KWPN hengsten die natuurlijk dekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cil_

KWPN hengsten die natuurlijk dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:25

Voor een oude merrie van een kennisje zijn we op zoek naar een KWPN goedgekeurde rijpaardhengst die niet alleen dmv K.I. beschikbaar is maar ook natuurlijk dekt. Weet iemand er eentje? Waar staat ie en wat kost hij?
Ik hoorde dat Optimist natuurlijk dekt.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:44

Kroonjuweel dekte in de tijd dat ik daar op stal liep natuurlijk, nu geloof ik nog steeds. Te vinden op www.dressuurhof.nl

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:30

Winckenburgh dekt alleen maar natuurlijk, weet zo niet meer waar hij staat, ergens in het westen van het land ik zal wel even kijken.

Cil_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 17:12

De raakt niet gemakkelijk drachtig en we denken met natuursprong meer kans te maken op een veulentje.. Even de afstamming van de genoemde hengsten op een rijtje gezet:
Optimist = Kojak x Lucky Boy xx, bruin, 1.70
Winckenburg = Stuyvesant xx x Orlando, schimmel, 1.71
Kroonjuweel = Belisar x Roemer x Eros, vos, 1.70.
Zijn er nog meer?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:29

Koss = el corona x goudsmid, bruin, 1.68

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:59

unitair dekt ook natuurlijk en is kwpn goedgekeurd hij is voltaire x g ramiro z x joost x rigolleto, 4 stempelhengsten op rij dus. Zijn eerste nakomelingen worden dit jaar verwacht. hij is donkerbruin en had ook leuke punten op de dressuur, maar is vooral een goede spring hengst.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:13

Juist met KI in combinatie met scannen bij de hengstenhouder zou beter moeten werken ten eerste omdat ze dan op het juiste moment dekken maar ook omdat ze dan kunnen zien wat voor afwijkingen er eventueel in de baarmoeder zitten en daar actie op kunnen ondernemen.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:24

Je zegt dat de merrie niet gemakkelijk drachtig wordt. Het kan zo wezen dat je merrie niet tegen de verdunning kan. In zo'n geval kan je ook proberen om met vers sperma te laten insemineren. Je merrie moet dan wel op het station staan, maar een natuurlijke dekking is dan niet noodzakelijk.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:37

janderegelaa schreef:
Juist met KI in combinatie met scannen bij de hengstenhouder zou beter moeten werken ten eerste omdat ze dan op het juiste moment dekken maar ook omdat ze dan kunnen zien wat voor afwijkingen er eventueel in de baarmoeder zitten en daar actie op kunnen ondernemen.

Maar voor een natuurlijke dekking *( wat wij doen)* wordt de merrie ook gescand op eisprong. Iig WIJ doen dat wel.
Ik ga nu klakkeloos dekken.

Iig heeft het niet met het gene te maken wat je hier boven aan haalt
IK DENK ZELF> maar dat is mijn eigen mening.
Dat Natuurlijk dekken. het sperma NIET in rietjes wordt gestopt. en dus het verst is.
En zo lang het niet in de schacht . uit de schacht. in een buisje in een rietje wordt gestopt. Het beter blijft qua "stuk gaan"" GRRR KOM NIET OP DE NAAM WAT IK WIL ZEGGEN

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:13

Er zijn nog veel meer bezwaren tegen natuurlijk dekken. Hoe vaak laten jullie de hengst testen op CEM en EVA en verwachten jullie van de merriehouders dat de merrie's getest zijn? Om maar een voorbeeld te noemen...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:13

janderegelaa schreef:
Er zijn nog veel meer bezwaren tegen natuurlijk dekken. Hoe vaak laten jullie de hengst testen op CEM en EVA en verwachten jullie van de merriehouders dat de merrie's getest zijn? Om maar een voorbeeld te noemen...

Daarom laat een merriehouder (of de hengstenhouder) de merrie`s ook eerst door een DA nakijken of ze idd schoon zijn

Bovendien is de garantie op KI niet altijd een "verhoogde" zwangerschap. Bij natuurlijk dekken komt de gehele dosis sperma direct in de merrie. Bij KI wordt de sprong (het kwakje) verdeelt en aangelengt. Ze moeten dan op minder zaadcellen drachtig raken.

Daarom is KI niet voor alle merrie`s een optie, wat ze ook wel doen is direct een verse sprong van de hengst afnemen en dmv KI bij de merrie de volledige sprong inbrengen.

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:29

Je kunt de hh ook vragen een portie onverdund en onverdeeld erin te spuiten.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:47

“Puur natuur in de hooischuur”
(tot de dood er op volgt : Renovo)

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:07

CGJ12 schreef:
“Puur natuur in de hooischuur”
(tot de dood er op volgt : Renovo)

Er zijn best wel hh's die de ene uitleg als beloning nemen voor de andere uitleg die mogelijk is

Ik begrijp uit jouw bijdrage, dat jij ook voor een dubbele uitleg zou kiezen.