wordt in de fokwaardes nog wel iets gezegd over de hoogte van verzenen, maar daar houd het mee op. Het enige wat je kan doen is nakomelingen gaan bekijken en de bijbehorende merriehouder vragen naar de hoefkwaliteit.
En vaak hebben plaatselijke smeden ook nog wel een idee over de vererving van de hoefkwaliteit.
Ik vind het zelf echt een onderbelicht stukje fokkerij....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:02

Tja, het is ook niet iets wat je 'meten' kan omdat het mileu waarin het paard/pony gehouden wordt ook meespeelt.

kebie

Re: Hengst kiezen op hoef kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:55

Dat valt reuze mee Janne.
Ik heb 2 paarden die allebei al ruim 7 jaar hetzelfde worden gehouden. De een heeft wereldhoeven en de ander een paar brakke pootjes.
Milieu doet er mijn inziens veel minder toe dan vererving.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:05

Ik heb mij onlangs laten vertellen dat paarden die hoog in het Arabisch bloed staan, hele beste en harde hoeven hebben.

Mijn [naam verwijderd] heeft knetterharde hoeven, haar vader is Rubiquil. De moeder, een Balzflug, had ook prima hoeven, maar niet zo bikkelhard als die van [naam verwijderd].

Het lijkt me sowieso handig een hengst te kiezen met hogere verzenen - het zijn vaak die platte hoefjes die probs hebben met brokkelen en steentjes enzo. Okee, beetje gegeneraliseerd, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar iets hoger op de voetjes.

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:44

toch heb ik liever iets een platvoet dan van die akelige smalle voetjes, daar zie ik sneller problemen mee.