Haflingers met arabierenbloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Haflingers met arabierenbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 15:41

Ik weet dat Haffies vaak (of altijd zelfs) arabierenbloed hebben. Mijn Haflinger heeft volgens mij wel een hoog percentage Haar opa is Pablo, wat volgens mij een haflohengst is. Dit is van moeders kant. Haar vader is Aram van het Maathuis met als vader Altjo van de Kenterstreek, dus daar vgl. mij geen arabierenbloed. Maar dus wel een opa als haflo. Volgens mij krijgen haflo's tegenwoordig niet eens meer papieren?! Dus hoe zit dat dan als de opa van je Haf een haflo is? En wat is het precentage arabierenbloed dat Haflinger's normaal gesproken hebben?

Emori

Re: Haflingers met arabierenbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:34

Altjo is 100% Haffie, het is namelijk de opa van een van onze haflingers.
Heeft jou haflinger geen papieren? als ie papieren heeft is het 100% Haflinger.
Vroeger zijn haflingers volgens mij wel gekruist met arabieren, maar da weet ik niet zeker!

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:17

Ik denk dat die Pablo geen haflinger is.
Met haflingers heb je lijnen a,b,w,s,st,n,m.Alle hengstennamen beginnen met een van deze letters.Dat geeft de lijn aan waar de haflinger uit komt
Als er een hengstveulen geboren word moet de naam met de eerste letter van de vader beginnen.Als je wil dat hij word opgenomen in het stamboek.De vader heet Angelo moet het veulen met de A beginnen bv Ardo.Dus om die reden denk ik dat die opa geen haflinger is want er is geen p-lijn.
Hopelijk weet je zo al meer.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 21:20

@ MissToseland: Ja ze heeft papieren en ik weet wel dat ze Haflinger is, maar zoals ik zei is Pablo een haflo. Dus niet van de kant van Altjo maar van de andere kant.
@ ardo_iggy: Pablo is een haflo ja, zoals ik al had geschreven. Ik vraag me alleen af of het normaal is dat een stamboom Haflinger (mijn Haf) zoveel arabieren bloed heeft.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:25

Als je naar de haflingers nu kijkt zit er bijna overal Arabisch bloed in. in de ene lijn meer dan de andere. zo vind ik persoonlijk de A-lijn het meeste arabische bloed hebben.En hoezo ze dan wel die papieren geven?zou je even het stamboek moeten bellen.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 00:45

Als je tegenwoordig een Haflinger met een Arabier kruist, kan die worden ingeschreven bij het NRPS.

Van oudsher voeren alle Haflingers Arabisch bloed, dat er in de loop der jaren bijna 'uit is gefokt' (tegenwoordig zie je percentages van bijvoorbeeld 6% of al minder dan 1%):

http://www.haflinger.nl/dehaflinger.html

Citaat:
De historie van de Haflinger gaat terug naar het jaar 1874. Van voor die tijd is bekend dat in het vroegere Oostenrijkse Tirol werd gewerkt met een klein bergpaard. Doortrekkende ruiters hebben Arabisch bloed ingebracht waardoor het ras adellijke kenmerken kreeg. De combinatie van de Arabische hengst El Bedavi XXII met een Tiroler Landesstute bracht een hengstveulen genaamd Folie 249. De haflinger is van oorsprong afkomstig uit “Hafling” in Zuid Tirol. Het staatshengstendepot van Stadl-Paura kocht hem als vierjarige hengst waarvan alle Haflingerpaarden de trotse nakomelingen zijn.

maessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:32

Het is mogelijk dat je haflinger nog arabisch bloed heeft, doordat een lange tijd is ingekruisd. als voorbeeld noem ik Alfred van Braakzicht, dit is een zoon van Altjo keer Roderick Imladris. Roderick is ook een haflo. Sinds vorig jaar is het niet meer mogelijk dat een hengst met meer als 1.56% vreemd bloed (kan dus ook anders als arabisch zijn!) word goedgekeurd voor de dekdienst. bovendien moeten er zes generaties bekende zijn van veulen of keurstamboek. Er mag dan geen Hulpboek meer in de hengsten voorkomen. (dat word aangemerkt als vreemd bloed) Jouw paardje zal dus gewoon in het stamboek blijven staan, en je kunt er gewoon mee fokken. (Tenzij het een ruintje is dat heb ik ff gemist...)Het zullen dan wel veulens met minder interessant papier worden, omdat ze dat vreemde bloed dus tegenwoordig niet meer willen zien. Is het verhaal een beetje duidelijk zo???

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:48

Ik weet dat Alexander ook veel haflingers heeft gedekt, waar erg leuke veulens uit zijn gekomen.. Heeft iemand toevallig een Alex haf?!

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:10

De moedersvader van mijn merrie heeft een voor haflingers 'vrij hoog' percentage vreemd bloed. Toch is dit er al snel uitgefokt. Uit berekeningen zou mijn merrie nog maar 1,5 procent Arabisch bloed voeren. Bijna niets dus.