9 maand drachtige merrie graaft kuilen /eet wortel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

9 maand drachtige merrie graaft kuilen /eet wortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 15:39

ik heb 1 van onze merries er van de week op 'betrapt' dat ze een kuil ana het graven was om dan zo even lekker wat boomwortels aan te kunnen vreten. kan iemand mij vertellen waarom ze dit doet? zelf dacht ik een beetje aan maag of darmkrampjes, ze komt verder wel gezond over.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:23

geen idee...
misschien vitaminen/mineralentekort? Probeer eens met min/vitsupplement. Ik had deze zomer een zogende merrie met tweeling en alledrie begonnen plots van onze kleigrond te ete (lekken, knabbelen,...) ondanks goed en voldoende voer. Na enkele dagen min/vitsupplement bijgeven, hielden ze ermee op. Misschien is het bij jouw merrie ook zoiets?

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 17:25

bedankt voor je reactie, maar ze hebben een mineralen en zoutblok in het land, waar ze ook regelmatig aan likken. dus dat lijkt me niet het geval. en ze eet ook geen klei, ze zat gewoon wat aan de wortels te knabbelen. ze staan op een zandvlakte dus graven gaat ook lekekr makkelijk daar.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:27

onze paarden hebben ook zo'n blok (al verschillende gehad trouwens) en daar komen ze niet aan
weet niet wat de jouwe zo fijn vindt aan wortels

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:27

mijn vzmerrie graaft ook altijd in de bak en in de wei .. ze eet geen boomwortels .. maar doet het denk ik uit verveling ..

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:41

Mijn niet-drachtige merrie doet precies hetzelfde (mijn drachtige merrie niet). Zij gebruikt haar zoutblok wel en ook heeft ze altijd hooi tot haar beschikking als ze buiten staat. Ik denk dus dat ze gewoon aan het spelen is of gewoon de wortels heel lekker vindt. Ze is bv ook dol op boomstammen (schors).

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:19

ze staan met zn 19en op ene megagroot stuk. en ze heeft ook echt ene flinke buik, terwijl het haar eerste veulen word.

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:29

Hier op stal zijn er een aantal paarden die hetzelfde doen. Ik heb het idee dat sommige het gewoon erg lekker vinden!

Semra

Re: 9 maand drachtige merrie graaft kuilen /eet wortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:00

In ons groepje van vijf doen ze het nu allemaal.
Er is er één mee begonnen en ze doen elkaar gewoon na. Mijn drachtige merrie staat er ook tussen, die doet het ook wel maar het minste van allemaal.
Ik denk dat het meer verveling is.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 13:44

het is bij ons geen verveling, het is een echte kudde van 19 pony's, en ze staan op een megagrote zandvlakte, beetje het idee van wilde pony's zeg maar zoals ze daar lopen. soms zijn ze dan ook echt met zn allen aan het rennen en springen. denk dat ze het dan toch inderdaad gewoon doet omdat ze het lekker vind. we hebben ahar ook i nde gatne gehouden en ze is verder wel gezond. allemaal bedankt voor de reacties! heb er zeker wat aan

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:20

Mijn merrie doet het ook volgens mij kan het helemaal geen kwaad en ze is er maar mee bezig. Ze is overgens ook drachtig op haar andere wei deed ze het niet maar op deze wei is een schuine helling met boomgroei daar dus wel.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:45

ik schrok vandaag!! pony stond raar te doen, dus wij racen gelijk heen..staat ze ons stom aan te kijken...was ze haar buik ana het schuren aan een stekelstruikje../meost wel even om haar lachen daarna

wel heb ik het idee dat ze volgende maand al uitgeteld is. dat zou haar gedrag wel verklaren want dan is er kans dat het vulen al draaide om in de goede houding te komen.