Voor- en nadelen van laten dekken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Voor- en nadelen van laten dekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 13:54

Volgend jaar ga ik naar de hoge school, lerarenopleiding lager onderwijs. Ik heb al gehoord dat je dan niet veel vrij tijd meer hebt, dus ook niet voor mijn paardjes. Ik zou er dan gebruik willen van maken om mijn merrie te dekken , ik zou er graag een veulentje van hebben.
Ik heb nu wel al gehoord dat wanneer je merrie eens veulen gehad heeft dat ze dan nadien redelijk lastig is om op te rijden enzo...

Ik rij er nu dressuur mee (wedstrijden) en ze loopt echt heel goed. Ik ben dan bang dat ze nadien niet meer goed zal willen lopen en nijdig zijn enzo.

Dus welke nadelen brengt een drachtigheid mee? En tot hoe lang kan je op je paard blijven rijden?

Meningen gevraagd !!!
Welke ervarringen hebben jullie ermee?

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:59

mijn merrie heeft 3 veulens gehad terwijl ik wedstrijden reed,nu is ze niet meer dragend en gaat ze alleen de sport in en ze is nu veel makkelijker dan met veulen,maar dat is absoluut niet waar,mijn merrie is echt super makkelijk...ik rijd tot 1 maand ervoor nog gewoon,natuurlijk wel al iets minder en de 3 weken (ong)ervoor laat ik dr stilstaan....

maar dit is dan wel mijn merrie,niet ieder paard is t zelfde maar een andere merrie hier op stal heeft ook nergens last van

Issake

Re: Voor- en nadelen van laten dekken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:03

hoi, Ons merrie heeft vorig jaar ook een veulen gehad, tijdens de dracht was ze echt veel heviger dan normaal, ma na de bevalling was ze weer dezelfde dan ervoor. moest alleen het buikje weer wat wegtrainen he:)

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:43

Mijn merrie heeft drie keer een veulen gekregen terwijl ik haar ook gewoon in de wedstrijden reed. Ik kon haar tot het einde blijven rijden, en zat er ook snel weer op. Ik heb nooit problemen gehad, niet ervoor, tijdens of erna. Maar dit is per paard ook wel verschillend.

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:51

Ik heb eens een merrie gezien die enorm zuur en vals was in de omgang, ze pakte je vast als je al langs de box liep. Op een gegeven moment is ze gedekt en zodra ze een veulen had werd ze heel erg lief en aanhankelijk. Haar hele karakter is sindsdien compleet omgeslagen.
Dit is natuurlijk maar 1 paard, maar ik heb wel vaker gehoord dat het karakter erdoor beinvloed kan worden, positief of negatief.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:36

Mijn merrie kon ik tot de 10e maand rijden. Na het veulenen is ze door een geboorteprobleem chonisch hoefbevangen geworden en dat was een dure grap dus met zoiets moet je zeker ook rekening houden. Het geld wat dat heeft gekost zou ik een super veulen van hebben kunnen kopen. Qua karakter en met rijden is ze niet anders geworden. ze is alleen niet meer zwaar belastbaar door de chronsiche hoefbevangenheid