Welk stamboek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Welk stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 21:03

Ik zit even met het dilemma of ik het komende veulen van mijn merrie moet gaan inschrijven bij het welsh of bij het NRPS stamboek.
Heb al veel mensen gevraagd, maar eigenlijk nog steeds niet veel wijzer geworden. En zelf heb ik er nog niet echt veel ervaring mee, vandaar.

Afstamming veulen:

Vader: FS Don't Worry (zie: www.ferienhof-stuecker.de voor meer info)
Moeder: Goldy Star, is welsh HWR. (vader: Orchard LimbLopper. Afstamming moeder onbekend)

En ook voor mijn andere merrie zit ik met zo ongeveer dezelfde vraag;
Afstamming van dat veulen is;
Merrie: Modern x Zilverster (Kwpn veulenboek)
Hengst: Alabastro (zie www.stal-smeets.com) (ggk bij: Hannover, Westfalen, SBS)

Welk stamboek dus?

En de laatste vraag, word bij een van alle stamboeken ook met een vaste letter per jaar begonnen voor de namen van de veulens? (kwpn wel, voor zover ik weet, rest kon ik niet echt vinden)

Peterina

Re: Welk stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:11

De pony veulen kan je wel in de NRPS inschrijven mits de hengst's stamboek erkend is. Dit heeft misschien voordeel, in Nederland, bij verkoop alhoewel daar tegenover als je het veulen wilt verkopen in Duitsland dan hebben duitse papieren mee alluren.
Ik weet niet wat voor letter de NRPS heeft dit jaar - het is wel jaar verbonden - maar de duitse stamboeken gebruiken de 'lijn' letter van de vader meestal (hier dus 'G').

Wat betreft de Alabastro veulen - mooie hengst trouwens!! - aangezien de merrie KWPN papieren heeft, waarom niet SBS ?
SBS hebben ook elke jaar een nieuwe letter. Als je contact opneemt met Stal Smeets die kunnen je de letter van dit jaar wel geven.
http://www.sbsnet.be/nl/welcome/index.php

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:52

deze jaar is bij de sbs "w" denk ik. als ze de W niet gebruiken, dan is het direkt A.

je mag die veulen ook bij de bwp inqchrijven, het is gelijk.

bij de bwp is deze jaar de "G".

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:22

Voor zover ik weet is Don't Worry ggk bij de Deutsches Reitpony. Zou dat ook interessant zijn voor mijn veulen?
Ik heb alleen geen idee hoe dat precies zit. Rasbeschrijvingen ed zijn er wel genoeg te vinden over de Duitse rijpony, maar ik kan echt nergens informatie over het stamboek vinden.
Hier toevallig iemand die daar meer over weet?

En wat betreft veulen van Alabastro, SBS en Hannover lijken me beide wel interesant. Moet alleen nog even wat meer research doen wat betreft Hannover.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:25

Alhoewel ik het niet 100% zeker weet .... ik dacht dat bij de Hannover stamboek ook de merrie eerst ingeschreven moet worden voordat het veulen 'aangenomen' wordt? Controleer dit even eerst want anders kost het een pak geld extra.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:30

Als je graag Duitse papieren hebt, kan je je merrie indragen bij Oldenburg, ik wil wel voor je informeren bij een vriendin van mij die weet hoe dat moet en hoeveel het kost.
Aangezien Alabastro gekeurd is voor Hannover en Westfalen en Oldenburg die stamboeken aanvaardt, kan je je veulen dan Oldenburgs registreren. Als je het veulen zou willen verkopen is dat een interessante piste om te volgen.
Duitse stamboeken volgen de naam van de vader.
Ik ga dit jaar of ten allerlaatste volgend jaar ook met Alabastro dekken
Mijn jonge merrie is vorig jaar verder aangereden op Stal Smeets en we hadden toen het geluk dat Alabastro eventjes thuis was voor een korte vakantie en we hem daar dus gezien hebben

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:50

Wat betreft je pony, heeft het veulen genoeg % arabisch volbloed voor NRPS? Weet zo namelijk niet hoeveel de hengst heeft. Als het veulen genoeg bloed heeft, NRPS, is gewild bloed daar namelijk, zeker in combinatie met jouw merrie geeft het leuke bloedverversing. Letter is vrij voor merrieveulens, hengstveulens moeten met de beginletter van de vader beginnen.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:28

Ik zou proberen als het een hengst is hem ggk te krijgen bij bijde Stamboeken...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:58

1e Ik zou eerst Welsh proberen, 2e gewoon KWPN.