mijn veulen heeft mok!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmiepimmie

mijn veulen heeft mok!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 13:16

hoi hoi

mijn veulen is nu 7 maanden maar staat in de opfok en staat de ene keer buiten en de andere keer binnen maar hij heeft mok! hij loopt er niet kreupel op ofzo. ik heb de andere paarden waarmee hij staat ook gecontroleerd maar die hebben het ook. mijn vraag is heeft het dan wel zin om het te behandelen (ik zelf ga een keer per week bij hem langs)
bedankt groetjes

Afbeelding

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 14:43

weet niemand het?

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 14:51

plesss wil iemand me helpen!!

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:16

Waarschijnlijk niet.
Je moet eerst de oorzaak weghalen en dat is natte grond.
En dan vooral alle mest die er tussen zit.
En 1 keer in de week mok behandelen helpt niet, zeker in het begin niet.
Dan moet je het droog houden en iedere dag behandelen, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:08

Mok behoor je elke dag te behandelen, anders gaat het niet weg. Inderdaad wat Lachmar zegt, de oorzaak is meestal natte grond. Daar kan je veulen blijkbaar niet tegen. Droge stal zou dus fijn zijn, dat moet sowieso als je de mok wilt behandelen, want als het nat blijft, werkt de behandeling niet.

Je moet het dus wel behandelen, het kan anders over gaan in rasp en dan kan ook je veulen kreupel worden (volgens mij hoor). Ze hebben tegen mij gezegd, dat als je mok niet behandeld het over kan slaan naar het been zelf (dus naar binnen) en dan ben je verder van huis!

Je kan allicht ook even de dierenarts bellen, je kan bij een paardensport winkel ook een zalf (pot is 13,95 euro, en daar doe je best lang mee) ervoor kopen, dat moet je dagelijks er op smeren. 1x per week de mokplek boenen met Betadine scrub, en dan de zalf erop. Meestal is het dan binnen een week tot 2 weken weg (ligt aan de ernst ervan)

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:22

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 11:06

dank jullie wel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:47

succes, hoop dat het snel over is!

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:02

als ze daar niet schoon en droog kan staan, dan zou ik toch een andere plek gaan zoeken.
Straks heeft ze haar hele been (of benen) opgezwollen, want dat gebeurt als je het niet behandeld en voorkomt!

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:06

Heey, ze moet wel even droog komen te staan.
Maar mijn paard heeft ook net mok gehad, en ik kan je sudocreme echt aanraden!
Heel goedkoop, kun je gewoon bij de drogist halen.
Het werkt super!
Ik heb ook speciale mokzalf en hydrocortiderm gehad maar dat hielp dus niet
Eerst even ontsmetten

Zucchero

Re: mijn veulen heeft mok!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:22

Zeker niet niets doen is mijn advies! Je hoeft niet iedere dag de mok te behandelen, maar wel vaker dan 1 keer in de week (bijvoorbeeld 1 keer in de 2-3 dagen). Ga in dit geval dan ook niet liggen klooien met sudocreme, maar laat je DA je wat voorschrijven!! Mijn jaarling (inmiddels twenter) heeft maanden met mok gelopen en pas met mokolie van de DA is het over gegaan.

Hij staat trouwens nog steeds vrolijk diep in de bagger, maar heeft zeker geen mok meer!!

Veel succes.