Wat betekent pref, en keur.pref.ster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

verona20

Wat betekent pref, en keur.pref.ster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:20

ben de papieren eens aan het bekijken van mijn paardje, nu staan er bij de namen van haar grootouders enz alleen maar pref, en keur.pref.ster maar wat betekent dat?
hoop dat iemand het mij kan vertellen ben wel benieuwd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-06 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:02

VMR --> FA.

TS, graag voortaan een titel verzinnen die duidelijk je vraag omschrijft, zo weten Bokkers gelijk waar ze aan toe zijn

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:04

preferent is al een merrie zoveel nakomelingen(merries)keur heeft daht ik,hebben zelf ook een pref.keur merrie.en keur worden ze in deurne bij de merrietes als ze slagen

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:05

In welk stamboek staat je paardje ingeschreven?

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:06

ik doel op het kwpn trouwens

Lot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:07

Als het bij het kwpn is, dan kan je op www.kwpn.nl kijken onder kwpn > fokkerij en dan stamboekrichtlijnen. Daarin staan alle predikaten toegelicht.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:23

Citaat:
Predikaten.

Als je een paard koopt met een stamboekpapier kom je vaak predikaten tegen. Maar wat houden deze nou eigenlijk in? Voor de gemiddelde KWPN-er geldt het volgende:

Er zijn verschillende predikaten: Sommige worden door het paard zelf behaald, andere krijgt een paard toegewezen naar aanleiding van de nakomelingen.

De predikaten die een merrie zelf kan halen:- ster
- keur - sport - prok - elite

Predikaten die door de nakomelingen van een merrie worden behaald: - preferent - prestatie.

Maar wanneer komt een paard nou in aanmerking voor een predikaat?

Allereerst zul je met je paard naar de stamboekkeuring moeten. In de praktijk zijn dit vaak alleen merries maar er is wel een mogelijkheid om een ruin aan te bieden. Vaak wordt dit laatste alleen gedaan om de moeder van dit paard in aanmerking te laten komen voor het predikaat preferent. Daarover later meer.

Ster- en Keurpredikaat.

De predikaten Ster en Keur worden beide toegekend door een jury op de stamboek keuring en centrale keuring. Ze moeten op de keuring als ze 3 jaar of ouder zijn voldoen aan een aantal eisen om hiervoor in aanmerking te komen.. Ze worden beoordeeld op exterieur, beweging en vrij springen. Als een paard voldoet aan de hiervoor gestelde eisen krijgt het paard het predikaat Ster.

De betere Stermerries kunnen op de Centrale Keuring in aanmerking komen voor het voorlopig Keurpredikaat. Om definitief Keur te worden verklaard zal een paard ook een verrichtingstest moeten afleggen. Dit kan een Ibop test zijn maar ook een stationsmerrietest. Dit zijn beide testen waar de aanleg in de verschillende discipline’s worden getest. Het definitieve Keurschap kan ook worden verkregen door prestaties in de sport.

Sportpredikaat

Een paard komt in aanmerking voor dit predikaat als het heeft voldaan aan een van de volgende eisen:
- Z2 dressuur met 1 winstpunt
- Z springen met 6 winstpunten
- Z samengesteld met 5 winstpunten

Prok- en Elitepredikaat

Voor deze predikaten wordt een serie röntgenfoto’s beoordeeld van het paard. Op deze foto’s mag geen OCD aanwezig zijn en moeten andere onderdelen voldoen aan de daarvoor gestelde eisen. Het Prokpredikaat is voor alle paarden die voldoen aan deze eisen, het Elite predikaat is voor Keurmerries die voldoen aan de Prokeisen.

Preferent en Prestatie

Een merrie kan preferent worden als 3 van haar nakomelingen het op keuringen boven gemiddeld goed doen. Deze moeten minimaal het predikaat ster hebben gehaald.

Prestatie is een predikaat wat een merrie kan krijgen als haar nakomelingen het goed doen in de sport of een goede verrichtingstest hebben gelopen. Meerdere nakomelingen moeten voor hun moeder minimaal 5 punten bij elkaar lopen in de sport, Ibop of stationsmerrietest voordat voor de merrie het prestatiepredikaat kan worden aangevraagd.

Goedgekeurde hengsten kunnen ook Keur en Preferent worden maar hier zijn geen standaard richtlijnen voor. Dit wordt geheel bepaald door de hengstenkeuringscommissie.

Voor de specifieke eisen van alle onderdelen is het handig om de stamboekrichtlijnen van het KWPN erop na te slaan of te bekijken op de site van het KWPN.

Grappig, heb net van de week dit stukje geschreven voor verenigingskrant. Volgens mij moet dat je vraag wel beantwoorden.

verona20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 18:29

ja ze heeft sidorak papieren had er ook nooit van gehoord maar komt blijkbaar uit frankrijk, ze heeft wel een nederlands paspoort

verona20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 18:30

hoi anne ja dat beantwoord idd gelijk heel mijn vraag, nu is het helemaal duidelijk voor mij