anders nl driekleur, maar driekleur = toch bruinbont
Een bruine is namelijk "rood" (van heel licht tot veel donkerder) met zwarte manen en staart (en ook weer zwart richting onderbeen/ hoef).
Donkerbruin dus nog donkerder (soms bijna zwart) met zwarte manen en staart.
Hebben ze toevallig alleen witte plekken bij billen en manen dan is het zwart bij bruinbont bijna niet te zien (soms hebben ze dan nog zwart bij zwilgwratten of bij hoef of streep in staart en aan de rand van oren)
Maar de meeste hebben wel ergens een bruine vlek waardoor het zwart ergens te zien is
Mij is verder verteld dat men in Engeland/ Ierland een paard 3kleur noemt als tenminste tot hun knieen kleur te zien is, waardoor de knieen dus van bruin in zwart uitlopen (net als bij een "normale" bruine), missen ze die zwarte knieen dan is het volgens hen geen échte driekleur.
Maar wat daarvan waar is
t is misschien maar net wat je afspreekt, maar daarom vind ik eigenlijk bruinbont een betere omschrijving omdat het paard zonder vlekken ook bruine zou hebben geheten
(ook ivm genetica enzo
) en vind ik driekleur dus meer iets wat in de volsmond gezegd wordt voor een bruinbonte.
Hoe denken jullie daarover ?
Voor de beeldvorming:
een bruine
bruinbont
2 bruinbonten en een vos (heb geen andere foto van de zijkant vd donkerbruinbonte)

en met heel veel wit dus.
driekleur dus eigenlijk zowiezo verkeerd
is ook logischer echt 3 kleuren hebben (soms heeft een zwarte koe per ongeluk een bruine vlek dus die mag dan wel driekleur heten
maar is toch echt koffievos
kon tenminste geen zwart vinden --> als ze dat niet geloven dan gratis dekken met Say als er een ander kleurtje dan vos uitkomt hebben ze gelijk