[TI] maten van een tinker.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viola

maten van een tinker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 19:48

Ik werk sinds kort bij mensen met een aantal tinkers die ik zal gaan beleren. We moeten binnenkort eens inkopen gaan doen want voorlopig zijn alleen een stelletje borstels en halsters (waar geen maat meer op staat) aanwezig, maar ik heb dus geen idee wat voor maat een tinker heeft. Zelfs kwa halster zou ik niet weten of ik een cob of full zou moeten nemen. Natuurlijk zit daar nog heel veel verschil in, maar waar zou ik ongeveer aan moeten denken voor een hele stevige merrie van iets onder de 1,50?

Ik heb wel een aantal dingen aan haar opgemeten dus een passende longeersingel en hoofdstel zal wel lukken, maar ben toch benieuwd in wat voor maten jullie tinkers passen. Ook voor een zweetdeken bv, met mijn meetlintje kwam ik ongeveer aan de 1,80 onderlengte, maar heb echt geen idee of ik dan een beetje in de buurt zit.

Tja ik heb zelf altijd shetten gehad en dan was gewoon het kleinste wat ik krijgen kon meestal wel goed. Maar nu weet ik het niet zo goed.

binky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:01

Boi is niet groot maar heeft wel een heerlijke kont.Ik heb net een zweetdeken voor hem gekocht maat 195

binky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:02

En halster maat full [past net]

Kytha

Re: maten van een tinker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:16

Shakyra is 1.40, echt een uk dus, en ik heb dus vanwege haar bouw echt een deken maat 195 nodig
Van halster heeft ze gewoon een Cob-maat

Darlah is 1.45 ongeveer, wat minder zwaar als Shakyra en voor haar heb ik dezelfde maten nodig. Ze heeft alleen een ponyhalster aan op z'n grootste stand dus ik denk dat het per Tinker enorm veel scheelt!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:23

Ik zou alles maar Full nemen
Rose is 149 en heeft deken maat 195,een zweet dekentje kan ik met 185 redden
En voor de rest alles full,hoofdstel,halster,peesjes,enz

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 20:25

Ja natuurlijk zal het per tinker echt wel veel kunnen schelen, maar dan weet ik in ieder geval een beetje in welke buurt ik moet zoeken. En dat ik met een dekentje van 1,80 al zeker niet aan hoef te komen ook al dacht ik dat dat nog ruim gemeten was, maar ja de breedte werkt idd ook mee bij deze soort paardjes en breed dat is ze wel ja.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:45

Ik heb het probleem van een te groote neus je moet gewoon naar de ruitersport zaak gaan en dan bijvoorbeeld 2 halsters meenemen cob en full en dan afspreken of je het terug kan brengen (mag bij mij altijd) maar ik pak gewoon altijd maar full voor halster en voor hoofdstel houden we een pas sesie en meestal combineren we een paar hoofdstellen om tot 1. veel sterkte

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:50

Voor dekens heb ik 1.95 nodig en voor halsters full. Tinkers kunnen nogal eens verschillen, sommige hebben echt een ponyhoofd en ook in bouw en hoogte zijn ze verschillend. Afspreken m.b.t. ruilen in de ruitersportzaak is wel handig ja.

mickydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:00

Kane is een forse tinker. Deken maat is 195 , halsters een maat full en hoofdstel een extra full

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:23

Mijn ervaring is qua stokmaat een maatje groter te nemen dan normaal. De opgegeven maten van dekens zijn bijv. wel goed van toepassing bij NRPS-ers, Arabieren en KWPN-ers. Is eigenlijk met alle benodigdheden is mijn ervaring. Ik kom dus vaak op full uit met alles.

O ja, Tinkers worden vrij snel zadelmak gemaakt is mijn ervaring, alleen de oefeningen duren vaak wel wat langer voordat iets daadwerkelijk goed is bevestigd. Tinkers zijn nu eenmaal minder 'handig' in bepaalde spieren dan KWPN-ers en moeten daarvoor iets langer worden doorgetraind voordat men een oefening goed kan laten uitvoeren.

Veel succes ermee !!

karuna
Drukke kabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 06:52

Connor heeft halster maat full, een hoofdstel extra full/koudbloed, een tuig maar koudbloed en een dekenmaat 205. Maar hij is ook ietsje groter, 156 cm ongeveer.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:15

Jordy is 1.54 en een vrij luxe gebouwde tinker. Maar toch is hij nog heel wat zwaarder gebouwd dan een warmbloed.
Dekenmaat is 195. Schabraks moet ik full van hebben, een cob schabrak is te kort door de breedte van de rug. Beenscherming etc. moet x-full zijn, anders gaat het niet dicht.
Ik heb 3 hoofdstellen voor hem, 2 zijn ponymaat en de andere cobmaat met alles op zijn kleinst.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:21

Sayla (1.54m) kon van haar 4,5 - 5,5 nog een cobhalster aan, maar daarna werd dat toch echt te klein (op laatste gaatje schiet los) dus nu Full op kleinste maat.

Hoofstel heeft ze wel Cob en dan bakstukken halverwege en hoogte neusriem bijna op laatste maar neusriem zelf weer bijna op uiterste.

Full zou net kunnen met bijmaken van een gaatje aan bakstukken en lengste neusriem, maar dan zit alles dus op kleinst en vindt dat vooral bij de bakstukken niet zo mooi.

Dekenmaat 195 --> andere 2 tinkers op stal, die wat korter zijn en verder ongeveer zelfde model hebben beide 185m.

Ene heeft Full halster en hoofdstel nodig en zit bijna op grootst (is erg stevig) andere past alles Cob (is wat sjieker en met fijner hoofdje).

Ik nam idd ook vaak cob en full mee of 1 van de 2 en dan meteen aangeven dat nog kan komen ruilen omdat maat wisseld.

Zadeldekjes heb ik ook full, maar dat komt omdat zadel lange bladen heeft dus anders past niet.

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:45

Coco (1.60) heeft van halster maat full,maar ik koop ze altijd met gespen,want dan kun je ze zelf nog aanpassen.hoofdstel maat full.
Van deken heeft ze nu 195, maar een 200 zou beter zijn.(Deze moet eerst af,dankrijgt ze een nieuwe).
Peesbeschermers en schabrakjes maat full (dressuur model)
ik rij met een dressuur zadel.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:40

Bonita is 1.42 hoog en heeft van:

Dekens maat 175,

longeersingel was eerst Full, maar na lang trainen heb ik aan een Cobmaat voldoende, zit zelfs zeer ruim, bijna op de laatste gaatjes..

Van halster en hoofdstel heeft ze pony-cob, ze heeft een fijn koppie.. Halster Cob, hoofdstel is maat Cob, maar zit bijna op de laatste gaatjes, neigt naar pony dus.

Gewone singels heeft ze maat 110 en dresuursingels maat 65.

Dekjes maat Full

Bit maat 13.5

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 17:30

Bedankt allemaal.
Het schommelt dus een beetje tussen cob en full. Opzich zullen we op den duur alles wel in meerdere maten nodig hebben want er zijn nog 2 tinkers aan het opgroeien en er zullen er straks zeker meer bij komen Maar nu wete ik een beetje waar ik moet beginnen zonder eerst de hele winkel leeg te kopen.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:46

Kieran is nu 1.64. Ik kan me nog herinneren dat ik van een vriendin een halster maat Cob kreeg. Te klein en dat terwijl Kieran toen nog echt een baby was!! Hij heeft qua halster een Full die op het laatste gaatje zit. Hoofdstel is op maat gemaakt. Hiervoor had hij een Kieffer Koudbloed hoofdstel, echt een megading die zelfs voor hem te groot was!

Z'n dekenmaat is nu 2.15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:57

Dewi 1.45, grai type.

Deken : 1.95 (eigenlijk net wat groot, maar gezien winterdeken niet erg, 185 zou netter passen)
Hoofdstel : Extra-Full (full gaat wel, maar dan zit de frontriem imo te strak)
Halsters : Cob gaat wel, maar Full is makkelijker in omdoen.

Ik zou dus voor Full gaan, en kijken of het past

Sjabrakken heb ik ook altijd full van. Singellengte weet ik niet zo snel eigenlijk, rijd met western, en gebruik die van 30 inch het meest.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:58

Amy 1.45

Deken: 1.85
Hoofdstel: Full
Halsters: Cob
Chabrakken: Full, dressuur
Singellengte: 45 cm
Bit: 12.5

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:02

Volgens mij is de mijne iets van 1.55 a 1.56 hoog

Ik heb alles maat Full.
De zweetdeken is maat 195 en daar is hij eigenlijk wel een beetje uitgegroeid (hij wordt 4 dit jaar)
Neusriem maat full is kielekiele.
Wintec boom is de 1 na laatste paarse
Westernzadel tussen full quarter en x-full in
Dekjes maat Full

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:50

Sommige dingen moet je gewoon eerst passen.
Mijn ene merrie heeft cob-maat halster en hoofdstel. Andere merrie full....

Heb 3 hengsten, 2 hebben mooi fijn hoofd (cobmaat wordt dat) en de ander heeft een veel groter/langer hoofd en dat zal wel een full-maat worden als die volgroeid is....

Dus het is zo ontzettend verschillend er paard.....

twist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:21

twist heeft alles cob

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:49

Lonan heeft alles cob op dekjes na daar heb ik alles full van deken schommelt tussen de 175 en 185 viane heeft alles full deken 195/205

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:45

Fayette 1.54, grai type

Dekens: ongevoerde regendeken 195 cm, gevoerde regendeken 185 cm maar valt groot uit. Fleecedekens: 2 van 195 cm en 1 van 185 cm welke eigenlijk te klein is.
Hoofdstel: Full met de bakstukken op het 2e/3e (?) gaatje van boven.
Halsters: Full
Sjabrakken: full (dressuur)
Singels: vzh ca 110 cm, dressuur 50 cm
Bitmaat: 13.5 cm

Kortom: alles eigenlijk in het full en wat dekens betreft ga ik met Dienie mee
NikitaGoGo schreef:
Mijn ervaring is qua stokmaat een maatje groter te nemen dan normaal. De opgegeven maten van dekens zijn bijv. wel goed van toepassing bij NRPS-ers, Arabieren en KWPN-ers. Is eigenlijk met alle benodigdheden is mijn ervaring. Ik kom dus vaak op full uit met alles.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:17

mijn tinkers zijn 1.53 en 1.48 ze hebben allebei deken maat 185 en bijna altijd het Halster in de maat Cob maar dat is niet bij alle halsters zo en de neusriem in de maat Full want de cob past niet.