[TI] Herkeuring Hengsten NSvT

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GCofOz

Herkeuring Hengsten NSvT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 09:08

Op zaterdag 11 maart om 09.30 uur vindt de herkeuring plaats van de volgende hengsten:

- Allart van de Asheuvel (v. Crosby)
- Boy van de Asheuvel
- Drumshambo van Gipsy Spirit
- Smithwicks van Gipsy Spirit
- Premie

De juryleden zijn de heren L. Linders en J. Claes en als veterinair treedt op drs. J. van der Scheer. Namens de FTC is de heer B. Platvoet aanwezig.

De plaats van de keuring is Paardenkliniek de Veluwe, Sprengenweg 4a in Heerde.

Pellie

Re: Herkeuring Hengsten NSvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:21

nou laten we duimen voor deze paarden dat ze er doorheen komen!!

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:35

Nou laten we zeker duimen,

Sinada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:11

Hey Dobbel ,

ik probeer op je site te komen maar dat lukt niet helemaal . Ik krijg een mooie blauwe pagina en dan floep gooit ie me eraf .

Of ben je er nog mee bezig ??

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 11:38

HannekeS schreef:
Op zaterdag 11 maart om 09.30 uur vindt de herkeuring plaats van de volgende hengsten:

- Allart van de Asheuvel (v. Crosby)
- Boy van de Asheuvel
- Drumshambo van Gipsy Spirit
- Smithwicks van Gipsy Spirit
- Premie

De juryleden zijn de heren L. Linders en J. Claes en als veterinair treedt op drs. J. van der Scheer. Namens de FTC is de heer B. Platvoet aanwezig.

De plaats van de keuring is Paardenkliniek de Veluwe, Sprengenweg 4a in Heerde.

sorry sorry sorry moet natuurlijk zijn:

Clononeen Drumshambo

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:50

Argh *gaat alvast voorslapen* kijken of de heren zich deze keer wel doorgaan, ik ga in elk geval mijn best doen om ze deze keer WEL wit te krijgen, al duurt het de hele nacht hihi

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:13

Spannend! Zitten een paar heren bij die ik er graag wél zie doorkomen!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:30

IL, je hebt dit keer veel minder te doen dus relax! Van mij mogen er ook nog best een paar van deze heren door!

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:10

Ik snap het alleen niet helemaal... Kijk als een paard kreupel is ofzo, en daarom niet doorkomt okey dan zou hij bij een herkeuring misschien wel doorkomen. Maar neem nou Premie, die is echt niet veranderd in die paar weken. Zou het heel vreemd vinden als hij er nu opeens wel doorkomt (alhoewel ik het zowiezo al niet snapte dat hij er de 1e keer niet doorkwam).

Snapt iemand wat ik bedoel?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:27

ik was er natuurlijk niet bij: maar stel dat hij bv niet door is wegens gangen, daarvoor hoeft hij niet kreupel te zijn, maar gewoon erg gestresst...kan best zijn dat ie nu bij de tweede keer (en ook nog een keer bij hk ics) al veel relaxter is en zich dus stukken beter presenteert...of niet?

GCofOz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:31

Mariska_28 schreef:
Ik snap het alleen niet helemaal... Kijk als een paard kreupel is ofzo, en daarom niet doorkomt okey dan zou hij bij een herkeuring misschien wel doorkomen. Maar neem nou Premie, die is echt niet veranderd in die paar weken. Zou het heel vreemd vinden als hij er nu opeens wel doorkomt (alhoewel ik het zowiezo al niet snapte dat hij er de 1e keer niet doorkwam).

Het is heel simpel. Er keurt nu een andere jury, we zijn bijna een maand verder en in die 4 weken kan je een hoop veranderen aan een stap of een draf.
Van de 5 hengsten waarvoor een herkeuring is aangevragd zijn er 3 uiteindelijk o het allerlaatst in de tweede bezichtiging uit gegaan. Misschien lieten ze nét hun draf niet zien of hun stap. Kan altijd, het is per slot een moment opname. De eigenaren hebben 4 weken de tijd gekregen om daar aan te gaan werken. Dus wie weet laten ze net dat beetje extra zien.
En Premie is inderdaad een mooi paard. Maar blijkbaar vond de jury die toen stond te keuren hem nét niet goed genoeg om goed te keuren. En de juryleden hebben allemaal de offciele juryopleiding van 5 jaar gevolgt, keuren al jaren bij het NST en diverse andere stamboeken en zien nét dat beetje meer dat jij en ik niet zien.

Dus de hengsten hebben zeker kans om er nu wel door te komen.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:45

en Premie was net de dag voor de keuring bekapt! Dat zal ook meegeteld kunnen hebben.

GCofOz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:54

irish_lady schreef:
en Premie was net de dag voor de keuring bekapt! Dat zal ook meegeteld kunnen hebben.

dat is natuurlijk niet echt slim geweest. Rasp er langs prima, maar nooit bekappen 1 dag voor een keuring.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:59

Tsja de smid kon niet eerder, ik vond het idd ook niet echt handig, de hengsten van Jean zal ik vantevoren even onderhanden nemen dat ze lekker soepel zijn.

GCofOz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 15:25

irish_lady schreef:
Tsja de smid kon niet eerder, ik vond het idd ook niet echt handig, de hengsten van Jean zal ik vantevoren even onderhanden nemen dat ze lekker soepel zijn.

nieuwsgierig maar onderhanden nemen met wat?

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:16

even longeren, zodat ze lekker los door het lijf zijn, ze worden natuurlijk wel los gegooid, maar juist even meer beweging zal ze goed doen. Ik zeg altijd dat ze hierheen moet verhuizen, dan rij ik ze wel even elke dag

Wat dacht jij? dieptemassage? saunatje?

Ik kan ze nog wel even reiki geven, wie weet helpt het

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:43

wow leuke lijst, ben heeeeeeeeeeeel benieuwd en wil alle Hengsten Eigenaren heel veel succes wensen!!!

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:54

HannekeS schreef:
Mariska_28 schreef:

Het is heel simpel. Er keurt nu een andere jury, we zijn bijna een maand verder en in die 4 weken kan je een hoop veranderen aan een stap of een draf.
Van de 5 hengsten waarvoor een herkeuring is aangevragd zijn er 3 uiteindelijk o het allerlaatst in de tweede bezichtiging uit gegaan. Misschien lieten ze nét hun draf niet zien of hun stap. Kan altijd, het is per slot een moment opname. De eigenaren hebben 4 weken de tijd gekregen om daar aan te gaan werken. Dus wie weet laten ze net dat beetje extra zien.
En Premie is inderdaad een mooi paard. Maar blijkbaar vond de jury die toen stond te keuren hem nét niet goed genoeg om goed te keuren. En de juryleden hebben allemaal de offciele juryopleiding van 5 jaar gevolgt, keuren al jaren bij het NST en diverse andere stamboeken en zien nét dat beetje meer dat jij en ik niet zien.

Bedankt voor je antwoord. Zou niet best wezen als een hengst er nu door zou komen doordat er een andere jury is..... Bij andere stamboeken is het volgens mij zo dat een herkeuring alleen is voor dieren die kreupel/ziek waren, of waar de eigenaren door een ernstig feit (bijvoorbeeld een sterfgeval) niet konden komen op de gewone keuring.

GCofOz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 20:48

HannekeS schreef:
Mariska_28 schreef:

Bedankt voor je antwoord. Zou niet best wezen als een hengst er nu door zou komen doordat er een andere jury is..... Bij andere stamboeken is het volgens mij zo dat een herkeuring alleen is voor dieren die kreupel/ziek waren, of waar de eigenaren door een ernstig feit (bijvoorbeeld een sterfgeval) niet konden komen op de gewone keuring.
[/quote]

Ik begrijp niet helemaal je reactie over dat het niet best zou zijn als een hengst er nu door zou komen doordat er een andere jury is....
Natuurlijk is er een andere jury. Je kunt toch moeilijk verwachten dat dezelfde jury (én veterinair) de herkeuring doen.

Ik denk dat je 2 keuringen door elkaar haalt. De herkeuring en de nakeuring. Een herkeuring is voor die hengsten die helaas niet door de Hengstenkeuring zijn gekomen (om wat voor een reden dan ook) en een nakeuring is voor die hengsten die om (meestal medische) redenen de Hengstenkeuring hebben moeten afzeggen. Het NSvT kent geen nakeuring, maar wel een herkeuring. De meeste stamboeken hebben een herkeuring en sommige ook een nakeuring.
[/quote]

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:19

DE herkeuring komt iedereen voor in aanmerking
maar alsje zelf al weet dat je hengst zich niet kan verbeteren. begin je er gewoon niet aan.

1 tip *( mischien is het dit jaar wel )* zijn er dit keer wel voorbrengers op de herkeuring>?
bedoel IK liep zwanger vorig jaar en rich had last van zn knie. maar moest zelf rennen

geef niet.. maar mischien een tip voor de andere.
Enne cayuse moest de 2e ronde los in de binnenbak lopen en moest hem laten lopen met een zweep er achter.

was toen erg gemoedelijk en rustiger dan de 1e keuring

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:40

O dat was dan toch wel prettie cayusejuhh,

Ik hoop ook echt dat 1 van deze heren door gaan staad echt 1 op mijn lijstje mits hij wordt goedgekeurd

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:24

Hoi,

Het kan ook zijn dat voor de eigenaar van een hengst het niet helemaal duidelijk is geworden waarom die hengst is afgekeurd. En vindt zelf dat hij wel degelijk in aanmerking zou kunnen komen voor de goedkeuring. Dus als er dan een andere jury en veterinair, en ook nog iemand anders van de ftc komt keuren kan dat een andere (hopende betere) uitslag geven.

groetjes Rian & Caitlin

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 10:36

Rianavaplu schreef:
Hoi,

Het kan ook zijn dat voor de eigenaar van een hengst het niet helemaal duidelijk is geworden waarom die hengst is afgekeurd. En vindt zelf dat hij wel degelijk in aanmerking zou kunnen komen voor de goedkeuring. Dus als er dan een andere jury en veterinair, en ook nog iemand anders van de ftc komt keuren kan dat een andere (hopende betere) uitslag geven.

groetjes Rian & Caitlin

Voor de goede orde: FTC keurt niet!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:05

FTC geeft toch wel een advies naar de jury toch? Dus lijkt mij dat die stem meetelt wel of niet door. Zou dan eigenlijk ook een andere afgevaardigde moeten zijn van de FTC om de uitslag niet te beinvloeden van de vorige keer inderdaad.

Hengsten kunnen in 4 weken tijd zich echt wel verbeteren in stap en draf door goed te trainen waardoor een hengst zich ander presenteert op een keuring.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 12:32

Dienie schreef:
FTC geeft toch wel een advies naar de jury toch? Dus lijkt mij dat die stem meetelt wel of niet door. Zou dan eigenlijk ook een andere afgevaardigde moeten zijn van de FTC om de uitslag niet te beinvloeden van de vorige keer inderdaad.

De rol van de FTC tijdens de herkeuring is minimaal. De hengsten zijn tijdens de hengstenkeuring op 14 januari door 4 van de 5 FTC leden (de 5e mag tijdens de HK niet meedoen omdat ze zelf een dekhengst heeft) al in type ingedeeld. FTC is er nu alleen bij om eventuele vragen omtrent type van de juryleden te beantwoorden .

En de keuze om Bert Platvoet erbij te laten zijn is ook heel simpel: ik ken té veel hengsteneigenaren persoonlijk, bovendien heb ik tijdens het organiseren zowat alle hengsteneigenaren diverse malen aan de telefoon gehad dus wil ik voorkomen dat er ook maar een ietsiepietsie gedacht wordt dat ik bepaalde hengsten of egenaren voortrek.
Dineke Schuurmans zit nog maar net bij de FTC en moet zich nog helemaal in de types 'storten', Leid de Ruyter heeft vorige keer gejureerd en Sigrid van der Linden mag niet i.v.m. eigen dekhengst. Blijft dus over Bert Platvoet.

Hoop dat het zo duidelijk is.