Trainingsschema keuringsklaar maken merrie KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjappie

Trainingsschema keuringsklaar maken merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 12:46

Ik vroeg me af of mensen een soort trainingsschema hebben voor he keuringsklaarmaken voor de KWPN stamboek/centrale keuring.

Ik wil graag samen met de eigenaresse haar twenter volgend jaar klaarmaken voor de keuring. Aangezien het een klein kapitaal kost om een paard te laten klaarmaken voor de keuring is het de bedoeling om volgend jaar de voorbereidingen zelf te treffen. Waarschijnlijk dat we de 'finishing touch' en voorbrengen wel overlaten aan een professional.

Dus wanneer beginnen jullie? Hoe vaak per week longeren? Hoe vaak aan de hand lopen? etc. Echt meer een schema dus.

Verder eventuele details over voer etc.

Ik heb begrepen dat veel merries met begeleider aan de fiets worden klaargestoomd, doen jullie dat ook? Zo ja, waarom precies en zonee waarom niet?

(ik kon namelijk niet echt een goed topic vinden op bokt).

eebaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:56

Ik ga dit topic zeker volgen! Ben ook erg benieuwd!!!

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:58

ik ben ook benieuwd, wil met mijn merrie naar de keuring dit jaar! Zou ook graag wat willen weten over het voer en wat jullie vanaf 2 dagen voor de keuring doen om ze lekker fris te houden.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:59

Wat we vorig jaar gedaan hebben bij de Flemmingh merrie (die toen 4 jaar was), is deze keuringsklaar te laten maken 1 week voor aanvang van de keuring. Wat ze daar precies gedaan hebben weet ik niet. Maar ze stond iig voor die tijd al flink in het voer (brokken en haver) en ik weet wel dat ze sochtends een klein uurtje op het land ging(met deken om de kleurintensiteit van de vacht te behouden), en dat ze de rest van haar energie zo veel mogelijk gereserveerd hebben voor de keuring.

Voor die tijd hebben we haar zelf getraind. Dagelijkse beweging is zeer belangrijk om de spieren soepel te houden en de conditie op peil te houden. Ik heb haar vaak gereden, en op advies wat ronder ingesteld om de halsspieren goed te ontwikkelen en de algemene conditie (spieren) te verbeteren. Niet moe getraind, klein half uurtje per dag maar wel regelmatig. Ook hebben we haar de deken opgedaan wanneer ze naar buiten ging, en ging ze vaak óf sochtends óf savonds op het land om verkleuring van de zon tegen te gaan.

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 18:13

@VValar, jouw merrie was dus al zadelmak voor de keuring. Ik kan me voorstellen dat het dan iets anders gaat. Maar thanx voor de tips.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:12

Mijne is nog niet zadelmak maar die ga ik straks een maand of twee voor de keuring longeren om meer bespiering te krijgen. Ook trainen met het aan de hand draven en stappen op het verharde zodat het paard leert op eigen benen naast je te lopen. Ook het vrijspringen moet worden geoefend. Zorg dat je paard twee weken voor de keuring op nieuwe ijzers komt en dat je dan toliletteert zodat het met de keuring enigzins natuurlijk uitziet. net geschoren benen valt namelijk op. Vooral bij vossen.
Zorg ook dat je paard een goede voedingstoestand heeft. Je kan dingen bij voeren zodat het paard beter op kleur blijft enz. Een handige tip: Koop het boekje presenteren kun je leren van het kwpn daar staan vele handige tips in.

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:21

Idd zorg dat je gewoon een ruime maand tot 2 van te voren al begint met longeren voor de bespiering is alleen maar goed voor ze. Voor de rest zou ik persoonlijk de merrie 1 tot 2 weken voor de keuring om de 3 dagen er even uithalen. maar zoveel mogelijk energie besparen. Je moet toch kunnen showen en dan zijn ze lekker fel en lopen ze waarschijnlijk ook een stuk beter!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:26

RodaniaJaman schreef:
Idd zorg dat je gewoon een ruime maand tot 2 van te voren al begint met longeren voor de bespiering is alleen maar goed voor ze. Voor de rest zou ik persoonlijk de merrie 1 tot 2 weken voor de keuring om de 3 dagen er even uithalen. maar zoveel mogelijk energie besparen. Je moet toch kunnen showen en dan zijn ze lekker fel en lopen ze waarschijnlijk ook een stuk beter!!

Maar dat is wel afhankelijk per merrie. Die van mij moet je dus niet laten staan want dan showt hij met de staart op de rug en gallopeert ze aan de hand. Een wat lauwig paard kun je dat heel goed doen maar een hittepit zou ik liever s.morgens thuis nog wat laten doen voor de keuring anders zijn ze niet te beoordelen

tienus63

Re: Trainingsschema keuringsklaar maken merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:04

Ik ga morgen na iemand toe met mijn 4 jarige, eerst om te kijken of de mijne überhaupt wel wat te zoeken heeft op een keuring.

De bespiering zit er wel op.
Om haar bovenlijn goed te trainen wordt ze nu 2x in de week voor de sleep gezet. Ik hou niet zo van longeren en bijzetten en op deze manier doet ze het allemaal zelf en op de juiste manier.
Ze gebruikt haar spieren vanaf haar oren via de nek, rug, lendenen, broek tot en met de sprong.
En ze wordt 2x in de week gereden.

We zullen het morgen wel horen.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:28

Mijn W-tje kan dit jaar ook naar de keuring.
Hoe ik het ga aanpakken: Vrijspringen wil ik toch wel een paar keer oefenen, maar dat hoeft niet heel vaak. Denk een keer of 4-5.
Aan de hand meelopen doet ze wel, daar hoef ik mij niet druk om te maken.
Longeren weet ik nog niet. Ik heb haar nu 1 keer wat rondgeslingerd aan een longe met halster. Echt bijzetten is nu nog te vroeg, maar straks misschien wel.
Opscheren doe ik niet voor een keuring, nog nooit gedaan. Wel maak ik uiteraard de vetlokken korter met een schaar (ik gebruik dus geen scheeraparaat). De oren doe ik weinig aan, knip er wel iets uit, maar niet zo als sommigen het doen (met kaarsen wegschroeien of uitscheren).
Mijn paard heeft op dit moment hele mooie lange manen. Eigenlijk wil ik deze behouden. Ik ben nog aan het nadenken hoe ik dat dan ga doen.
De staart doe ik niets aan, die wordt gewassen en verder vlecht ik de wortel op. Knippen en scheren hou ik niet van.

Verder kun je volgens mij prima je eigen paard klaarmaken. Gewoon een paar keer in de week er iets mee doen. Is het paard redelijk in conditie, dan kun je wel bijzetten aan de longe. Mijn paard is dus nu nog lang niet zo ver.
Vaker dan 3 keer in de week doe ik niet wat met die jonge dieren. ZE blijven ook gewoon in de wei zonder deken en al dat soort dingen. DAn de haren maar iets minder mooi, glansmiddel doet wonderen (en een goede jury kijkt er doorheen). Als voer krijgen ze meestal wel een een week of 3 voor de keuring prestatiebrok en haver.
Een goed opgevoed paard met een redelijke conditie hoeft niet veel meer te doen om goed op de keuring te verschijnen.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:06

Tja, keuringsresultaten ten spijt, ik gan mijn paard echt niet dagen op stal laten staan omdat ze dan pittiger is. Dat druist tegen elk gevoel voor het wezen paard in. Eventueel een ultraviolet deken voor verkleuring van donkere paarden, kan ik nog inkomen, maar ik ga echt niet lange tijd alles in het teken van de keuring zetten, als dat de enige manier is om een predikaat te halen, dan maar niet. Ennuh Germie, ik ben het met je eens ik vind dat extreme knippen en scheren ook gewoon lelijk. Ik heb mijn merrie voor de sport en het is leuk als er een mooi keuringsresultaat uitkomt, maar verder.....

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:31

Pantharhei, je kunt nog best goede resultaten houden zonder het overdreven geknip en gescheer.
Vorig jaar was het veulen eerste in zijn rubriek (nrps rijpaard), maar niet naar Ermelo geweest. Om de verdeling van de fokkerspremies werd het veulen 3e.
Het jaar ervoor werd de stermerrie eerste, maar niet naar Ermelo geweest. Ook in de zadelrubriek werden we eerste.
Die stermerrie werd in 2003 eerste en opgenomen in het stamboek, in Ermelo was ze landelijk 2e en dus sterverklaard.

Bij het kwpn heb ik wel paarden ingevlochten die zo uit de wei geplukt waren. ZE werden toch gewoon opgenomen.
Het overdreven opscheren is dus niet nodig. GEwoon netjes toilleteren is voldoende.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:41

Die van mij is vorig jaar proffessioneel klaargemaakt bij v. manen dacht ik, alleen toen was ze nog niet van mij. Ze is overigens wel Ster geworden. Eigenlijk wil ik dit jaar voor voorlopig keur, alleen heeft ze een veulen aan de voet en weet niet of dat bevoorlijk is voor het uiterlijk van de merrie. Dus ik twijfel heel hard of ik dat dit jaar wel moet doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:13

Nou het oordeel is geveld over de mijne,

we gaan niet naar de keuring. Ze komt los niet goed tot bewegen toe, qua type is ze te beknopt en heeft een tekort voorbeen.
Terwijl ze in het werk lekker ruim en los beweegt. Bovenal heeft ze de verkeerde vader, merrielijn is perfect. Maar volgens deze kenner rust er een vloek binnen het KWPN op haar vader, Stravinsky.

Kenner maakt professioneel paarden keuringsklaar en brengt ze voor, heeft zelf enkele goedgekeurde hengsten gefokt. En voorheen jureerde hij ook op stamboekkeuringen. Me dunkt dat ik dan toch wel waarde aan zijn oordeel kan hechten.

Hij heeft zelf ook 2 Strav's gehad, maar die heeft hij maar verkocht, omdat hij ze niet goed genoeg vond. Ik weet niet wat de merrielijn van deze beide is.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:48

tienus63 schreef:
Nou het oordeel is geveld over de mijne,

we gaan niet naar de keuring. Ze komt los niet goed tot bewegen toe, qua type is ze te beknopt en heeft een tekort voorbeen.
Terwijl ze in het werk lekker ruim en los beweegt. Bovenal heeft ze de verkeerde vader, merrielijn is perfect. Maar volgens deze kenner rust er een vloek binnen het KWPN op haar vader, Stravinsky.

Kenner maakt professioneel paarden keuringsklaar en brengt ze voor, heeft zelf enkele goedgekeurde hengsten gefokt. En voorheen jureerde hij ook op stamboekkeuringen. Me dunkt dat ik dan toch wel waarde aan zijn oordeel kan hechten.

Hij heeft zelf ook 2 Strav's gehad, maar die heeft hij maar verkocht, omdat hij ze niet goed genoeg vond. Ik weet niet wat de merrielijn van deze beide is.

Maar als je zelf wel gecharmeerd bent van je merrie is het dan niet het proberen waard? Ik vind het zonde niet te gaan omdat de Jury misschien liever geen Stravinski xx ziet. Heb zelf een Pythagoras. Wordt na horen zeggen ook niet zo gewaardeerd maar ben zelf super tevreden met de merrie en gaan er wel heen. Vinden ze het niks dan is ze voor mij niks minder waard en ga ik wel degelijk met haar fokken.

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:52

Xox schreef:
RodaniaJaman schreef:

Maar dat is wel afhankelijk per merrie. Die van mij moet je dus niet laten staan want dan showt hij met de staart op de rug en gallopeert ze aan de hand. Een wat lauwig paard kun je dat heel goed doen maar een hittepit zou ik liever s.morgens thuis nog wat laten doen voor de keuring anders zijn ze niet te beoordelen

Dat is zo daar heb je gelijk in. Het ligt ook aan de merrie. En ik ken haar merrie niet he... dus ik persoonlijk zou dat doen maar idd als ik zo'n merrie had zou ik t vast en zeker ook anders hebben gedaan!!!

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 09:31

Verder nog mensen met een wat gedetailleerder trainingsschema?

Marjolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:45

Ik probeer altijd te zorgen, dat ze ruim op tijd netjes op de voeten staan. als ze als 2,5 jarige uit de opfok komen staan ze er niet altijd recht op. Zo kan je ze eerst netjes laten bekappen om een paar weken later er een ijzer onder te laten slaan. zorg iig dat de laatste keer beslaan minimaal 1,5 week voor de keuring is. Daarnaast begin je eerst met laten wennen aan het hoofdstel singel en bijzets. Met een singel kan je ze gewoon loslaten in de bak. Met bijzet heb ik ze liever aan de longe, zeker omdat die in het begin nog niet strak zitten. Pas 2 maanden voor de keuring zou ik het longeren intensiever maken, ik longeer zelf meestal zo rond de 20 minuten tot half uur, daarna stap ik altijd nog 10 minuten op het harde. dat laatste vind ik ook erg belangrijk en daar kan je vroeg mee beginnen. Veel stappen op het harde en dan ook netjes doorlaten stappen. Oefen ook enkele keren met draven aan de hand (met aanjager erbij) en het opstellen, zodat ze er zo voordelig mogelijk opstaan.
Voeren is erg paard afhankelijk, wel vind ik muesli voeren erg fijn omdat in de granen al vetten zitten waar ze weer extra van gaan glanzen.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:49

Idd, laat er een goede hoefsmit naar kijken! Ze kijken heel erg krap met dat betreft.

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:29

wij beginnen 4mnd van te voren ongeveer.

Als ze de wei uit komen gaan mogen ze eerst een weekje los in de bak en in de stapmolen.
eerst 15min dan een beetje opbouwen, ligt aan de grasbuik!

Na een weekje beginnen we met longeren, eerst simpel aan het halster, en na een keer of 3 snappen ze dat wel en doen we een hoofdstel erover.
Dan kan ze wennen aan het bit, maar de longe blijft aan het halster vast dus nog niet aan het bit. ze gaan soms ook met bit de stapmolen in.
Als dit goed gaat kan de longe voorzichtig aan het bit.

De volgende stap is een singeltje om. (na 2wkn ongeveer)
Wanneer het paard hier goed op reageert en er vertrouwd mee is (ook 2/3wkn ongeveer) kun je met de bijzet beginnen, ook eerst een hele lichte verbinding en dan kun je m steeds wat ronder zetten. Dan zou ik denken aan elke week ongeveer 10cm..

Wij longeren de merries ongeveer 4x pw en dan gingen ze ook een half uur in de molen.
Als ze rust hadden gingen ze 2x een half uur in de molen of een keer los en in de molen.

Dit ligt ook weer aan de grasbuik die er nog af moet..

zorg dat je altijd met zn 2en bent en dan je een fijne longeercircel hebt. Dit scheelt heel veel als de merries niet zo lief zijn!!

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 11:55

Dank je! Hier heb ik veel aan. Maar jullie laten dan de merrie niet meer op de wei lopen neem ik aan. In ons geval is de wei erg kort (op een gegeven moment moet er bijgevoerd worden met hooi), er valt eigenlijk niet veel te eten. Wat zouden jullie dan adviseren. Ik vind het namelijk wel fijn als de merrie dan nog wel lekker buiten kan lopen.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:41

Tja, ik vind keuringsresultaat ondergeschikt aan het welzijn van mijn paard en diens gezondheid, dus naar buiten ermee, het zijn tenslotte bewegingsdieren

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:27

Ik ben ook een voorstander van de wei, alleen de eigenaren hadden het liever niet. wat ik ook goed kan begrijpen.