wel of niet aanbieden op de keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

wel of niet aanbieden op de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 16:06

Hoi,

Ik heb een vierjarige merrie V Ulft uit een Belisar moeder die nogal een volbloedtype uiterlijk heeft, mooi langelijnd maar ook hoog op de benen en smal nog in hals en rug (nog niet zo bespierd). Is het handig om deze merrie al aan te bieden op de merriekeuring deze zomer? Het staat mij bij dat ze liever wat rondere types zien. Uiteraard lijkt het me leuk om er een predikaat bij te kunnen halen en alleen stamboekopname zit ik niet zo op te wachten. Wat vinden jullie?

Hieronder een foto, toen had ik er net, ze is nu iets ronder
Afbeelding
Afbeelding

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:37

Tegen de tijd dat het zomer is, zal ze met wat training nog wel wat gespierder kunnen zijn toch? Bedenk wel dat het niet alleen om type en exterieur gaat bij de keuring, maar ook om beweging. Als ze ruim en dragend beweegt, kan dat de eventuele tekortkomingen in het type best compenseren.

En waarom zit je niet te wachten op een stamboekopname? Het is altijd beter dan het veulenboek.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:40

Doortrainen en proberen; niet geprobeerd is altijd mis!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:08

Zou die bijzet wel een stuk korter zetten anders krijg je op de verkeerde plaats spieren. Je kunt haar voor de keuring beter even wegbrengen die mensen zijn er zo handig in.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:09

wij brengen onze paarden altijd naar de gerdine hoeve in hilvarenbeek,daar trainen ze je paard en zeggen ze eerlijk na 2 of 3 weken of het de moeite waard is om ze aan te bieden...

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:12

gewoon met touwtjes blijven trainen, wel wat strakker. houdt dit een tijd vol, bijna iedere dag, en dan is ie van de zomer mooi bespierd!
Je moet longeren tot hij al zn spieren loslaat. dit zie je doordat zn kont gaat 'blubberen'.
ook vrijspringen kan je proberen, hier worden ze lekker los van. Over balkjes draven onder het longeren worden ze ook losser van.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:14

pantarhei stamboekopname is tegenwoordig al iets om blij mee te zijn

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:07

karinna schreef:
Doortrainen en proberen; niet geprobeerd is altijd mis!

Dit vind ik dus een SUPER ingesteldheid

Maar toch is het belangrijk op voorhand je kansen in te schatten. Kijk even hoe de merrie de lente doorkomt, train goed verder... en dan kan je natuurlijk beslissen.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:08

liliputter schreef:
wij brengen onze paarden altijd naar de gerdine hoeve in hilvarenbeek,daar trainen ze je paard en zeggen ze eerlijk na 2 of 3 weken of het de moeite waard is om ze aan te bieden...

Eerlijk en leuk, of minder leuk Maar euh... wat heeft het plaatje dan al gekost?

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 07:46

Dank allen voor de reactie. En nee ik train niet met dergelijke losse bijzets/touwtjes, maar ik was alleen en ik begin wel altijd even zo om los te bewegen, daarna haal ik aan en dat in etappes

Dame beweegt zeer ruim en gemakkelijk met een uitstekend achterbeen. Wat Jan_VT zegt ga ik in mee, ik ga geen duizend(en) euro tegen professionele training aangooien. Ik heb haar met name voor de (hogere) dressuursport gekocht en dat gaat nu met aanrijden al heel goed, ze pakt het supersnel op. keuring is leuk als ik haar ooit weer wil verkopen en ze mogelijk dan ook voor de fok boeiend kan zijn.

Ennuh voor de goede orde? Waarom is een volbloedtype een exterieur tekortkoming? Ze staat verder goed in het rechthoeksmodel, heeft behoorlijke schouderpartij, staat netjes op alle vier haar benen (geen afwijkende standen en zo) dus wie legt me iets meer uit?

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:53

Onze merrie is vorig jaar naar de keuring geweest. Ik had haar weggebracht, maar dat was maar 1 maand voor de keuring. Te zat toen nog niet goed in de bespiering. Ik had ook foto's van haar hier op bokt gezet, en toen kreeg ik ook het "commentaar" dat ze dus te weinig bespiering had. Ze is daarmee wel Ster verklaard.
Toen hadden we weer een maand de tijd om te trainen en is toen Voorlopig keur verklaard en 3e geworden in Zuid-Holland.
Net resultaat, dacht ik zo!

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 14:57

Tja, dat is een natuurlijk een resultaat waarvan je vooraf alleen kan dromen. Mag ik vragen waarheen je haar hebt gebracht?

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:03

ik weet niet precies wat je kwijt bent bij de gerdine hoeve,zou je voor moeten bellen,maar zal niet super veel zijn..

beter een goed getraint paard op de keuring dan een waar je vraag tekens bij zet,als je paard nog geen ster of keur wordt had je beter wat meer uit kunnen geven

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:06

Ik zou dus altijd gaan. Stamboekopname is al beter dan niks, en de kans dat ze dat niet redt is redelijk klein, gewoon gaan. Alles wat je méér krijgt dan de opname is mooi meegenomen

Gewoon lekker doorlongeren, goed in het voer, op tijd de smid erbij zodat je evt. nog iets kunt corrigeren en zorg dat ze strak in d'r velletje zit.

En wegbrengen is natuurlijk ook altijd een optie! Nu zou ik eerlijk gezegd alleen wegbrengen als ze een 'twijfel' geval is, als je nagenoeg zeker weet dat ze géén ster wordt vind ik het zeg maar zonde van het geld, dan kun je haar zelf ook wel in conditie krijgen. Tussen ster en voorlopig keur zijn de verschillen vaak kleiner, dan ben je beter af bij mensen die echt oog hebben voor net dat beetje beter voorstellen en op conditie krijgen.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 15:16

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze wel of geen kans maakt op ster of hoger. Mijn idee is dat ik haar lekker doortrain voor de sport, dus rijden en longeren zoals ik nu ook doe, lekker de wei op straks en dan zie ik wel. Mogelijk kan ik nog KWPN inspecteur vragen of bij de fokvereniging ZH eens informeren, die hebben ook oefendagen en zo.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:18

pantarhei schreef:
Tja, dat is een natuurlijk een resultaat waarvan je vooraf alleen kan dromen. Mag ik vragen waarheen je haar hebt gebracht?

Ik heb de merrie waar ik over schreef in Wouwse Plantage gebracht. Ik ben via via aan het adres van hem gekomen en ik was er zeer over te spreken. Ze stond er netjes voor.

Ik heb 1x ook mijn merrie bij de Gerdiena Hoeve gebracht. Dit was nodig omdat mijn merrie namelijk nogal sterk was en bijna niemand haar goed kon africhten. Ik dacht dat we daar 17 euro per dag betaalden. Ze werden daar 6 dagen in de week getraind waarvan op vrijdagmiddag vrij springen was. Helaas is mijn merrie door de spanning geen ster geworden.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:20

pantarhei schreef:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze wel of geen kans maakt op ster of hoger. Mijn idee is dat ik haar lekker doortrain voor de sport, dus rijden en longeren zoals ik nu ook doe, lekker de wei op straks en dan zie ik wel. Mogelijk kan ik nog KWPN inspecteur vragen of bij de fokvereniging ZH eens informeren, die hebben ook oefendagen en zo.

Het is een momentopname. Ik had een merrie die ik dus bij Paul van Rijswijk had gebracht en iedereen wist het zeker, die merrie ging Ster worden. Helaas vond ze het dood eng, al die andere paarden, andere omgeving en je zag dat ze in elkaar dook en haar achterbenen stonden erg sabelbenig. Ik heb het gefilmd en daar zie je het op.
En daar is ze op afgerekend. Terwijl niemand dat was opgevallen, maar door de spanning zakte ze daar bij wijze van spreke in.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 15:24

Nou die van mij is vrij nuchter, dus ik geloof niet dat het op die manier een probleem gaat worden. Ga je nog in de herkansing of kan dat niet?

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:00

Wij hebben haar toen daarna verkocht.
Haar volle zus is het jaar erna dus 3e geworden van Zuid Holland. Ik heb nog goed contact met de nieuwe eigenaresse en die wil haar toch nog wel erg graag een keer opnieuw voorbrengen.
Ja hoor, ze kan gewoon weer mee doen met de keuring.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:03

Als ik jou was, zou ik het gewoon doen.
Je weet wat je dan echt in huis hebt en wellicht altijd makkelijk als je haar een keertje gaat verkopen. Je krijgt het protocol mee, zodat je kan zien wat de jury er van vindt. Misschien komen ze wel met dingen waarvan jij nog zoiets had van, ow, zien zij dat zo.
Is best leuk!
En een leuke en spannende ervaring. Tenminste dat vond ik.

Ow, kijk even in mn profiel, daar staan foto's van de 2 merries!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:09

Ik zou het ook gewoon doen, je hebt nog maanden om te trainen.
Daarbij, als je een oudere merrie aanbiedt(dus geen 3 of 4 jarige) wil de jury ook dat er al wat meer staat, dus ik denk dat je als 4 jarige meer kans hebt op ster dan later, mits je haar goed traint.

Succes als je gaat!

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:39

hallo

ik zou t ook gewoon doen hoor...
je kan t altijd proberen, wie weet...
gewoon eventjes nog trainen en wel zien wat er gebeurt toch..als je niet gaat heb je zeker niks