over het fokken van een veulen : enkele vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katrienh

over het fokken van een veulen : enkele vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 15:35

Enkele vraagjes over het dekken van de merrie en het fokken/opvoeden van een veulen:

1) wanneer brengen jullie je merrie weg om te insemineren ? Is dat als jullie zelf zien dat ze hengstig is - rond de tijd dat ze hengstig wordt - laten bepalen door eigen dierenarts -... ?
2) zijn er inentingen die een merrie zeker moet hebben voor/tijdens de dracht ( of die alleszins toch aan te raden zijn ) ?
3) hoeveel keer laten scannen en op welke weken dracht ?
4) voeren jullie anders tijdens de dracht ? (Ik bedoel meer in de zin van voer/supplementen speciaal voor drachtige merries. )
5) idem vraag 4, maar dan na de dracht (dus voor zogende merries )
6) na hoeveel maanden spenen jullie ? Welk voer krijgt het veulen dan ?

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door katrienh op 15-02-06 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:37

Ik houd dit topic ook even in de gaten want ook ik ben benieuwd naar antwoord op deze vragen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:44

Ik ben met stomheid geslagen! Je studeert diergeneeskunde! Dan zou ik het hier niet vragen maar het gewoon in een boek opzoeken!

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:49

janderegelaa schreef:
Ik ben met stomheid geslagen! Je studeert diergeneeskunde! Dan zou ik het hier niet vragen maar het gewoon in een boek opzoeken!

FF off topic: mijn vriendin ook en toen ze al 4 jaar studie op had zitten moest ik kijken of der kat zwanger was , ja dus enne by the way ik heb de MAS paardenhouderij gedaan een aardig niveau lager dacht ik zo!

mayday

Re: over het fokken van een veulen : enkele vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:58

katrienh schreef:
Enkele vraagjes over het dekken van de merrie en het fokken/opvoeden van een veulen:

1) wanneer brengen jullie je merrie weg om te
insemineren
? Is dat als jullie zelf zien dat ze hengstig is - rond de tijd dat ze hengstig wordt - laten bepalen door eigen dierenarts -... ?Als ze hengstig is laat ik de DA kijken wanneer ze geïnsemineerd moet worden.
2) zijn er inentingen die een merrie zeker moet hebben voor/tijdens de dracht ( of die alleszins toch aan te raden zijn ) ?Merrie wordt zo ie zo geënt, en tijdens dracht gewoon als normaal het veulen krijgt er allicht iets van mee.
3) hoeveel keer laten scannen en op welke weken dracht ?Normaal laat je na 18 dagen scannen, als t gewoon één vruchtje is na één maand nog eens en dan na twee maanden nog eens(als ze niet te laat in t seizoen is, voor eventuele gustverklaring)
4) voeren jullie anders tijdens de dracht ? (Ik bedoel meer in de zin van voer/supplementen speciaal voor drachtige merries. )Nee, hooguit iets meer als je ziet dat dat nodig is, in de laatste maanden van de dracht merriebrok
5) idem vraag 4, maar dan na de dracht (dus voor zogende merries ) merriebrok ook
6) na hoeveel maanden spenen jullie ? Welk voer krijgt het veulen dan ? Na een maand of vier tot zes, ligt aan hoe t veulen ontwikkeld, veulen krijgt t zelfde ruwvoer als merrie maar dan met veulenkorrels

Alvast bedankt

Hoop dat je er iets aan hebt, enne beetje beter in de studieboeken kijken

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:13

Mayday: compleet met je eens, hoor dat je ervaring hebt! (Althans zo doen wij het ook altijd).

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:55

Bij het insemineren en scannen bij de hengstenhouder kon ik met die dierenarts een deal afsluiten - 1 bedrag - ongeacht hoeveel x ik zou komen...
Wel was het spoelen geloof ik extra ofzo..

katrienh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:02

mayday schreef:
janderegelaa schreef:

FF off topic: mijn vriendin ook en toen ze al 4 jaar studie op had zitten moest ik kijken of der kat zwanger was , ja dus enne by the way ik heb de MAS paardenhouderij gedaan een aardig niveau lager dacht ik zo!

ik ben er nog maar pas mee bezig, ben 18 jaartjes jong

bedankt voor het beantwoorden van de vragen !

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:08

katrienh schreef:

1) wanneer brengen jullie je merrie weg om te
insemineren

? Is dat als jullie zelf zien dat ze hengstig is - rond de tijd dat ze hengstig wordt - laten bepalen door eigen dierenarts -... ?

meestal eind februari al,omdat je nooit weet of de merrie de 1e insiminatie overslaat,1 meerie bij ons zelfs 4x!..bij de wat 'ervaren' merries zien we het zelf en bij de jongere(3-4 jaar)brengen we ze naar een hengstenstation

2) zijn er
inentingen

die een merrie zeker moet hebben voor/tijdens de dracht ( of die alleszins toch aan te raden zijn ) ?

een merrie moet zeker ieder jaar gewoon dr entingen hebben en 6 weken voor het veulen een wormenkuur

wij laten de merrie,s 3x scannen,meestal na 6 weken,na 13 weken en voor de 6 weken nog n keer,weet niet precies zeker maar zo ongeveer well..

4) voeren jullie anders tijdens de dracht ? (Ik bedoel meer in de zin van voer/supplementen speciaal voor drachtige merries. )

wij voeren,de merrie,s 2 tot 3 kilo brokken,en krijgen wortels en af en toe wat brood,het is gewone brok en iedere dag van de 2-3 kilo 1 kilo musli...

die krijgen hetzelfde bij ons,mischien iets meer brokken maar je ziet zelf aan de merrie of ze het nodig heeft,de een geeeft veel van dr eige aan het veulen en de andere merrie niet,ff aftasten

bij ons altijd 5 maanden,bij uitzondering 4 maanden,maar meestal tussen de 4,5 en 5 maanden in,ook niet langer want de merrie is het veulen vaak ook zat en dan worden ze er allebei niet vrolijker van
het veulen krijgt zo gauw hij echt mee eet veulenbrok in een speciale bak bij gevoert en dit tot ongeveer 9-10 maanden en dan langzaam aan mengen met gewone brok en ze krijgen daarna als ze echt volledig op gewone brokken staan ook musl en wortels enzz

Alvast bedankt

graag gedaan

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:12

Grappig dat jij niet op 18 dagen scant lilliputter of denk je dat velasquez zo goed is dat dat niet hoeft? Merrie moet overigens 2 weken voor het veulenen een wormenkuur hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:18

1) wanneer brengen jullie je merrie weg om te insemineren ? Is dat als jullie zelf zien dat ze hengstig is - rond de tijd dat ze hengstig wordt - laten bepalen door eigen dierenarts -... ?
Laten bepalen dierenarts op het dekstation
2) zijn er inentingen die een merrie zeker moet hebben voor/tijdens de dracht ( of die alleszins toch aan te raden zijn ) ?
Gewone influenza/tetanus entingen en een maand voor de bevalling enten zodat het veulen ook beschermd is. En een wormenkuur 3 weken vantevoren.
Meestal 2 keer scannen op 18 dagen en 30 dagen.
Ja merriebrok van de pavo
Ook merriebrok, zo´n 4 kilo en uiteraard lekker gras/hooi etc.
Ongeveer na 4 maanden, dan krijgt het veulenbrok of gewone basisbrok als ze het niet eten. Verder veel goede kwaliteit kuilgras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:27

Ik weet aleen dat de dierenarts ze hengstig spuit als ze het niet zijn en je wilt ze toch laten dekken.

En bij ons(belgie) word een drachtige merrie ook 3x tijdens dracht geent tegen rhino.
Ik zie dat je uit antwerpen komt.
Naar welke hengstenhouder wil je je paard doen?Ik heb een slechte ervaring met één hier uit de buurt.Teminste mijn paard had vooral de slechte ervaring.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:03

door de dierenarts wordt voorgeschreven om 6 van te voren een wormenkuur te geven...en ik zei dta ik niet precies wist wanneer er bij ons gescant wordt ,beter lezen graag

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:35

Liselot11 schreef:
Mayday: compleet met je eens, hoor dat je ervaring hebt! (Althans zo doen wij het ook altijd).

dank je wel, ach als je merrie pas na zes keer insemineren drachtig is kan je t wel dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:36

fokkerij van paul de vries is een boek dat vrij diep ingaat op de medische kant van het veulens krijgen, ik zoek er nog regelmatig iets in op.

http://www.mediaboekservice.nl/product/ ... enfokkerij

janderegelaa schreef:
Grappig dat jij niet op 18 dagen scant lilliputter of denk je dat velasquez zo goed is dat dat niet hoeft? Merrie moet overigens 2 weken voor het veulenen een wormenkuur hebben.

liliputter schreef:
door de dierenarts wordt voorgeschreven om 6 van te voren een wormenkuur te geven...en ik zei dta ik niet precies wist wanneer er bij ons gescant wordt ,beter lezen graag

Ik kan goed lezen maar vond het ook al een typisch antwoord.

Ik ontworm trouwens op de dag van de bevalling en niet 2 weken ervoor, beide worden veel toegepast, iemand die weet wat de [naam] van de 2 is? Mijn motivatie is dat het veulen dan minder wormen met de melk meekrijgt.
Enten laat ik ook een maand van te voren. Mijn paarden worden dus 2 x per jaar geent, de fokmerries in ieder geval .

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:42

Hoe weet jij dat ie gaat bevallen op die dag?
Kijk ik kan wel een beetje gokken..
Maar die van mij heeft ook al eens 4 dagen staan kegelen...
En ook al een x 3 uur...

Ik ontworm gewoon om de 8 weken.
2 a 1 maand voor de merrie is uitgeteld krijgt ze nog een extra inenting (vanwege tentanus)
En op de dag van de geboorte krijgt het veulen nog een veulenprikje.
Meestal geef ik de merrie in de week na de bevalling extra vitamine's.

(bij toeval is het ontwormen elke x wel vlak voor de bevalling geweest..)

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:43

Ik heb mijn merrie weggebracht op de dag dat ze geinsemineerd moest worden. Ze laat haar hengstigheid namelijk alleen thuis zien.
Ze heeft haar jaarlijkse inenting gewoon gehad, niet speciaal op een andere datum.
Ik heb haar op de normale 18 dagen en met een maand laten scannen en voor de zekerheid nog een keer met 5 maanden, omdat ze hengstigheid vertoonde, komt bij sommige merries blijkbaar voor, ze was gewoon drachtig.
Wat voer betreft ben ik geleidelijk vanaf 9 maanden meer merriebrok gaan voeren, ze zit nu op het laatst van de dracht en krijgt nu 1 1/2 basis en 2 kilo merriebrok + supplement, omdat ze een moeilijke eter is. Dit zet ik door na de dracht.
Het spenen weet ik nog niet, is afhankelijk van de groei van het veulen en de conditie van de merrie. Als het veulen het goed doet gaat ie met 5 maanden eraf. Het is dan eind juli, begin augustus en er staat dan geen vers voorjaarsgras meer, dus krijgt ie veulenbrok erbij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:50

Evottie draagt al 8 keer op rij 11 maanden + 14 dagen. Dus die dag krijgt ze een wormspuit. En ze kegelt volgens het boekje, s'ochtends kegelen en s'nachts een veulen. Mijn vorige merrie ook.
[naam] krijgt voor het eerst een veulen, ik denk dat ik gewoon zo lang mogelijk wacht met ontwormen tot ik denk het kon wel eens gebeuren.

Spenen doe ik het liefst laat, rond de 6 maanden. Maar Evottie is wat ouder en geeft veel van zichzelf(veulens vet en zij verliest wat in condititie in het najaar). Dus haar laatste 2 veulens zijn allebei op krap 5 maanden gespeend. Zien we dus wel.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:46

daantjuhhh schreef:
Hoe weet jij dat ie gaat bevallen op die dag?
Kijk ik kan wel een beetje gokken..
Maar die van mij heeft ook al eens 4 dagen staan kegelen...
En ook al een x 3 uur...

Ik ontworm gewoon om de 8 weken.
2 a 1 maand voor de merrie is uitgeteld krijgt ze nog een extra inenting (vanwege tentanus)
En op de dag van de geboorte krijgt het veulen nog een veulenprikje.
Meestal geef ik de merrie in de week na de bevalling extra vitamine's.

(bij toeval is het ontwormen elke x wel vlak voor de bevalling geweest..)

Oohja hoe fok ik..
Hehe
Ik wacht tot ik hengstigheid zie.
Ik bel de DA en die scant om te kijken hoe groot het ei is en wanneer het 6cm word.
Ik bel de hengstenhouder dat het ei morgen 6 cm is.
Hengstenhouder komt langs met rietje.
18 dagen later scan ik.
(tot nu toe altijd in een x drachtig)
Ik doe na 3 weken weer scan.
En omdat mijn merrie hengstigheid vertoont doe ik het 2 weken voor oktober nog een x voor eventuele gust verklaring.
Tot nu toe is mijn paard al 3 jaar in een x drachtig geworden dus ik ben er van overtuigd dat ik het goed doe

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:50

[***] schreef:
Evottie draagt al 8 keer op rij 11 maanden + 14 dagen. Dus die dag krijgt ze een wormspuit. En ze kegelt volgens het boekje, s'ochtends kegelen en s'nachts een veulen. Mijn vorige merrie ook.
Vidieni krijgt voor het eerst een veulen, ik denk dat ik gewoon zo lang mogelijk wacht met ontwormen tot ik denk het kon wel eens gebeuren.

Spenen doe ik het liefst laat, rond de 6 maanden. Maar Evottie is wat ouder en geeft veel van zichzelf(veulens vet en zij verliest wat in condititie in het najaar). Dus haar laatste 2 veulens zijn allebei op krap 5 maanden gespeend. Zien we dus wel.

Ja die van mij is aan het kegelen niet te peilen.
Dat is bij haar zo verschillend.
De eerste x heeft de melk er letterlijk dik 2 a 3 dagen eruit gespoten.
Ze hoefde haar nek maar om te draaien of de melk spoot eruit.
De 2de x kegelde ze amper.
1 uurtje ofzo.
En de 3de x 1 dag.
Maar wat wel toeval is is dat ze tot nu toe alle 3 de keren 6 dagen overtijd was
eerste x om 12uur s avonds 2de x om 1 uur snachts en derde x om 11 uur savonds..
Dus ik gok vaak op 6dagen overtijd haha
Zul je zien dat het de volgende x totaal anders is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:52

Ik heb inderdaad een geboortemelder gekocht omdat ik in de 14 dagen dat Evottie overdraagt toch niet kan slapen. Dan kijk ik voor de nacht, niks aan de hand, maar dan moét ik toch nog 3 keer kijken want ze is de 11 maanden voorbij. Nu met de geboortemelder slaap ik iets beter. Maar ik houd er wel rekening mee dat ze eventueel wat eerder bevalt omdat het toch ieder jaar weer 2 weken later is, en later in het jaar dragen de meeste merries korter. Dus ik blijf erom denken, gewoon elk jaar een maand in de stress.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:12

Lotje was allebei de keren precies 2 dagen te vroeg...