Hoe voorzichtig zijn jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Hoe voorzichtig zijn jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 22:07

Oftewel, bij welke dingen houden jullie je merries speciaal weg, of wat vind je dat gewoon moet kunnen?

Ik probeer de merries zoveel mogenlijk te schermen van de sportpony's (dus de pony's die overal komen). Mijn jaarling heeft tot vorige maand wel bij hun gestaan, hoorde pas achteraf dat dat beter is van niet ivm eventuele kinderziektes. De jaarling bij de sportponys zou weer prima kunnen.

Dit jaar zijn bijde meiden niet op wedstrijd terein geweest. De ene merrie vroeg in de dracht wel op de keuring.
Aankomend jaar gaan ze bijde (als het goed is weer dragend) naar de keuring en 1 van de 2 zal enkele maandjes wedstrijden gaan lopen...

Zelf ben ik niet gecharmeerd van nieuwe/vreemde paarden op stal, maar kan me voorstellen dat je dit niet kunt voorkomen als het niet je eigen stalletje is?

Kortom, wat doen jullie als 'extra's' om het ongeboren veulen te beschermen?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:55

Ik ga zondag nog op wedstrijd Zegt genoeg denk ik. Is wel binnen de regio, maar ik doe verder niks bijzonders hoor. Ik denk dat je het ook té ver kan doordraven. In het wild hebben ze ook die keuze niet, lopen ze zelfs lekker bij de hengst. Goed nou zijn onze paarden al heel lang niet meer wild, maar toch staan ze nog vrij dichtbij de natuur, en kunnen gezonde merries heus wel wat hebben. Je moet het een beetje vergelijken met je kind lekker diep inpakken met dikke jassen,sjaalen en wanten, juist díe kinderen worden (later) vaker verkouden en zijn eerder grieperig dan als ze eens een keertje in aanraking komen met een 'virus' of ander griepje. Omdat ze die antistoffen nooit hebben opgebouwd tijdens hun jeugd.
Tijdens de dracht maakt de moeder juist mooi die antistoffen aan, daar hebben die veulen alleen maar profijt van. Het bewust op zoeken is wat anders, maar ik ben niet van plan om mn merrie ergens achterin een stalletje weg te moffelen uit angst voor andere paarden met nieuwe virussen. Naast een hengst of ruin heeft ze de eerste drie maanden van de dracht niet gestaan. Af en toe neemt ze zelf gekke bokkesprongen of crost ze heel de wei door, dus ook daar kan ik dr niet voor beschermen. Ik heb wel een extra deken om gedaan deze winter, maar dat kwam ook deels door dat ik nog wedstrijden reed en ze elke keer zo lang zeiknat was. Dat was het denk ik wel. Oh en springen doe ik niet. Nog 1 x laag gesprongen met 5 maanden.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:27

Niets bijzonders.

Ze is gewoon naar de keuring geweest, heeft de eerste 4 maanden nog gewoon gesprongen(toen niet meer omdat ze kreupel raakte en ik wat dat betreft het risico niet wou nemen, anders waren we langer door gegaan), gaat regelmatig mee naar het bos, heb de hele zomer een komen en gaan van pony's gehad en heb nu nog steeds iedere week een lesklantje met haar eigen pony op het erf, ze word nu(ze moet nog ong 2,5 maand) fanatiek gereden tot ze zelf aan geeft dat ze het niet fijn meer vind en alles staat door elkaar(zij heeft steeds bij Dennis gestaan en af en toe met een van de andere merries).

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:04

Ik trek het ook niet zo ver door denk ik, ik rij nog steeds elke week de clubles en die is ook ergens anders. Er komen geregeld nieuwe paarden bij ons op stal. En ik rijd ook nog redelijk fanatiek, ze geeft zelf niet aan daar problemen mee te hebben..

romanzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:40

Mijn merrie is vroeger toen ze drachtig was 2x gevallen de eerste keer was ze 5maanden tijdens het losspringen ze kwam iets te fanatiek door de bocht en gleed uit en de tweede keer was ze 10 maanden ze liep op de wei ik ging ze binnen halen ze kwam zo hard aan gevlogen door de blubber dat ze dus weer uit gleed maar haar zoon wordt dit jaar april 12 en is een gezonde bink geworden en nu heb ik een welsh merrietje die drachtig is zij staat op een grote manege waar geregeld toeristen op vakantie komen met paarden waar grote wedstrijden zijn ze loopt samen met mijn ruin buiten ben heus wel voorzichtig maar zo als gezegt wordt alles waar "te"voor staat is ook niet goed

Miepp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:26

Bij ons gaan de paarden het liefst niet het erf af voor wedstrijden ofzo. Je kan het best het zekere voor het onzekere nemen, het zou toch vreselijk zijn om het veulen nu nog te verliezen door Rhino ofzo
Nou hebben we op dit moment ook geen paarden op stal die wedstrijden lopen op dit moment.