[TI] Al klaar om te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Anne

Al klaar om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 19:44

Ik had een vraagje aan jullie. Ik heb een tinker die in maart 3 wordt. Dus hij kan dan ingereden worden. Maar ik twijfel of ik niet even wachten zal vanwege zijn bouw. Ik krijg goed advies van mensen om me heen. Maar toch wou ik het ook even weten van mensen die Loeka niet kennen.
Hier onder zie je een plaatje. Klik er op en hij wordt groter.
Afbeelding
Ik had even geen duidelijkere foto's.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:45

aan de foto te zien zou ik lekker nog even wachten.

Mijne wordt dit jaar 4 en we zijn nu rustig bezig met inrijden.
Laatst bijgewerkt door Cheveyo op 17-02-06 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:46

Ik zou zowieso liever wachten,ongeacht zijn bouw.Maar dat is persoonlijk.
Mijn beestje wordt in mei ook drie,maar ga pas in september met hem beginnen.
Voor iedereen persoonlijk,maar ik zou hem nog iets 'rijper' laten worden

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:47

Nog lekker effe wachten, komt ook niet op een maand aan toch.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:49

Ik zou nog even wachten. Desnoods laat je hem dit hele jaar nog lekker spelen en rij je hem volgend jaar in. Beter iets later dan dat je achteraf denkt. " Had ik nou toch maar even gewacht"

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:51

Ik zou nog lekker even wachten, zeker aan haar bouw te zien ...

EEFIETJE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:52

ik vind hem een beetje iel
ik zou nog lekker een jaartje wachten
dat hij iniedergeval ruimmm 3,5 a 4 jaar is
zowiezo is dat beter... je kan natuurlijk wel lekker met hem aan het werk gaan aan de longeerlijn, en zijn conditie alvast opbouwen etc.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:56

Ga met de rest mee, ik zou ook nog even wachten.

Lucy_1

Re: Al klaar om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:37

Wat je wel kunt doen is rustig aan beginnen.... heel licht iemand opzetten (meisje van 8 ofzo).... en dan wat longeren en mee op de fiets....

Mijn merrie wordt ook drie in augustus en mijn zoontje zet ik er af en toe wel eens op.... Maar ik doe het ook rustig aan....
Kijk gewoon ook naar het paard hoe die het oppakt.... Mijn merrie vind de aandacht en dat getrut eromheen geweldig en vind het heerlijk als ze eens mee mag.... In ieder geval niet forceren, want dit paard is duidelijk nog niet uitgegroeid...

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:28

Paardje is duidelijk nog volop in de groei dus ik zou zeker wachten.Lekker mee uit wandelen aan de hand of inderdaad aan de fiets (en niet OP de fiets ).

Indezz, is ook wel snel, met 2,5 jaar een kind erop. Mijn mening is dat een twenter helemaal niet belast mag worden op zijn rug. Er zijn genoeg leuke poetsklusjes te doen of lekker spelen in het land of bak.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:27

Ik ga met Indezz mee

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:39

Veel te laat, daar moet je al met een jaar mee beginnen, nu komt 't nooit meer goed!

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:59

Ik zou ook nog even wachten , waarom heeft iedereen toch altijd zo`n haast om die paardjes maar zo snel mogelijk een zadeltje op te doen.
Een kind laat je toch ook op zijn gemak groot worden , waarom krijgt een paard daar dan niet de tijd voor,
Ze ziet er op de foto nog zo kleuterachtig uit, dus ik zou echt nog even geduld hebben.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:14

Echt doorrijden zou ik nog niet doen, daarvoor vind ik hem nog te jeugdig qua bouw.
Alleen zadelmak maken zou ik persoonlijk niet zoveel problemen mee hebben. Zo deden we het hier ook altijd, met 3 jaar zadelmak maken, stuur, gas en rem erop en vooral rechtuit rijden. En dan weer lekker nog een half jaartje in het land, en daarna weer oppakken. Dan zijn ze het echt niet vergeten en je pakt ze dan een stuk makkelijker op.
En dat deden we in hooguit een maandje tijd, een keer of 2 per week een kwartiertje erop, dat is zat om de beginselen te leren.

Wat Eeffietje zegt vind ik trouwens géén goed idee. Je ziet het vaker dat mensen met 2,5 beginnen met longeren en dat een half jaar lang doen voor ze erop gaan. Longeren is een veel grotere belasting dan vaak gedacht wordt. Het paard loopt op een vrij kleine cirkel en de gewrichten worden dan onnodig veel belast. Meer belast dan met een ruiter erop rechtuit rijden.
Longeren heb ik altijd maar een paar keer gedaan voor ik erop ging, stemhulpen hebben ze vrij snel door, en verder gebruikten we het alleen om aan het zadel zelf te wennen, ook maar 1 of 2x.
Voor ik erop stapte waren ze meestal maar een keer of 10 hooguit aan de longe geweest.

_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 23:17

Nou ik heb niet echt haast. Want ik vind het wachten niet zo erg. Maar omdat de 1 zegt kom we gaan beginnen en de ander zegt weer nee laat hem nog even lekker groeien en doe dan wat grondwerk. Dan weet ik het ook niet. Ik wil best een tijdje wachten en tuurlijk heb heel veel zin in als ik hem straks lekker kan gaar rijden. Maar ik wil ook het beste voor hem. Heel erg bedankt voor de reactie's! Maar ik wou het voor een keer gewoon van mensen weten die hem nog nooit gezien hebben. Dus bedankt

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:42

Je moet doen wat je eigen gevoel zegt en niet wat andere zeggen , als jij vind dat je nog even moet wachten, zou ik dat gewoon doen al sik jou was, het is jou tinkie toch?

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:38

Als ik je tinker zo zie zou ik zeker nog even wachten. Het is een heel mooi beestje maar duidelijk nog erg in de groei.
Ik heb bij mijn merrie gewacht tot 3.5 jaar bijna 4 en de man van wie ik haar kocht zei ook klim er maar meteen op hoor ze is "al" 2.5jaar das oud genoeg voor een tinker die kunnen dat hebben. Niet dus lekker even wachten dan kun je later veel langer genieten van een paardje met een gezonde rug.

missnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:44

Doe maar rustig aan

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:28

lekker rustig aan doen, als je nu een jaartje wacht (want deze is duidelijk nog in de groei) krijg je dat naderhand in drievoud terug qua levensjaren.
Je zult het ook wel duidelijk zien als íe volwassener begint te worden, tenminste dat is wat ik bij de mijne had, je ziet ze veranderen van klein kleutertje naar volwassen(er) paard, bij wijze van.
Veel succes ermee, schitterend beestje

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:07

Deze tink is zeker nog in de groei en ik zou er persoonlijk ook nog even mee wachten!

Ipv longeren zou ik lekker gaan wandelen/fietsen of losgooien. Daarmee belast je het lichaam niet zo zwaar als wanneer een paard langdurig op 2 zijdes in een volte worden gedwongen.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:14

Nog lekker wachten idd.
Wat longeren kan geen kwaad en grondwerk.
Je kan wel lekker met hem bezig zijn zonder te rijden.
Begin maar met afentoe longeren en gewoon grondwerk en als jij vindt dat hij er goed uitziet dan pas beginnen.
Lekker wandelen e.t.c spelen.
Want deze tinker is nog heel erg in de groei en er nog niet klaar voor.
Dat is mijn mening

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:16

Of rustig wat dingetjes aan de lange lijnen gaan doen! Dan kent hij in ieder geval het hoofdstel en bit, en weet hij ook al hoe het sturen gaat.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:55

ik ga met de rest mee, maar wat een leukerdje, jullie houden vast heel veel van elkaar. ik heb de foto in je profiel ook ff bekeken.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:58

Wacht maar lekker, anders krijg je straks nog spijt.

Die van mij is door de stoeterij te vroeg ingereden. Heb hierdoor nog steeds problemen, met name met zijn rug.
Het gaat steeds beter.

Maar wacht inderdaad nog maar lekker totdat hij lekker volgroeid is

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:54

Ik zou heel lanzaam aan beginnen met wat grondwerk en lekker veel wandelen.
de ene tinker kan het werk wel aan en de ander niet.
misschien dat die van jou (zo op de foto te zien) nog wat tijd nodig heeft.

gr ryan en viola