Een tinker met ee lippizaner(een kruising dus)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jadeke

Een tinker met ee lippizaner(een kruising dus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 21:49

heeeey,BoKkErS

de tittel zegt het al een beetje
een tinker +een lippizaner , als dat niet kan zet hier dan maar een slotje. het zou raar zijn hè een lippizaner in zwart en wit
of een tinker in het schimmel of wit raar zigt hè.
Ik weet niet of het wel bestaat

p.s. als dit wat ik geschreven heb zet hier dan maar een slotje op !!!

_janet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:59

Een schimmel kleurige tinker, of een witte tinker is niet raar hoor. Bestaat al langl.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:30

Een kruising Lipizzaner wordt altijd wit, schimmel gen overheerst de andere kleuren. Ik ken een kruisting Knapstruber - Lipizzaner, had heel veel stippen als veulen en heeft inmiddels bijna alle stippen verloren en is gewoon schimmel, evenals een bonte - lipizzaner ook zijn vlekken die er als veulen waren verloren en gewoon wit geworden.

supertammy

Re: Een tinker met ee lippizaner(een kruising dus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:54

De buurvrouw van pony is een kruising tinker/andalusiër. De moeder is zwart-bont en tinker en de vader een spierwitte andalusier.
Het veulen wat eruit kwam werd wildkleur (muisgrijs) geboren, werd later valkkleurig en is nu eigenlijk heel donker koffievos.
Het kan raar lopen met kleuren!

Jadeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 21:33

hihihih ik vind het wel een betje raar een tinker in het wit
en een lipezaner in zwart - wit

wechelshof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:59

wij hebben een kruising lippizaner x arabier

moeder was lippizaner
vader was volbloedarabier

zij is een bruinschimmel die op haar beurt met een zwartbruine welshcobhengst reeds 4 donkerbruine en 1 schimmelveulen heeft gegeven

voor foto's zie ff op mijn site : www.wechelshof.be onder merries : DODORA

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:56

Ik ken ook zo'n kruising alleen andersom, de moeder arabier en papa de Lipi. Dat zijn mooie kruisingen hoor, was ook een mooi dier!
Jouw merrie heeft wel een Lipi hoofd!

wechelshof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:26

@regine: een lipi hoofd en de kuren van een arabier

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:35

regine schreef:
Een kruising Lipizzaner wordt altijd wit, schimmel gen overheerst de andere kleuren.

Nou niet alle Lipi's zijn wit. Volgens mij is de kans op schimmel met 1 schimmelouder 50%, het lijkt me eigenlijk vrij stug dat Lipi's uitzonderingen zijn.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:29

Nee dat is dus niet zo, de kans is zeker geen 50% juist heel klein dat het zwart of bruin wordt! Ik denk dat zelfs wel 90% van alle Lipizzaners wit is. Ik zal proberen uitleggen hoe de kleur tot stand komt bij de Lipizzaners en waarom dus bijna alle lipi's wit zijn:

Witgen is namelijk dominant bij de Lipizzaners, dus als een lipi 2 witgen chromosomen heeft komt er altijd een wit veulen uit ongeacht of de andere ouder zwart of bruin of wit is. Wit domineert het bruin of zwart gen namelijk altijd.

Als bij de bevruchting het zwartgen van bijv de moeder het witgen van de papa ontmoet komt er toch een wit veulen uit, omdat jawel witgen is dominant op het zwartgen.

Mijn eigen merrie als voorbeeld heeft een zwarte mama, en een witte papa en is zelf ondanks haar zwarte mama toch wit geworden door het dominante witgen van papa.

Pas wanneer zowel papa als mama een bruin of zwart gen heeft en die elkaar dan ook nog toevallig raken kan er een bruin of zwart veulen uit komen.

Een paard heeft 2 kleurchromosomen, een van de mama en een van de papa. Bij een dekking zijn er dus 4 chromosomen die elkaar kunnen raken in het nieuwe veulen, 2 van de papa en 2 van de mama. De combinaties kunnen als volgt zijn:

papa 2 keer witgen + mama 2 keer witgen = wit veulen
papa 2 keer witgen + mama 2 keer zwartgen = wit veulen
papa 2 keer witgen + mama 1 zwart 1 witgen = wit veulen
papa 1 wit en 1 zwart gen + mama 2 keer witgen = wit veulen
papa 2 keer zwartgen + mama 2 keer zwartgen = zwartveulen
Papa 1 wit en 1 zwart gen + mama 1 zwart en 1 wit gen = 25% kans dat zwartgen het andere zwartgen ontmoet anders... wit veulen

Een bruin of zwart veulen uit 2 witte ouders is dus zeer zeldzaam en wordt als geluk van de stoeterij gezien. Bij de Spaanse Rijschool loopt daarom vaak een bruine of zwarte voorop. Dat is hun trots, hun geluk van de stoeterij, en willen ze laten zien.

Hoop dat ik het een beetje begrijpbaar heb uitgelegt...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:00

Schimmel wordt aangeduid met GG of Gg, met een GG paard zal je altijd een schimmelkleurig veulen krijgen, maar met Gg is er 50% kans op een schimmelkleurig veulen. En Lipigenen zijn niet veel anders dan bij andere rassen. Waar ik op reageerde was dat jij zei dat je uit een Lippizanerkruising altijd een schimmelkleurig veulen zal krijgen, maar dat klopt dus niet want niet alle Lipi's zijn schimmels, en voor een schimmelveulen heb je minstens 1 schimmelouder nodig.

Een wit veulen zul je niet zo gauw zien omdat elke schimmel met een bepaalde kleur wordt geboren en daarmate hij ouder wordt verschimmeld.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:50

Lipizzaners veulens worden bruin of zwart geboren ongeacht of zij later naar wit verkleuren. Ik heb om het makkelijk te maken maar even "wit veulen" ervan gemaakt. Je zit om de ogen van zo'n veulen al dan niet een ring van witte haren, wanneer deze zichtbaar is verraad dit dat het een schimmel is.

Ik wist niet dat je er meer van wist daarom heb ik het maar in gewone Jip en Janneke taal uitgelegt. Maar zo zie je wel dat er dus niet 50% kans op een bruin of zwart paard is, maar dus heel weinig daar het merendeel van de Lipizzaners schimmel is.
"Altijd" was niet zo'n goede woordkeus, ik maak er dan maar "meestal" van.

Lynn1231

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:18

Een vriendin van mij heeft een Lipizzaner x Tinker. Hij is inderdaad schimmel en heeft lange golvende manen, maar heeft de stevige bouw van de Tinker. Echt een mooi paard! Heb helaas geen foto..