Welke hengst voor Inspecteur x Nooitgedacht. (elite/sport)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Welke hengst voor Inspecteur x Nooitgedacht. (elite/sport)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 17:02

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=94023
Afbeelding
Krijg de foto helaas niet helemaal goed gekantelt ze staat nu iets meer op de kop dan in werkelijkheid.

Afbeelding
Beetje onscherp maar een idee in beweging.

Sterkste punt van de merrie dat zeker verankerd moet worden:
* techniek in bewegen met name het sterke achterbeengebruik.

Verbeterpunten:
* minder steil voorbeen.
* meer ruimte en veer in beweging.
* meer opwaarts gebouwd.
* meer maat en lengte.

Met name het eerste en laatste punt is erg belangrijk gezien de eerdere nafok van de merrie.

Voorkeur gaat uit naar een hengst waarvan er in NL nog geen honderden rondlopen dus of een jonge hengst of een buitenlandse.

sanderlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:05

mooi paardjuh enn kan goed rijden(denk)

Aimee

Re: Welke hengst voor Inspecteur x Nooitgedacht. (elite/spor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:20

Van welke hengsten heeft ze eerder veulens gegeven?

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 17:25

Flemmingh en een Ferrozoon(denkt diep na welke). De Ferrozoon nakomeling schijnt heel klein en propperig te zijn geweest.
De Flemmingh is een mooi paard maar zou iets meer lengte mogen hebben en meer lossigheid in bewegen. Met name in de draf.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:15

Wat bedoel je met het steile voorbeen? Ik vind haar schouder erg steil. Met Roemer én met Lucky boy doet flemmingh en/of Ulft het meestal wel goed. Krijg je meestal ook dat achterbeen mee terug.

Ik vind de rijfoto wel grappig hoor. Je zit er echt met een big smile op

ikkee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:26

hoi,

ik weet niet hoe je een persoonlijk bericht kan sturen, dus doe ik het op deze manier.
Ik ken Operette! Het is een heel leuk paard, dat fijn te rijden is! Hoe gaat het nu met haar? Rijd je erop?
Ik hoop heel erg dat ze het naar haar zin heeft (dat ze vooral geen pijn heeft!!)

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:09

Ik denk dat je met de hengst Lingh wel aan al die verbeterpunten voldoet aangezien hij zeker ruimte en veer in het voorbeen, maat en een minder steil voorbeen fokt... En hij is natuurlijk bergopwaarts gebouwd!

Succes!

PS. Ben zelf helemaal niet zo'n Lingh-fan, maar voor deze merrie lijkt hij mij zeer geschikt!

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:10

SvenErik schreef:
Ik denk dat je met de hengst Lingh wel aan al die verbeterpunten voldoet aangezien hij zeker ruimte en veer in het voorbeen, maat en een minder steil voorbeen
fokt
...
En hij is natuurlijk bergopwaarts gebouwd!

Op basis waarvan kun je dat nou zeggen? Het eerste veulen is net an geboren....

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:20

als de hengst de punten die lingh postief heeft en de merrie negatief ga je ervan uit dat hij ze verbetert,hoef je nog geen nakomelingen te hebben gezien..

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:38

Het nadeel van Lingh is dat veel van die eigenschappen er in getraind zijn dus je kunt nu nog nooit never een Lingh aanbevelen voor een bepaalde merrie... Het is afwachten tot de eerste veulens gekeurd worden om te zien wat hij wel of niet doorgeeft aan zijn veulens... Beter nog: wacht tot de 3 jarigen op de keuringen lopen.
Op dit moment is het een mode hengst, puur om de naam en de prestaties en niet om zijn kunsten als vaderdier...

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:39

Gitta1977 schreef:
SvenErik schreef:
Ik denk dat je met de hengst Lingh wel aan al die verbeterpunten voldoet aangezien hij zeker ruimte en veer in het voorbeen, maat en een minder steil voorbeen
fokt

...
En hij is natuurlijk bergopwaarts gebouwd!

Op basis waarvan kun je dat nou zeggen? Het eerste veulen is net an geboren....

Ik snap niet helemaal wat het nut van deze opmerking is...

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:41

Gitta1977 schreef:
Het nadeel van Lingh is dat veel van die eigenschappen er in getraind zijn dus je kunt nu nog nooit never een Lingh aanbevelen voor een bepaalde merrie... Het is afwachten tot de eerste veulens gekeurd worden om te zien wat hij wel of niet doorgeeft aan zijn veulens... Beter nog: wacht tot de 3 jarigen op de keuringen lopen.
Op dit moment is het een mode hengst, puur om de naam en de prestaties en niet om zijn kunsten als vaderdier...

Maar een paard zonder aanleg kun je niet zo trainen, het is dus wel degelijk zo dat er goede genen achter zitten. En ik denk dat Flemmingh sowieso al bewezen bloed is wat er achter zit...
Je moet bij ieder paard dingen er in trainen, tenminste ik zie niet vaak veulens die na de geboorte al piafferen... Maar een paard zonder aanleg zal hier over het algemeen toch veeeeel meer moeite mee hebben.
Laatst bijgewerkt door RuizWish op 20-02-06 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:41

Je weet toch niet hoe hij fokt? Je weet hoe hij gebouwd is, hoe hij loopt in de sport en hoe hij daar presteert. Hoe hij fokt kun je nu gewoon nog niet zeggen. PUNT!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:43

Vraag me zowiezo af of ze er Lingh op willen zetten. Staat toch duidelijk dat ze geen commercieel bloed willen het liefst.
Lingh is IMO behoorlijk commercieel. Daarbij kan je dan beter Flemmingh zelf gebruiken, dan weet je tenminste iets over zijn nafok.

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:45

Tuurlijk, ik snap je punt... Maar als iedereen qua hengsten zo afwachtend is zullen we nooit nakomelingen van de hengsten te zien krijgen, bepaalde risico's moet je durven nemen, mits het risico natuurlijk niet te groot is. En ik denk persoonlijk dat als je met Flemmingh-bloed fokt, je toch al bewezen genen doorfokt...

Maargoed, laten we deze discussie maar stoppen want hier schiet de topic-starter niks mee op...

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 12:18

Sammie schreef:
Wat bedoel je met het steile voorbeen? Ik vind haar schouder erg steil.

Schouderligging is wel goed volgens mij (en ook volgens het KWPN) maar ze is heel erg recht in de voorknie en ook wel wat in de kogel. Dit is in ieder geval een punt wat verbetert moet worden en niet erg mag worden.

Lingh is imo meer een sportpaard dan een dekhengst het is een paard met een super te trainen gangen maar van zichzelf geen groot bewegend paard. Juist dat stukje extra ruimte zouden we graag zien in een hengst.

Persoonlijk vond ik de Flemmingh nakomeling van haar al op het randje van te compact dus zoeken we een hengst die nog meer lengte kan toevoegen.