Fokadvies Welt Hit II merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tresunique

Fokadvies Welt Hit II merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:43

Hallo allemaal ,

Ik ben op zoek naar een geschikte hengst voor mijn Welt Hit II x Amethist x Legaat merrie. Het is een donkerbruine merrie van 1,72 meter en de volle zus van het paard Royaal waar Sander Marijnissen ZZ-licht mee start.

Ik ben op zoek naar een hengst die een groot en massaal dressuurpaard kan fokken. Hij moet een mooi voorbeen gebruik vererven (de merrie heeft dat niet overdreven), een krachtig achterbeengebruik en een mooie lange hals.

Het karakter van de merrie is erg goed, ze is erg braaf en rustig in de omgang. Een beetje meer karakter kan voor de topsport zelfs geen kwaad zo af en toe.........

Verder moet de hengst niet teveel wit vererven, want dat is van moederszijde nog wel behoorlijk aanwezig. Daarnaast mag het geen schimmel zijn en het liefst heb ik een hengst die KWPN goedgekeurd is.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!!!

Sorry, ik had graag een foto toegevoegd, maar dat wil nog niet lukken.............

pokelook

Re: Fokadvies Welt Hit II merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:54

Leuk , ik ga dit topic even volgen, heb namelijk ook een Welt Hit II die ik misschien wil laten dekken en ben er ook nog niet helemaal uit .

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:24

Wacht op de foto!

tresunique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 18:28

Nou, hierbij dus de foto.............

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat..................

Hier is ze als driejarige op de centrale keuring, waar zij voorlopig keur geworden is.................Ze is inmiddels trouwens helemaal echt KEUR!!!

Afbeelding

greetjebee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:33

Misschien Rhodium of Oscar?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:36

Heb je ook een standfoto? Het moet dus een hengst zijn met meer halslengte,grote hengst,krachtig achterbeengebruik,en meer schoudervrijheid.Hengst moet voldoende karakter hebben,en niet te veel wit vererven.
Ik zou zeggen Jazz,maar Jazz geeft vaak niet zo heel mooie halzen.

tresunique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 18:50

Nou, hier dus een foto op stand..........ook als driejarige..........

Afbeelding

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:54

Weet wel wat maar t is niet de liefste, en Oldenburg goedgekeurd Van the Man is echt een prachtig paard met super beweging , weet bijna wel zeker dat ze hem nog eens aanbieden aan het KWPN en dan komt ie er wel door ( nu niet wegens slecht gedrag )

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:59

greetjebee schreef:

Rhodium zou wel een optie kunnen zijn. Wordt Oscar niet een beetje te klassiek?

Ik vind het wel een knappe merrie. Merrie heeft een groot kader, en is goed aan de maat. Is er een reden waarom je een grotere hengst wil hebben, misschien omdat ze uit een kleinfokkende stam komt? Ik vraag het maar omdat ik zo vanop de foto niet echt bang zou hebben dat de merrie verkleinend zal fokken.

Dus grote hengst, met een correct model, schoudervrijheid.

Wat dacht je van de jonge Santano. Heel interessante hengst vind ik. Hoewel ik denk dat hij bloederige merries kan gebruiken.

Misschien Trento B een optie?

PS: heb je ook nog actuele foto's

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:02

Jazz hals zou ze wel kunnen hebben denk ik,hals vind ik er persoonlijk goed op staan,ze zou een wat mooiere keeluitsnijding mogen hebben mischien.Ik niet dat er een hengst op moet die een weke rug vereft.Is ze wel vlug met haar achterbeen?

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:05

Jan_VT schreef:
greetjebee schreef:

Ik vind het wel een knappe merrie. Merrie heeft een groot kader, en is goed aan de maat. Is er een reden waarom je een grotere hengst wil hebben, misschien omdat ze uit een kleinfokkende stam komt? Ik vraag het maar omdat ik zo vanop de foto niet echt bang zou hebben dat de merrie verkleinend zal fokken.

Dus grote hengst, met een correct model, schoudervrijheid.

Wat dacht je van de jonge Santano. Heel interessante hengst vind ik. Hoewel ik denk dat hij bloederige merries kan gebruiken.

Hier ben ik het ook wel mee eens zeker en interessant beest!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:12

Citaat:
Wordt Oscar niet een beetje te klassiek?

Ik denk niet dat dat zo is, volgens het afstammelingen rapport geeft hij mooie, goed bewegende veulens met veel knieactie.

Citaat:
Wat dacht je van de jonge Santano.

Zou ik nog niet doen, maar eerst even zijn veulens afwachten.
Dit omdat je om een krachtig achterbeen gebruik vraagt.
De hengst is heel mooi, maar gaat achter erg wijd... dit zou kunnen betekenen dat hij niet zo sterk in de rug is.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:22

karinna schreef:
Zou ik nog niet doen, maar eerst even zijn veulens afwachten.
Dit omdat je om een krachtig achterbeen gebruik vraagt.
De hengst is heel mooi, maar gaat achter erg wijd... dit zou kunnen betekenen dat hij niet zo sterk in de rug is.

Is mij in Den Bosch niet echt opgevallen. Je mag niet vergeten dat dit een hengst is die voor zijn jonge leeftijd al fel aan de maat is, dat wil zeggen dat hij op korte tijd veel groei heeft gekend. Het opengaan kan hiervan een gevolg zijn. Hoewel ik het in Den Bosch niet heb gezien. Wanneer heb jij hem nog gezien?
Punt waar je wel moet opletten bij de hengst is denk ik de snelheid van het achterbeen.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:29

Jan_VT je hebt gelijk, ik heb hem al even niet meer in levende lijve gezien.
Als het inderdaad zo is dat het door het snelle groeien gekomen is en dat het daarom ook weer verdwijnt, ben ik daar erg content mee.... want ik vind hem mooi!

Toch wacht ik zijn veulen rapport af, nakomelingen van Sandro Hit zijn vaak heel mooi, maar hun rug en achterbeengebruik blijft een aandachtspunt ( dat is mijn mening).

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:36

Flemmingh misschien, volgens je beschrijving zoek je: massa, maat, langere hals, sterk achterbeen, mooi voorbeen en weinig wit. Deze kenmerken vererft flemmingh en hier staat hij o.a. om bekend.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:45

karinna schreef:
Toch wacht ik zijn veulen rapport af, nakomelingen van Sandro Hit zijn vaak heel mooi, maar hun rug en achterbeengebruik blijft een aandachtspunt ( dat is mijn mening).

Dat is idd nooit een slecht idee

@ topicstarter

Wat dacht je hiervan? Wel nog een jonge hengst, maar veel potentie denk ik. Goedgekeurd in Holstein, aangewezen bij het KWPN. Staat bij Nijhof.

http://www.team-nijhof.nl/site/html_nl/ ... ayano.html

Filmpjes te zien in dit topic

viewtopic.php?f=22&t=491337&hilit=

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:54

Ja, vind ik een gaaf paard.
Mooi, krachtig en een mooi voorbeengebruik heeft hij zelf.
Ben erg nieuwsgierig naar zijn resultaten tijdens het verrichtingsonderzoek!
Ben zelf bang dat er straks weer "300" merries met hem gedekt gaan worden, mede ivm met de bloedspreiding of ben ik nu wat voorbarig?

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:55

Dan ga ik ook ff foto's gooien Hmm zijn lekker klein

Afbeelding
Afbeelding

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:06

karinna schreef:
Ja, vind ik een gaaf paard.
Mooi, krachtig en een mooi voorbeengebruik heeft hij zelf.
Ben erg nieuwsgierig naar zijn resultaten tijdens het verrichtingsonderzoek!
Ben zelf bang dat er straks weer "300" merries met hem gedekt gaan worden, mede ivm met de bloedspreiding of ben ik nu wat voorbarig?

Ik denk ook wel dat de hengst wel eens wat merries kan gaan dekken. Hij heeft interessant nieuw bloed.

Hier overigens wat grotere foto's van Van The Man:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Interessant gefokt ook. Heb hem ook een tijdje in het achterhoofd gehad. Zijn karakter schrikt me toch af.

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:09

He bedankt ik vindt hem geweldig, toen ik in Lochem ben geweest was hij superbraaf toen zaten ze er met een hoedje op, mijn merrie is niet drachtig geworden van hem helaas, heeft overigens wel een goed karakter(is nu drachtig van een andere hengst)

tresunique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 20:16

Thanks voor jullie snelle reacties!!!

De merrie is niet te snel in het achterbeen, vandaar een krachtig achterbeen gebruik. Ook heeft ze wel eens een kleine bemerking gekregen op haar iets weke rug, dus het is inderdaad geen slecht idee om daar even rekening mee te houden.

De maat is inderdaad geen enkel probleem, haar broer is 1.80m en haar twee nakomelingen van Rousseau (een hengst van twee jaar en een merrie van een jaar) zijn ook al flink aan de maat. Toch vind ik maat voor een dressuurpaard wel belangrijk, dus daar wil ik eigenlijk niet op achteruit gaan.......

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:21

Hmm van Van the Man weet ik zeker dat ie een goed achterben heeft dat viel me de hengstenkeuring vorig jaar meteen op, van Dolany weet ik t nie precies meer dacht dat t ook nie verkeerd was.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:40

eerder gaf ik flemmingh aan als mogelijkheid, maar nu lees ik dat de merrie iets een bemerking heeft gehad op haar weke rug...dan zou ik dus niet bepaald snel meer voor flemmingh kiezen Die Dayano (dolany X linaro) van Nijhof is inderdaad mooie leuke hengst, toevallig zijn we er vandaag geweest en hebben ze de hengst nog aan ons laten zien, omdat wij er bij willen dekken, bloedmooie hengst, met echte uitstraling, is al wel best groot! 1.72. wel hoog op de benen en mooi hoofdje, heel correct type!.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:09

Ook een erg leuke hengst bij Nijhof is Downtown, Don Frederico x Wolkentanz x Liberty kwa rug denk ik dat deze nog beter past.
Deze hengst is in Westfalen goedgekeurd, ga de nieuwe dvd straks maar bekijken.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:29

hanneliesje schreef:
Deze hengst is in Westfalen goedgekeurd, ga de nieuwe dvd straks maar bekijken.

Hoe kan je aan die DVD geraken?