Florencio EVA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unesco

Florencio EVA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 18:25

hoi hoi,

weet iemand of Florencio inmiddels echt EVA vrij is????? Heb nergens meer wat terug kunnen lezen na hij behandeld is in Duitsland!

Reacties welkom, groetjes M

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:16

Voor zover ik weet gaat EVA nooit meer over dat is nl ook de reden waarom we geen sperma van Contango uit Amerika kunnen halen hij is nl. al jaren positief

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:09

In Duitsland behandelen ze de paarden gewoon tegen eva zo ook Florencio.
Waarom doet iedereen er toch zo moeilijk over er zijn legio Nederlandse dekhengsten met eva.

flyfly

Re: Florencio EVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:36

Misschien dom van mij maar wat is EVA?

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:22

hanneliesje schreef:
In Duitsland behandelen ze de paarden gewoon tegen eva zo ook Florencio.
Waarom doet iedereen er toch zo moeilijk over er zijn legio Nederlandse dekhengsten met eva.

Je slaat de plank vreselijk, mis Nederlandse hengsten worden hier ook op getest. Als een hengst EVA heeft wordt je merrie nl. ziek met als mogelijk gevolg onvruchtbaarheid.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:43

Onzin 60 %van de nederlandse paardenstapel heeft eva.
Je merrie hoeft niet ziek te worden, de kans bestaat endan heeft je merrie slechts enkele dagen koorts en neusuitvloeing. Wel is je merrie dan 2 a 3 weken besmettelijk. In die 2 a 3 weken moet je merrie uiteraard geen contact hebben met hoogdrachtige andere merries. Eigenlijk kun je het zien als een soort griep, heb je het gehad dan ben je ervan af.
Nederlandse hengsten worden niet getest, Duitse hengsten wel.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:03

Ik zou zeggen............ Bel even met Nijhof......... en zet HUN reactie hier even neer.............

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:54

Ik vries in met mijn hengst en hij wordt wel degelijk getest.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:54

En EVA kun je helaas niet zien als zomaar een "griepje ". Laat jezelf beter informeren.

kimberley12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:59

maar als hij eva heeft, dan zou hij toch niet zoveel dekken? ik bedoel hij heeft heel veel merries gedekt vorig seizoen, en er waren zat mensen die wisten dat florencio eva had toch?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 01:01

janderegelaa schreef:
En EVA kun je helaas niet zien als zomaar een "griepje ". Laat jezelf beter informeren.

Wat Hanneliesje net opschreef komt overeen met de vakliteratuur. EVA is geen CEM.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 03:09

Ik vind die Florencio een geweldig mooi paard maar tijdens de hengstenkeuring hoorde ik toch ook mensen zeggen dat ze erg van hem gecharmeerd zijn maar hem niet met 1 van hun merries wilde laten dekken vanwege dat EVA. Maarre hij is verder wel goedgekeurd ondanks dat EVA. Als dat zo schadelijk is waarom dekt hij dan nog?

Ik ben een leek op dat gebied hoor? dus ik vroeg me dat af? Lijkt mij namelijk een geweldig vaderdier.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 08:35

Ik meen te hebben gehoord dat het diepvriessperma van Florencio EVA vrij is, maar pin me er niet op vast.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 08:36

janderegelaa schreef:
Ik vries in met mijn hengst en hij wordt wel degelijk getest.

Ja precies, dan is het sperma EVA vrij, toch?

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:25

hanneliesje schreef:
Onzin 60 %van de nederlandse paardenstapel heeft eva.
Je merrie hoeft niet ziek te worden, de kans bestaat endan heeft je merrie slechts enkele dagen koorts en neusuitvloeing. Wel is je merrie dan 2 a 3 weken besmettelijk. In die 2 a 3 weken moet je merrie uiteraard geen contact hebben met hoogdrachtige andere merries. Eigenlijk kun je het zien als een soort griep, heb je het gehad dan ben je ervan af.
Nederlandse hengsten worden niet getest, Duitse hengsten wel.

Ik heb laatst ook een topic geopend met hetzelfde onderwerp.
idd, heel veel nederlandse hengsten hebben EVA. Maar weinig mensen weten dit. Ook Florencio heeft het maar onze veearts begrijpt niet waarom er juist nu zo'n hoop ophef over is ontstaan. Als je je merrie insemineert met een EVA-besmette hengst, dan zou het kunnen dat je merrie ook EVA krijgt. Het is gewoon een griepje en idd als je het gehad hebt ben je er van af. niet bang zijn voor EVA, er is weinig aan de hand. Ik ga mijn merrie maandag met Florencio insemineren!!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:47

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:38

Heb even een stukje voor jullie opgezocht op internet, hieruit blijkt dus dat het echt niet zomaar een griepje is. Het is een herpes virus met alle gevolgen van dien. Overigens worden alle Nederlandse hengsten getest op het virus. Daarom mocht Florencio ook niet mee doen met het verrichtingsonderzoek, hij was positief. Ik ben benieuwd wat voor een behandeling ze bij Nijhof voorschrijven.

Equine viral arteritis (EVA) is an infectious viral disease of horses that causes a variety of clinical symptoms, most significantly abortions. The disease is transmitted through both the respiratory and reproductive systems. Many horses are either asymptomatic or exhibit flu-like symptoms for a short period of time. An abortion in pregnant mares is often the first, and in some cases, the only sign of the disease.

While it does not kill mature horses, EVA can eliminate an entire breeding season by causing numerous mares to abort.

While the mare will shed the virus easily, a pregnant mare infected with EVA may pass the virus to her unborn fetus. Depending on the stage of pregnancy, the fetus can become infected, die, and be aborted. If the infected foal is born, it will only live for a few days.

While there is no specific treatment for EVA, treatment should include rest and in selected cases, antibiotics, which may decrease the risk of secondary bacterial infection. Adult horses recover completely from the clinical disease. However, the virus commonly persists in the accessory glands of recovered stallions, so these carrier stallions continue to shed the virus for years and remain a significant source of infection.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:16

Florencio deed niet mee met het verichtingsonderzoek omdat hij op dat moment tegen eva in Duitsland behandeld werd.
En hij heeft het verichtingsonderzoek nu gelopen.
Het zijn vooral hengstenhouders die over eva beginnen, ik denk dat ze hopen dat een fokker zo voor hun hengst kiest en niet voor de hengst van eigen keuze.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:17

Jan waar dek jij bij dit jaar?

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:30

Zat zelf aan Rubels te denken, maar ik ben bang dat de rug van mijn merrie daar niet goed genoeg voor is.

Overigens dek ik gewoon met wat ik goed vind en dat hoeft niet persé mijn eigen hengst te zijn want het moet wel passen. Het verhaaltje hierboven spreekt voor zich en inderdaad dat is voor mij de hoofdreden om niet met Florencio te dekken of ze moeten een verklaring hebben dat ie EVA vrij is en die hebben ze niet.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:33

janderegelaa schreef:
Daarom mocht Florencio ook niet mee doen met het verrichtingsonderzoek, hij was positief.

Als dat de reden was geweest zou je nu mogen aannemen dat hij EVA vrij is, omdat hij het verrichtings onderzoek inmiddels wel heeft gedaan..

Als er meerdere ned hengsten drager zijn, waarom horen we het daar dan niet van? Wrs omdat het niet zo'n vaart loopt allemaal? Er worden gewoon Florencio veulens geboren, dus het is niet per definitie een verloren zaak hoor.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:39

Je kunt de merrie vantevoren behandelen het enige nadeel is dan dat de merrie altijd positief scoort als ze haar testen. Zo'n paard kun je nooit meer verkopen naar een land waar ze haar willen testen als onderdeel van de quarantaine regel. Het is niet voor niets dat de mede eigenaar zijn deel verkocht, hij snapt ook wel dat Florencio nu veel minder dekkingen krijgt. Als je het stuk hierboven leest zul je inzien dat Nijhof de boel baggetalisseert en gebruik maakt van de onwetendheid v/d fokkers. Contango is al jaren positief daarom krijgen we geen sperma uit Amerika omdat het gewoon de grens niet over mag. En dat is echt niet zonder reden...

monnes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:44

in vele landen kan er geënt worden tegen EVA. Ik denk dat het beste is om je merrie van te voren te laten testen of ze al EVA positief is of niet. Is het antwoord ja, dan kun je gewoon insemineren. Bij nee, kun je zelf beslissen wat te doen. Heb je maar 1 merrie... geen probleem.
Wij gaan gewoon testen, en inderdaad schijnt 60 % al positief te zijn, dan heb je al die rompslomp niet nodig.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:52

Dat is het nu juist, als je ent tegen EVA wordt je merrie altijd positief getest, wil je haar nu verkopen naar Amerika of Canada etc. dan komt ze de grens niet over. Jouw merrie zal negatief testen, let maar op want wij hebben het hier bijna niet. In tegenstelling tot wat sommige Bokt meisjes hier zeggen.

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:29

janderegelaa schreef:
let maar op want wij hebben het hier bijna niet. In tegenstelling tot wat sommige Bokt meisjes hier zeggen.

Neem aan dat die 60% ook niet helemaal uit de lucht gegrepen zal zijn?