Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
tienus63 schreef:Ik heb een Stravinsky xx X Ulft X Fresco, het is de bedoeling dat ik deze zomer dressuur met haar ga starten. Zij komt uit hele mooie en goede merrielijn. Ik houd wel van een scheut bloed, hiervoor had ik een grote Corleone X Tangelo xx.
Ik ben wel voorstander van verstandig mixen, er lopen inderdaad heel veel paarden rond met dezelfde vaders, vooral in de dressuurrichting.

Citaat:heb je een foto van de Stravinsky xx?

Himyar schreef:Mensen die voor de commercie fokken, durven dat niet meer aan. Iedereen loopt te hoop voor het zelfde kleine groepje hengsten en de nakomelingen daarvan.
Zo gaat dat ook bijvoorbeeld bij de reining en cutting lijnen bij de Quarter horses, waarbij men zich nu lelijk in een hoekje heeft gefokt ondertussen. En niemand durft van de gebaande paden af te wijken.
liesje23 schreef:Ik vind dat er tegenwoordig alleen maar met Jazzen, Krack C's en Ferro's gedekt wordt.
) 
Gitta1977 schreef:Vroeger was het nodig om de paarden te verfijnen, daarom hebben ze toen de volbloeden ingezet om wat fijnere paarden te krijgen. Inmiddels is dat gelukt en zijn ze nu in een stadium aangekomen om een dressuurrichting en een springrichting op te zetten. Of je daar nou zo blij moet zijn weet ik niet, maar goed...
Het verfijnen van de paarden is dus niet meer nodig, nog meer bloed toevoegen schiet niemand wat mee op. Men fokt op beweging en prestatie en in dat beleid past de volbloed nu eenmaal niet echt.
EN NEE DIT IS GEEN AFZEIKSTUKJE...
Ik heb zelf een Haarlem x Seclusive Z xx merrie dus voor degenen die denken dat ik een antipathie tegen volbloeds heb: helaas, dat is niet zo.
Ik zie alleen niet wat bijvoorbeeld een Wilawander kan toevoegen aan een merrie. Bijvoorbeeld op de Zep merrie die genoemd werd, wat wil je daar mee bereiken met het veulen? Meer bloed kan ik begrijpen maar de beweging van je merrie word denk ik afgevlakt door een Wilawander. Als ik zo'n merrie had zou ik binnen het Gelders Paard blijven en gaan voor een Koss of Parcival, beide heet genoeg en de nakomelingen doen het ook wel goed in de sport. Om zo maar eens wat te noemen.
Maar ik ben benieuwd: wat wil je toevoegen aan je merrie als je voor een Wilawander gaat (afgezien van volbloed)...
Gitta1977 schreef:Je kunt natuurlijk altijd de gok wagen... Fokken is en blijft tenslotte gokken...
liesje23 schreef:Gitta -> jij zegt dat je geen antipatie hebt tegen volbloeden, maar ik heb nu al meerdere stukjes van jou gelezen waar het toch heel sterk naar voren komt.
Waarom zou zij geen engelse volbloed op haar Gelderse merrie moeten zetten voor de veredeling.
Aangezien het KWPN het Gelderse paard aardig in een verdom hoekje zet moeten alle Gelderse fokken wel mee richting de ' echte rijpaarden'
En ze kan altijd nog met de volbloed uit de Zep weer terug gaan op wat ouderwets bloed.
Tsja in Jazz/Ferro enzo zit ergens achterin wel volbloed, maar wat heeft dat voor invloed als het 4 of 5 generaties terug is???