Karakterverandering na en tijdens de dracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx93

Karakterverandering na en tijdens de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 09:21

Hallo,

Ik heb ooit eens gehoord dat het karakter van je paard kan veranderen na de dracht, weten jullie of dit waar is...?

Dan zit ik met nog iets. Mijn pony was de laaste paar weken echt heel erg "saai". Normaal zit ze vol met nieuwschierigheid, maar toen had ze haast nergens belangstelling voor en toonde dat ook echt niet. Met rijden wou ze ook echt helemaal niks meer, dus zijn we hier eerder mee gestopt dan verwacht.

Maar deze week is ze weer heel erg nieuwschierig en lief zoals altijd. Kan het karakter dus "tijdelijk" veranderen tijdens of na de dracht..?

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:23

Ja, het kan beschermend zijn tegenover het veulen, dus het kan zijn dat ze dan niet zo leuk tegen jouw doet om dat veulen te beschermen. Dit is niet altijd zo hoor.. maar het kan wel

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 09:25

Farouche schreef:
Ja, het kan beschermend zijn tegenover het veulen, dus het kan zijn dat ze dan niet zo leuk tegen jouw doet om dat veulen te beschermen. Dit is niet altijd zo hoor.. maar het kan wel

ja dat weet ik..
maar ik bedoel echt dat het karakter van je pony veranderd, ook nadat het veulen er niet meer is..

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:26

Hoi,

Ik heb ook welleens gehoord dat een merrie veranderd als ze een veulen gekregen heeft,bijvoorbeeld als je een erg vervelende merrie hebt met merrie kuren dat als ze dan gedekt is en een veulen heeft gekregen dat ze dan minder vervelend worden. Maar of het waar is weet ik ook niet..ben ook heel benieuwd..

dolphin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:33

Hoi hoi,
Ik denk dat het per paard verschilt, je heb inderdaad merries die altijd sjagerijnig zijn en na een veulen opeens super lief.

mijn merrie heeft voordat ik haar kreeg jaren lang gefokt, maar die bleef bij elk veulen het zelfde, ze bleef even lief, wel beschermend dat zijn moeder gevoelens, en als het veulen dan weg was dan was ze nog een week druk op zoek ernaar maar ze bleef heel lief tegen mensen.

en dat ze dat weekje lusteloos was komt mss ook door het weer... winter depressie of had ze mss al wat last van geschop in dr buik???

ik denk dat of een merrie veranderd na of tijdens de dracht er ook van af hangt hoe de eigenaar met de merrie en veulen om gaat....

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:38

VMR -> KS

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 09:41

dolphin schreef:
Hoi hoi,
Ik denk dat het per paard verschilt, je heb inderdaad merries die altijd sjagerijnig zijn en na een veulen opeens super lief.

mijn merrie heeft voordat ik haar kreeg jaren lang gefokt, maar die bleef bij elk veulen het zelfde, ze bleef even lief, wel beschermend dat zijn moeder gevoelens, en als het veulen dan weg was dan was ze nog een week druk op zoek ernaar maar ze bleef heel lief tegen mensen.

en dat ze dat weekje lusteloos was komt mss ook door het weer... winter depressie of had ze mss al wat last van geschop in dr buik???

ik denk dat of een merrie veranderd na of tijdens de dracht er ook van af hangt hoe de eigenaar met de merrie en veulen om gaat....

Ja, ze heeft indderdaad last van geschop in de buik.
en niet zo'n beetje ook!
Zie hier een filmpje, hopelijk kan je het zien

http://rapidshare.de/files/13719983/paa ... 8.avi.html

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:19

Dat heeft te maken met de hormoonhuishouding. Tijdens de dracht en het spenen verandert die nogal drastisch en dat heeft direct invloed op het gedrag. Soms blijft ook na het spenen de hormoonhuishouding wat anders dan voor het hele gebeuren, waardoor de merrie dus inderdaad iets verandert. Dat hoeft echter niet perse zo te zijn.

Denk maar eens aan vrouwen die tijdens het ongesteld zijn ineens anders dan anders zijn. Of aan vrouwen die zwanger zijn en accuut vreselijk emotioneel zijn..

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:21

MariekeA schreef:
Dat heeft te maken met de hormoonhuishouding. Tijdens de dracht en het spenen verandert die nogal drastisch en dat heeft direct invloed op het gedrag. Soms blijft ook na het spenen de hormoonhuishouding wat anders dan voor het hele gebeuren, waardoor de merrie dus inderdaad iets verandert. Dat hoeft echter niet perse zo te zijn.

Denk maar eens aan vrouwen die tijdens het ongesteld zijn ineens anders dan anders zijn. Of aan vrouwen die zwanger zijn en accuut vreselijk emotioneel zijn..

oke, het word me nu een hoop duidelijker