voor/nadelen KI of Gewone dekking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

voor/nadelen KI of Gewone dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 23:25

nu heb ik gehoord dat de hengst waarschijnlijk wordt ingezet voor de KI dus niet meer op de natuurlijke manier. Zitten er voor, of nadelen aan ten opzichte van de gewone dekking. Ik ben niet zo bekend met de KI. Zijn er dingen waar ik nog eens extra op moet letten. IK breng haar niet naar het dekstation dus moet haar zelf in de gaten houden.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:39

Wat mij betreft zitten er alleen maar voordelen aan KI. Het is hygienischer, je hebt minder kans op beschadigingen en je bent over het algemeen je merrie minder lang kwijt.

frenia

Re: voor/nadelen KI of Gewone dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:39

Ik ben eigenlijk niet zo voor KI, maar das geheel eigen keuze. en ik zou ook KI wel overwegen als de hengst van keuze echt enkel KI dekt en gewoon de perfecte match is voor je merrie.

KI is over algemeen stuk duurder (veeartskosten voor scannen en controleren liggen hoger door vaker onderzoek)
verder moet KI op dekstation gedaan worden (verse) of in erkende instelling of door erkende da. Meestal ben je idd bij KI merrie minder lang kwijt.
Sommige merries worden minder of net makkelijker drachtig bij KI. Van sommige hengsten is sperma niet geschikt voor diepvries KI.

Verder is KI hygiënischer omdat de hengst enkel ki gebruikt mag worden en voor eerste afname van sperma wordt hengst gecontroleerd. + infectiegevaar ligt lager (bij natuurlijk dekken moet immers telkens de niet-steriele penis gebruikt worden, nbij KI gebeurt dat door "steriele" da )

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:44

KI is idd hygienischer, en je beschadigd de hengst en of de merrie niet door eventueel trappen enz !

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:44

Toen ik jouw antwoord las schoot me nog iets te binnen frenia: sommige merries zijn allergisch/overgevoelig voor de verdunningsvloeistof die men gebruikt bij KI. Dat is maar een klein percentage, maar je kunt het dus wel eens treffen.

De kosten voor KI zijn misschien iets hoger dan een natuurlijke dekking, maar dat hangt er weer vanaf of je je merrie ergens in pension/stalling moet zetten. Ik was voor de natuurlijke dekking waar Shane uit is gekomen meer kwijt dan voor de KI dekking omdat het niet in 1 keer had gepakt en Lee dus twee maanden bij de hengst in pension heeft gestaan. De hengst stond in Z-Limburg, dus ik haalde haar ook niet effe snel naar huis ...

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:49

Welke hengst uit zuid-limburg Ben nieuwsgierig. Ik ben ook uit zlimburg en welk ras ?

Groetjes !

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:58

moet KI perse gebeuren op een dekstation? want dat wil ik liever niet eigenlijk. vond het toen de hengst haar gewoon thuis kwam dekken veel handiger.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:11

ki kan gewoon aan huis gebeuren, hou er dan wel rekening mee dat er extra DA kosten bij komen en het is wel makkelijk als je in de buurt woont van een hengstenstation.

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:57

het heeft beiden voor en nadelen, voordelen van natuurlijke dekking wegen voor mij zwaarder (met name de kosten) vandaar dat mijn hengst niet op KI staat en ik de merrie's natuurlijk laat dekken.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 10:00

ik hoop dat de hengst dus ook nog voor natuurlijke dekking beschikbaar is, want KI, ik ben er niet vertrouwd mee en heb het liever zoals het vorig jaar gegaan is, dat is veel makkelijker.

IndianSummer

Re: voor/nadelen KI of Gewone dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:07

Indian is ook via KI gedekt..
Op het hengstenstation, hebben ze heel netjes gedaan

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:34

Voordeel van natuurlijke dekking is dat je ook kan zien of je merrie er klaar voor is, zowel lichamelijk als geestelijk. Een merrie die niet klaar is voor een veulen zal de hengst afwijzen.

Tevens zijn paarden heel goed in staat om de juiste partner uit te zoeken. Zij zullen wellicht andere kwaliteiten* zoeken in de hengst als wij, maar kans op een sterk veulen is groter.

*In plaats van te kijken of hij mooi is en goed dressuuur loopt, is het voor paarden onderling waarschijnlijk belangrijker dat de hengst sterk is, leider-eigenschappen heeft etc..)

KI is voor de hengst uiteraard veiliger. Wat dat hygienisch betreft: door het nayyrlijk dekken blijft de penis van de hengst juist keurig schoon. De kans op besmetting is dan ook vrij klein. Bovendien kun je de penis ook schoon maken/houden.

Gelukkig dat het bij mensen nog op de ouderwetse manier gaat....

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:43

Mijn ene merrie is vorig jaar 3 keer K.I "gedekt" maar niet drachtig. Na 1 maal natuurlijk was ze gelijk drachtig. Als je een moeilijk drachtig te krijgen merrie hebt is natuurlijk dekken vaak beter.
De andere merrie is in 1 keer drachtig geworden door K.I.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:06

mijn merrie was altijd moeilijk drachtig te krijgen, we hebben er vier jaar over gedaan. vorig jaar lente begon ze opeens te bloeden uit haar vagina. Paarden worden toch niet ongesteld? Nou zij opeens wel, ik maar schoonmaken, na een paar dagen was het gestopt, hengst kwam langs, gewoon om te kijken of ze hengstig was, en dat was ze, gelijk gedekt en hup, drachtig, helaas was het een tweeling, maargoed. ze was dus een paar jaar gelede drachtig van een veulen dat ze op het laatste moment door slechte verzorging andere eigenaar, heeft verworpen. ik denk dus dat toen de baarmoeder niet goed is gespoeld en tijdens dat bloeden dus het vuil eruit is gekomen en ze vandaar drachtig is geworden. het is maar een gedachte. Ik zal eens gaan overleggen met de hengstenhouder. bedankt in ieder geval, ik heb er weer wat bijgeleerd.