Afstamming nieuwe merrie, en dekadvies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Afstamming nieuwe merrie, en dekadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 19:46

We hebben er een nieuwe merrie bij, echt een plaatje.
Ze is een Kennedy x Highline x Sit this one out en erg chique.
Ze is heel langbenig, kan enorm goed bewegen en is best een heethoofdje.
Ze lijkt qua uiterlijk best op Pompidou is alleen wat ranker.
Heb nog geen foto helaas.
Qua karakter is ze een echte merrie, en wat eenkennig. Wel heel lief.

Kan iemand mij wat meer vertellen over haar afstamming? Kan erg weinig info vinden over haar bloedvoering.
En aangezien ook zij dit voorjaar gedekt gaat worden, kan ik wel wat dekadvies gebruiken!

Vorig jaar was ik te laat met Pompidou, dus dit voorjaar moet het er eindelijk eens van komen.
Ook zij wordt gedekt!
Ik denk toch Florencio omdat ik erg gecharmeerd ben van hem.
Maar ik twijfel ook nog tussen Rubiquil, Gribaldi en *ben naam kwijt*
Wat een rode draad he?

Mocht iemand nog een subliem idee hebben, schroom niet om dat neer te zetten

Suzanne F.

Re: Afstamming nieuwe merrie, en dekadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:26

Florencio kan misschien wat iel en propperig fokken op een Kennedy??

Wat wil je verbeteren?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:44

Als je graag een wat rustiger, en liever paard wilt kun je er rustig Rubiquil opzetten. maar hij heeft wel een merrie met genoeg bloed nodig.

Heb je een foto?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 09:11

Ik zal er zo snel mogelijk even foto's opzetten van beide merrie's.

Ze hebben allebei genoeg bloed, zijn erg elegante chique hete merrie's.

Wat ik wil verbeteren bij Pompidou ( de Junior merrie):

- Maat
- Ik vind haar rug wat lang, dus eventueel een wat 'kortere'hengst (vind Rubiquil dan wel weer wat lang)
- Cooler karakter
- Ze heeft kleine voetjes, die mogen bij het veulen wel wat 'forser'

Bij Sidane (de Kennedy merrie):

- Maat
- Meer massa
- Cooler karakter

Sowiso wil ik eigenlijk wel een hengst die super beweegt en dat door vererft. Al kunnen beide merrie's al geweldig bewegen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:29

Anneke schreef:
Wat ik wil verbeteren bij Pompidou ( de Junior merrie):

- Maat
- Ik vind haar rug wat lang, dus eventueel een wat 'kortere'hengst (vind Rubiquil dan wel weer wat lang)
- Cooler karakter
- Ze heeft kleine voetjes, die mogen bij het veulen wel wat 'forser'

Kies voor een hengst met Ferro bloed, ivm de maat en lengte. Geen Gribaldi of Trakehnerbloed ivm de voetjes. Cooler karakter? Ja daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vind Ferrobloed geen echt heet bloed.

Anneke schreef:
Bij Sidane (de Kennedy merrie):

- Maat
- Meer massa
- Cooler karakter

Ja Rubiquil zou hier dan weer beter opkunnen. Florencio zou ik niet doen. Denk misschien aan die Valdez, hoewel je merrie dan echt wel schoudervrijheid moet hebben. Moelijk omdat je merrie al Ferro bloed voert, Ferro staat vaak garant voor maat en massa.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 12:23

Dus voor Pompidou Ferro nakomelingen? Ze is zelf qua karakter erg lief en braaf, alleen onder het zadel een feestbeest

En bijvoorbeeld D-Day? Ik weet zeer weinig van hem, maar hij (ook qua bloedvoering) spreekt me wel erg aan. En tis een schimmel

De vorige eigenaresse vond Olivi een mooie hengst voor Sidane, maar die is weer van Jazz dacht ik, is dat een goede mix? Sowiso qua karakter?
Vind dat wel een mooie hengst.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:25

D-Day zal geen maat meegeven. Voor zover ik weet fokt die gen grote nakomelingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:42

D-day geeft kleintjes ja, echt ook pony´s.

Olivi voor de Kennedy is zo stom nog niet. Maar karakter tja...jazz, pion, ferro in 1 paard...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:26

Volgens mij heb ik het al eens eerder gezegd, maar ik zou net als Suzanne voor Pompidou in de richting van het Ferro-bloed zoeken.
Florencio zeker niet ivm het beenwerk en dat geldtook voor hengsten als Sandreo, Gribaldi en andere trakheners.

Voor de kennedy vind ik Olivi nog niet zo'n gek idee, dat karakter zou ik me niet te druk om maken als de merrie zelf fijn is.
Of eventueel een andere zoon van Jazz? Ik weet niet meer wat Valdez voor bloed is, maar vond het wel een heel aansprekende hengst. En Johnson zou ik ook even in de gaten houden als ik jou was

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:29

Even heel eigenwijs, maar volgens mij is Sidane een kennedy x highline x liberto(van grandioso) x klaroen

En van D-day heb ik alleen nog maar E-pony's en kleine paarden gezien. Een uitzondering daargelaten, maar die komt uit een grootfokkende merrie van 1.75m.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:56

Pompidou - het is al vaker gezegd, ook in dit topic, is een leuke kandidaat voor Ferro-nafok.
Nu ik lees over die kleine voetjes, zal ik je zeer zeker afraden Rubiquil te gebruiken - die geeft geen 'voet', dat moet bij de merrie wegkomen. Wil je bij nader inzien geen Ferro-bloed, dan kan ik je Farrington aanraden. Oud bloed, maar goed in maat, beweging en karakter. Niet zo super commercieel als Florencio, maar wel goed. Met een beetje mazzel krijg je dan het zeer prettig rijdbare type van Marco Polo / Doruto weer terug, oude Trahks.

De Kennedy merrie zou wel passen onder Rubiquil, zo gebaseerd op die beknopte info die jij geeft. Via paardenfokken.nl vind ik haar zo: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6 Weinig predikaten in deze merrielijn... en weinig om op terug te gaan. Jammer. Welnu: kies een hengst die je mooi vind, en die stevig is. Leuk zou zijn als er wat Ramiro in zit, dat vergroot je kans op braaf, stevig en groter.

Anneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 23:38

gomir schreef:
Even heel eigenwijs, maar volgens mij is Sidane een kennedy x highline x liberto(van grandioso) x klaroen

En van D-day heb ik alleen nog maar E-pony's en kleine paarden gezien. Een uitzondering daargelaten, maar die komt uit een grootfokkende merrie van 1.75m.

Joh wat stom, heb ik nooit gezien!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 10:12

Met mijn instructrice Sidane kritisch onder de loep genomen
Ze heeft een wat lage/ diepe schouderaanzet, dus dat is absoluut een verbeterpunt.
Ook heeft ze een beetje een karperrug, wat best zonde is.
Ze heeft wel zeer goed beenwerk, mooi droog en lange pijpbeenderen.
Ze beweegt super. Ze heeft wel wat platvoetjes voor. Ook een verbeterpunt.
Ze is vrij rank, dus er mag wel een hengst met meer body op.
Karakter is wel braaf vind ik, ook onder het zadel. Wel heet, maar er zit geen rottigheid in.
Ze heeft een (wat klein) mooi rustig oog, en een supersprekend koppie.

Ze heeft een mooie lange hals, wat heel mooi tot zijn recht komt wanneer ze nageeflijk loopt

Het is een heel mooie elegante merrie die verder heel mooi in elkaar zit.

Hoop echt even foto's te kunnen maken binnenkort...

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:19

Als ze ondanks die schouder zo goed beweegt, zou ik me daar niet zo druk over maken!

Probeer niet teveel te compenseren, maar juist de goede punten in je merrie te verankeren! (Heb je haar moeder ook gezien?)

Hou bijv. de beweging, de lange hals en het fijne karakter ook als uitgangspunt bij de keuze van je hengst.

Bijv. de wat lange rug van Pompidou, daar zou ik niet een te korte hengst bij kiezen, want die lengte zit volgens mij niet in de bloedlijnen echt verankerd. Zeno gaf juist wat korte paarden en Junior is ook geen strijkplank... Dus wat je ZIET is niet altijd wat er ook doorgegeven gaat worden. Daarom zou het fijn zijn als je bijv. de moeder van deze paarden in werkelijkheid of op de foto kunt bekijken.

Dat gaf mij erg veel info over mijn eigen merrie!

tweetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:03

hallo.
Mijn instructric heeft een highline.druk paard met heel veel karakter niet makkelijk te rijden.Voor Gribaldi zou ik absoluut niet kiezen zijn mooie model paarden maar ze hebben heel vaak kleine voetjes en de verschillende commissie's (hengsten enz) struikelen hierover.Gribaldi afstammelingen zijn ook vaak niet de makkelijkste zijn erg flexibel en rittig ik vind inderdaad je keuze van florencio niet slecht denk ook eens aan Nourejev .Ik zou kiezen voor een cool paard die wat voller is en geen trakhener of volbloed afstammeling aangezien je merrie van highline afstamt.

veel suc6!!!