Hengst gezocht voor mijn merrie!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inno1985

Hengst gezocht voor mijn merrie!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 15:07

Hallo bokkers,

Ik heb een 13 jarige (26 - 02 - 1993) N.R.P.S. schimmel merrie van 1.63m hoog, waar ik graag een veulentje van zou willen fokken.

Haar karakter is helemaal super, is heel lief met poetsen. Met andere paarden is ze ook makkelijk, en met rijden is ze ook lief, het is geen sul, maar het is gewoon een eerlijk paard.

Ze heeft ooit Z gesprongen, en is nu L1 dressuur.

Ik zoek een hengst die ook vooral braaf is en iets groter fokt.
Mijn paard heeft een mooie ruime draf, dus dat hoeft niet te verbeteren, maar ze is naar mijn idee wat kort, dus iets langer zou wel mogen.

Ik weet zelf niet wat beter is een nrps hengst of wat anders???

Nou ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven.

En zou mijn merrie niet te oud zijn voor een eerste veulen???

Foto van 2 jaar terug
Afbeelding

Foto's van nu
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jolan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:22

Mijn schimmelmerrie krijgt dit jaar een veulen van Bachelor NH. Is goedgekeurd op zijn nakomelingen. Hij fokt tactmatische gangen en een koel karakter. Fokt beide kanten op. Hij is een goedgekeurde hengst bij het NRPS en staat te dekking in lunteren.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:30

Hoe is je merrie zelf gefokt?

Wat wil je met het veulen gaan doen? Springen, dressuur, houden of verkopen.

Inno1985

Re: Hengst gezocht voor mijn merrie!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 10:51

ik wil met het veulen vooral gaan dressuren.

Ik heb niet zo veel verstand van hoe ze gefokt is, dus hier haar papieren met haar ouders.

Afbeelding

Als het niet te lezen is, wil ik hem ook wel op sturen.

Gr

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:54

ixion × enfant de Normandie × Darwin kan ik er uit maken

Inno1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 11:09

ja dat klopt, voor mij zijn het alle drie hele onbekende hengsten, daarom weet ik ook niet wat voor hengst het beste op haar zou passen.

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:07

whatever01 schreef:

de Darwin die hier staat zal wel niet de Roemer zoon zijn denk ik of toch wel?

Inno1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:13

petraaken schreef:
whatever01 schreef:

de Darwin die hier staat zal wel niet de Roemer zoon zijn denk ik of toch wel?

nee ik denk het niet, ik heb even op paardenfokken,nk gekeken, en het is een groninger hengst uit 1962 (v. ODIN VAN WITTENSTEIN)

gr

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:14

Ik ken een ixion merrie, ook schimmel en ook rond de 1.63m die op internationaal niveau in de eventingsport gelopen heeft.

Ik zou met een NRPS hengst laten dekken, dit is makkelijker bij het inschrijven van het veulen e.d. Daarnaast zou ik toch kiezen voor een hengst met springkwaliteiten, zonde als je die kwaliteiten verwaarloosd als je met een dressuurhengst wilt fokken. Er zijn genoeg hengsten die naast goede bewegingen ook goed kunnen springen.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:41

Ik geef vanavond even een uitgebreide reactie. Sta nu op school en moet rennen voor de trein, maar kreeg geen meldingen meer van dit topic dus even snel een reactie

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 01:16

Is Goodlord misschien een optie voor je merrie? Die lijkt wel beweging te vererven, maar dan fok je de springgenen er ook niet helemaal uit

Een hengst als Ferrolan zou je ook kunnen overwegen, is ook mooi allround(bekend als dressuurpaard) en lijkt me ook wel mooi passen op deze merrie.

Casantos zou misschien ook wel mooi zijn, maar dan ga je wel meer de springrichting uit. Al vond ik de veulens ook goed zat lopen!

En een jonge hengst waar ik zelf erg gecharmeerd van ben is Royal Highness. Oudste nakomelingen zijn nu twee en die ik gezien heb zijn allemaal mooi aan de maat en bewegen goed. Hengst is nu zelf 6 jaar oud en inmiddels Z-springen gestart.

Toevallig drie schimmels in het rijtje, maar dat is niet bewust zo gedaan
Ik heb me trouwens even beperkt tot NRPS-hengsten voor het gemak

Lami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:41

Aan het papier te zien is je merrie niet in het hoofdstamboek opgenomen. Misschien gewoon nooit de moeite genomen om naar een keuring te gaan wat best logisch is als je een paard hebt voor de sport. Toch als je serieus wil gaan fokken is het misschien de moeite waard wel eens naar de keuring te gaan. Mocht je een eventueel veulen dan toch moeten verkopen is het een betere uitgangspositie. Bovendien zou ik dan ook die Z-springen gegevens boven tafel proberen te krijgen. Als ze winstpunten heeft dan kun je misschien nog wel een extra predikaat toevoegen. Ook niet oninteressant voor de fokkerij. Succes met je keuze