Merrie komt steeds terug op 6 weken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Merrie komt steeds terug op 6 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 15:00

Eén van onze merries is de afgelopen 2 jaar steeds teruggekomen op 6 week. Ze heeft één veulen gehad en daarna is het mis gegaan.
Ze wordt wel drachtig, maar bij de volgende scan (40 dagen) is het foute boel. Slijmmonsters zijn goed, baarmoerder schoon, merrie is goed gezond. Tot nu toe zijn 2 oplossingen aangedragen:
1. 'Breng haar maar hier, je krijgt haar drachtig terug' (hengstenhouder)
2. Direct onder de hormonen zetten, waarschijnlijk gaat er hormonaal iets mis rond de 20e dag (dierenarts).

Beide opties vind ik niet echt super aantrekkelijk. Wie heeft ervaring, wat kan ik nog meer doen - ben eigenlijk meer een type van 'het komt vanzelf wel weer goed' maar ja, na 2 jaar proberen...

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:45

Wat wil de hengstenhouder veranderen dan? Ik denk ook niet dat hij kan voorkomen dat ze op 6 weken de vrucht alsnog verwerpt als er iets niet helemaal goed zit. Want dat is wel het geval lijkt mij, iets klopt er niet.. maar ja, dan is de vraag, wat?

Is ze al wel eens drachtig geweest, en die dracht dan ook volledig gedragen? (geen correct nederlandse zin, maar je snapt vast wel wat ik bedoel ).

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:58

Hoe vaak is dit al misgegaan?

Anders zou je een keer kunnen proberen haar bij de hengstenhouder te zetten, ik zou niet weten waarom ze dan wel drachtig zou blijven, maar het is natuurlijk het proberen waard Als het dan nog niet lukt zou ik eens kijken of je haar misschien iets hormonaals kan geven. Ik ben daar zelf niet zo'n grote voorstander van, maar als het echt niet anders kan zou ik het gewoon doen.

Nicole288

Re: Merrie komt steeds terug op 6 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:03

Vast de minst leuke reactie, maar je zou ook kunnen denken dat het met die merrie (iig nu) niet zo moet zijn. Een tijdje (jaar/2 jaar) rust geven en zorgen dat ze geweldig in haar vel zit als je het weer probeert? Hormonen geven kan helpen, maar wie zegt dat het dan later in de dracht wel uit zichzelf goed blijft gaan? (hormonen doen ze maar een paar weken dacht ik toch?

De scan op 3 weken is wel steeds goed?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:36

ben het ook wel met nicole288 eens, laat haar maar lekker even tot zichzelf komen.. weet niet hoe oud ze is.. Probeer het lekker volgend jaar dan komt het heus goed veel sterkte ermee het is niet leuk.

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:39

hoelang heb je haar al?
en is dat ene veulen van hara bij jullie geboren?
zo ja, heb je haar toen zelf laten dekken?

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 21:30

Het gaat om een Groninger merrie van 6 jaar, we hebben haar gekocht als jaarling. Ze heeft haar eerste veulen gehad toen ze 4 was. Vrij zware bevalling gehad, daarom 2 of 3 hengstigheden gewacht met dekken. Direct drachtig - maar in augustus weer hengstig. Nog één keer geprobeerd: niks. Lekker laten staan, volgend jaar beter dachten we.
Vorig zomer wou ze eerst niet mooi hengstig worden, vrij vlot (juni) op advies van de dierenarts hengstig gespoten, direct drachtig - weer op 6 weken mis.
Toen niks meer ondernomen, nog wel weer een keer laten onderzoeken. Alles was goed.
Merrie is betuigd en loopt onder het zadel, niet echt intensief - 3 of 4 keer /week.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:33

was ze beide keren van dezelfde hengst drachtig??
dan zou ik een andre proberen, en anders na het dekken/insemeneren dichtzetten??

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:36

Nicole288 schreef:
Vast de minst leuke reactie, maar je zou ook kunnen denken dat het met die merrie (iig nu) niet zo moet zijn. Een tijdje (jaar/2 jaar) rust geven en zorgen dat ze geweldig in haar vel zit als je het weer probeert? Hormonen geven kan helpen, maar wie zegt dat het dan later in de dracht wel uit zichzelf goed blijft gaan? (hormonen doen ze maar een paar weken dacht ik toch?

De scan op 3 weken is wel steeds goed?

Hier ben ik het mee eens.
Ik heb al vaak gehoord dat het niet lukt en dan na 3 jaar lukt het toch einedelijk en dan blijken ze na 6 maand of later een dood veulen te werpen.
Laatst nog iemand die ik ken.
Een week voordat de merrie was uitgeteld een dood veulen.
En hun hadden het ook al 2 jaar geprobeert.

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:37

als het eerste veulen een vrij zware bevalling is geweest, kan het zijn dat er een kleine vergroeiing/verkleving zit in de baarmoederhals/mond waardoor ze wel drachtig wordt, maar het vruchtje niet vast kan houden omdat het niet goed sluit.
Dit zie je vaak als een voorgaand veulen te groot is geweest, of als er te lang is geperst. Dan ontstaan er kleine scheurtjes die verkeerd kunnen vastgroeien.

Is er al met een apparaatje de baarmoedermond bekeken?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:12

Als ze met 18 dagen dragend is (scannen), dan 100 dagen op de regumate.Wel nog 2 controle-scans doen.

........en inderdaad de baarmoeder (eerst) bekijken of er geen verklevingen, cystes enz. inzitten is ook een goede!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:12

jessiejanes schreef:
Als ze met 18 dagen dragend is (scannen), dan 100 dagen op de regumate.Wel nog 2 controle-scans doen.

........en inderdaad de baarmoeder (eerst) bekijken of er geen verklevingen, cystes enz. inzitten is ook een goede!

Heb ik ook met mijn merrie gehad. Eerste keer drachtig gescand en bleek bij de controlescan voor 1 oktober niet meer drachtig te zijn. Jaar erop weer gedekt, na 18 niet drachtig gescand maar de baarmoeder voelde wel drachtig aan. De da heeft de dag erop de baarmoeder uitgeplozen en kon nog een restant van het vruchtje vinden. Dus met de volgende hengstigheid is ze gedekt en een paar dagen daarna op Regumate gegaan. En dit heeft een erg leuk veulen opgeleverd.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:50

Had dezelfde vraag als Dana: is ze steeds door dezelfde hengst gedekt toen het fout ging? En was het goede veulen van een andere hengst? Dat kan ook nog wel eens een verschil zijn.

Met Regumate heb ik geen ervaring, maar als ik bovenstaande verhalen lees is dat ook het overwegen waard.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:18

Regumate wordt idd steeds vaker gegeven bij merries die vroeg in de dracht een vruchtje verliezen

Miran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:44

Kunnen jullie iets meer vertellen over Regumate? Wat doet het etc?

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:52

Bedankt voor jullie reacties - ik twijfel inderdaad tussen 'maar even een jaartje niks doen' of actie ondernemen. Wij hebben natuurlijk nog niet zoveel gedokterd - één keer hengstig gespoten...
We waren sowieso van plan een andere hengst te proberen en ik ga waarschijnlijk toch eerst maar eens naar Van Ittersum in Klijndijk om haar eens goed te laten bekijken.
Hopen dat het wat wordt....we krijgen dit jaar helemaal geen veulens (was zo gepland - behalve voor deze merrie dus) en ik vind het maar niks!!

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:13

Het kan zijn, dat door het veulenen van de vorige keer, de boel is opgerekt en dat de merrie nu lucht zuigt. Zulke merries worden al vrij moeilijk drachtig of verwerpen. Om dit tegen te gaan worden deze merries (evt. na de dekking) "dichtgezet", Vraag eens aan de DA of dit de oorzaak kan zijn.

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:42

bij ons hebben ze dat toen ook gedaan met hormonen, maar ik zou het absoluut niet doen.
voor meer inlichtingen PB

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:00

Een van mijn merries heeft vorig jaar ook op de regumate gestaan tijdens een placenta ontsteking (op 7 mnd dracht).
Mij werd uitgelegd dat regumate verwerpen tot op zekere hoogte tegengaat, merrie is bevallen van een gezond veulen, en moet over een maandje bevallen van de volgende.

Ik zou haar eerst eens goed laten nakijken, en dan evt na de drachtigheidsscan regumate geven.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:42

Mijn paard heeft ook op haar 3e een veulen gehad en is daarna niet meer drachtig te krijgen..
ik heb het jaren geprobeerd en heb nu de moed opgegeven... dan maar geen veulen

patasja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:57

ik raad het af om hormonen te geven daar door ben ik mijn pony kwijt geraakt.