Vraagje over Fjorden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Vraagje over Fjorden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 20:59

Hayhay,
Ik ben van plan om een fjordje erbij te kopen.
Bij me E-pony en minishet.
Ik wou vragen aan jullie... Hoe bevalt jullie fjord?
Ik heb namelijk wel een aantal keren op verschillende fjorden gereden
(ik heb ook leren paardrijden op een fjord toen ik 6 jaar was).
En ik vind het toch wel hele leuke pony's.
En ik hoor van iedereen dat fjorden altijd heel rustig zijn...
maar ik zag laatst nog een fjord op de ponyclub er als een gek racen door de bak ervandoor gaan.
Hoe zijn jullie ervaringen met fjorden? Foto's vind ik ook altijd leuk om te zien!
Groetjes leandra

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:07

tsja, je kunt niet zomaar zeggen dat fjorden 'rustig' zijn of 'wild'. ieder paard is weer anders. dus je komt enkel achter het karakter door gewoon eens naar verschillende paarden die te koop staan te gaan kijken..

maar over het algemeen zijn fjorden koel in het hoofd, ze schrikken niet zo snel, en als ze het doen heb je vaak ook geen grote schrikreactie.

Jytte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:16

ja, ik dek idd niet dat je daar een stempel op kan plakken zo van "fjorden zijn rustig" das ook een stuk karakter denk ik .zo reed ik wodan, dat is het broertje van de pony van vivanes op bokt, en wodan was heel rustig terwijl viva (van vivanes dus) een heethoofd kan zijn!. ik heb dus jaren op fjoren gereden, en heb dat altijd heel leuk gevonden!

loulou

Re: Vraagje over Fjorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:21

net zoals bij alle paarden verschilt het per fjord.

er zijn super rustige fjorden, maar je hebt ook echte heethoofden.

mijn fjord hoorde eerder bij de laatste

gewoon gaan rondkijken dus tot je een fjord vind die qua karakter enz bij jou past.

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:32

Ik heb dus dat hittepitje wat Esmir zei! Zo in de omgang is ze erg braaf en rustig, maar onder het zadel kan ze erg pittig zijn.

En ik weet niet waarvoor je de fjord zou willen gebruiken? Ze kunnen erg koppig en dwars zijn, houdt daar rekening mee! Daarintegen zijn de meesten goudeerlijk!

Voor foto's moet je in m'n profiel kijken!

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:44

Fjorden lijken mij ideale veelzijdigheidspony's waar je vele kanten mee op kunt!
Ze zijn over het algemeen vrij goedkoop, en ook sterk.
Ik zou dus zeggen dat lijkt me een goede keuze! Maar er zullen ook best hele leuke arabieren (ik noem maar wat) zijn, dus als ik jou was zou ik gewoon bij zoveel mogelijk paarden gaan kijken en er dan één uitkiezen.

Renske_fjord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:57

ik heb 2 fjorden. eentje is mooi rustig maar die ander is een ander verhaal. Ik kan je iniedergeval zeggen: Fjorden hebben een eigen willetje! en daar moet je wel rekening mee houden. Je moet erg consequent zijn qua omgang en rijden. Als je dat niet doet lopen ze over je heen. Dus makkelijk zijn ze absoluut niet en echt geen beginnerspony;s zoals vaak wordt gedacht.
Voordeel is wel dat ze erg taai en sober zijn. Met een weitje zijn ze al blij. Kunnen lekker hele jaar buiten staan, hebben weinig voer nodig en je kunt ze af en toe es laten staan zonder dat ze helemaal gek zijn in de kop. Hoop dat je er wat aan hebt!

Zwartwitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:05

Ik sluit me aan bij wat hierboven gezegd is. Fjorden zijn sterk en kunnen tegen een stootje, maar je moet hun kracht niet onderschatten denk ik. Ik zou eerst eens bedenken met wat voor doel je een paardje zou kopen, dan dat je je meteen richt op een bepaald ras
Maargoed, aan een fjord heb je idd een paard waar je alle kanten mee uit kan en waar je zowel kleine kinderen als volwassenen op kunt zetten.
Succes met beslissen iig

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:40

Ik verplaats je topic even van Vraag maar Raak naar Rassenpraat

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:50

Fjorden zijn over het algemeen erg eigenwijs en erg sterk Maar hebben wel een vriendelijk karakter ik denk idd ook dat je dat per fjord moet bekijken mijn fjord is echt een hele koele en schrikt nergens van ze is wel erg voorwaarts maar zal er echt niet zomaar vandoor gaan. Foto's vind je in mijn profiel

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:44

Fjorden zijn rustige maar sterke en coole paarden. En kunnen heel snel zijn, en in die draf dan. Nouo hou je maar vast . Hobbel Hobbel Hobbel in megatempoo

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:47

Een fjord verschilt net zoveel van een cavia als een aardappel van een citroen.
Oftewel er is er geneen hetzelfde, ze verschillen allemaal en je kunt niet per definitie zeggen dat een fjord eigenwijs of sterk is, dit ligt helemaal aan de opvoeding in combinatie met het karakter.

Fjorden zijn imo zeker geen beginners of kinderpoownies. Maar dat geldt ook voor haflingers en tinkers. Ze zijn gewoon zo slim dat ze vaak als eigenwijs worden bestempeld, maar vaak denken ze al een stapje vooruit.

Veelzijdig kun je ze zeker maken, topsport is voor een enkeling weggelegd maar in de basis kun je er in alle takken van sport leuk met meekomen, zo rij ik met die van mij L2 dressuur met wp, springen B, endurance startgerechtigd klasse 2, mennen B en western pleasure, trail en horsemanship (beginnend). Dus keuze genoeg..

Gewoon orienteren wat je wilt, welke maat, welk type en evt welke bloedlijn en met/zonder papieren.

Foto's genoeg van die van mij als je zoekt op Tjody of Tjo

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:53

Ik heb 1 fjord, een ruin van 8 jaar. Hij is erg rustig, bomproof en erg lief. Als ik hem roep, komt hij als een hondje naar me toe gerend in de wei
Ik maak vooral buitenritten met hem, hij is erg braaf, goed verkeersmak, maar hij is wel erg sterk, en daardoor geen beginners pony of kinderpony. Wel in de bak, daar durf ik iedereen op hem te zetten. Maar niet buiten.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:02

Ik rijd op een fjordenfokkerij en het bevalt mee heel erg
Maar ze zijn allemaal heel verschilt, Bidonja (6jarige merrie) rijd ik het meeste, nogal bomproof, maakt zich niet snel druk maar is ook wel wat lui, merrie die duidelijk haar grenzen trekt (en dan heb je het geweten!) maar eens ze je vertrouwt een schat van een paard. Verder zijn ze eigenlijk allemaal vriendelijk en mensgericht, maar ook eigenwijs en héél sterk.. Maar zoals het er nu uitziet hoef ik niks anders meer

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 22:01

vivanes schreef:
Ik heb dus dat hittepitje wat Esmir zei! Zo in de omgang is ze erg braaf en rustig, maar onder het zadel kan ze erg pittig zijn.

En ik weet niet waarvoor je de fjord zou willen gebruiken? Ze kunnen erg koppig en dwars zijn, houdt daar rekening mee! Daarintegen zijn de meesten goudeerlijk!

Voor foto's moet je in m'n profiel kijken!

Hayhay,Bedankt voor je berichtje.
Ik wil een fjordje erbij omdat ik niet meer op me E-pony kan rijden (afwijking) en ik wil een leuk sterk paardje waar ik lekker de bossen
mee inkan en die ik ook nog is voor onze kar kan zetten.
Dus...
Kusjes leandra

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:12

Het ligt echt aan het karakter van een fjord. Ik heb een hele lieve en rustige vz fjord van 5 jaar. Het is een rustig en lief beesie.. Maar ik ken der meerderen die heeeeell druk zijn en behoorlijk pittig. Mijn vz fjord is soms ook wel pittig.. vooral op vreemd terrein en als er vreemde paarden zijn.. Maar dan loopt ze alleen maar beter

Maar over het algemeen vind ik ze echt heerlijk.. ik zou zeggen.. goed naar het karakter kijken en of ze niet al te pittig is.. over het algemeen.. want soms pittig zijn ze allemaal wel eens..

Nog veel succes met het beslissen

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:34

Ik heb ook 2 verschillende fjorden, Iwan is een echte hittepetit en Raya is de rust zelve, die zich de kop niet gek laat maken.
Gewoon goed rondkijken en niet de eerste de beste kopen.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:26

Vippie schreef:
Een fjord verschilt net zoveel van een cavia als een aardappel van een citroen.
Oftewel er is er geneen hetzelfde, ze verschillen allemaal en je kunt niet per definitie zeggen dat een fjord eigenwijs of sterk is, dit ligt helemaal aan de opvoeding in combinatie met het karakter.
Jeps helemaal mee eens
Rian is echt super! Soms iets te intelligent }> maar ik zou haar ook niet zo willen ruilen voor een 'betere' fjord
Als ik een andere (erbij) zou willen zou ik het liefts een veulen van haar hebben, zodat ik die dan zelf kan opvoeden.

Moonlightje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:20

elk paard is verschillend

mijne is niet rustig, tenzij ze goed aant werk is, maar verder echt super

mog je meer willen weten, heb een hele site over haar

veel succes met beslissen

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:31

Iedere fjord is anders
De ene is druk de ander is wild dat kun je neit zeggen
Ze zijn ook bijna iedere dag anders mijn fjord wil altijd graag dr eigen wil en ze heeft een ontzettend sterke nek die ze gebruikt ook..
Wel is ze ontzettend lief ook naar kleine kinderen en kan ze dan ook heel rustig zijn..
Het ligt er echt aan wat je met je fjord wilt en welke fjord je neemt.

breniii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:12

de meeste Fjorden zijn koel in het hoofd, hebben een eigen wil (en dat is er niet makkelijk uit te halen) en ze zijn allemaal verschillend van karakter (dat vind ik het leuke aan die beesten)

Jasmijntje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:33

Je kan eigenlijk niet zeggen hoe Fjorden zijn.
Net zoals bij elk ander ras ligt dat aan het karakter.
Wel komt het vaker voor dat er rustige Fjorden zijn dan drukke.
Ik snap eigenlijk niet helemaal waar dit naartoe leid.
Er zijn zoveel Fjorden topics.. misschien kan je een ander topic is bezoeken??

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:37

Iedere fjord is verschillend.
Je kunt natuurlijk altijd gewoon bij meerdere gaan kijken en dan voel je vanzelf wel de klik

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:13

ik heb zelf thuis ook een fjordje
en het bevalt me echt super goed!
ik kan er alles mee; springen, dressuur, buiten rijden
mijn fjord is heel rustig, maar kan soms ook best druk worden;)
ze schrikt zo goed als nergens van en vind alles goed!
wel is ze erg eigenwijs(wat dus best veel fjorden zijn;)) en ze is ook heel sterk
noujah, als ik jou was zal ik maar gewoon een paar fjorden gaan bekijken/berijden want elke fjord is anders!

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:50

ik hoef nooit meer eist anders dan een fjord, hardwerkend, zachtaardig, veelzeidg en ja eigen karakter, ok ze kunenn soms leker dwars zijn en als kleine bulldozers rondrennen maar ach dat vergeven we ze graag.

voor foto's; zie mijn profiel of eigen site.