[TI] oorontsteking door harige oren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

oorontsteking door harige oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 11:33

Mijn paard heeft voor de 3e keer in een paar maanden (uitwendige) oorontsteking. Daar kwam ik achter omdat ze heftig met het hoofd knikt onder het rijden maar ook als ze gewoon los loopt.

De DA zei dat het op zich zeldzaam is maar dat je het het meeste ziet bij koudbloeds omdat door het vele haar in de oren er een warm broeierig milieu heerst.

Ik heb nu weer voor een maand antibiotica-oordruppels (2 x p.d.; gelukkig is de stalhouder zo vriendelijk om het 's ochtends te doen) en na die maand gaan we de oren bekijken en mss uitspuiten. Ook heb ik de mooie oorpluimen en het haar onderin de oorschelp zoveel mogelijk weggeknipt, zodat er wat meer lucht bijkomt.

Wie heeft hier ervaring mee??

Pellie

Re: oorontsteking door harige oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:39

nee nog nooit, heb er eerlijk gezegd nog nooit iets over gehoord bij paarden.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:54

Vreemd, ik heb juist het idee dat de oren extra beschermd worden door al dat oorhaar. Bij mijn eigen Tinker laat ik altijd alles zitten.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:09

Ik heb wel een keer een oorontsteking meegemaakt, niet bij een tinker maar bij een shet. Ook een ras met veel oorhaar.
De DA die de shet toen behandeld heeft zei niet dat het vaker voorkwam bij rassen met veel oorhaar. Hij zei wel dat het vele haar goede bescherming biedt en dat er dus niet vaak iets in het oor zal komen wat een ontsteking kan veroorzaken, maar dat áls er iets in het oor komt dit wel sneller een ontsteking veroorzaakt doordat er een perfect milieu is voor een ontsteking.

Bij Jordy knip/scheer ik zijn oren wel, maar alleen de buitenste plukken, zodat er niets uitsteekt en randen van de oorschelp scheer ik kort. Binnenin laat ik alles zitten.

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:01

ik weet niet hoe het bij paarden zit, maar bij honden is wel zo dat honden met harige oren sneller oorontsteking hebben dan honden met weinig haar in de oren. Ik geloof dat dit idd komt doordat het gaat broeien in de oren.

mickydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:12

Dit is de 1e keer dat ik zoiets hoor. Kane zijn oren knip ik wel bij , hij heeft er in iedergeval nog nooit last van gehad.
Succes met je tink,, hopen dat het snel weer over is

karuna
Drukke kabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 06:54

Connoro heeft hele mooie oorpluimen en dichtbegroeide oren, maar ze zijn mooi schoon. ik kan me wel voorstellen dat als er iets in komt het sneller gaat ontsteken.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:20

Ik knip zn oren altijd gewoon
Vind die plukken ZOOO Lelijk

ik had hier een Haf staan die dus wel ooronsteking heeft vaak
en dus de pus er uit komt
* helaas doet deze haf het niet meer en ligt nu een jaar onder de groene zode*

Lucy_1

Re: oorontsteking door harige oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:52

Heb nog nooit gehoord dat ze hier ooronsteking van konden krijgen..... Bij mijn merrie zijn die plukken niet eens te knippen.... Ze flipt helemaal....

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:07

knip altijd de oren, vindt die plukken lelijk.knip ze niet helaan uit alleen de buiten kant

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 19:32

Ik had ze nog nooit geknipt.
Ze vindt dat gefrut aan haar oren trouwens heerlijk.

ik knip alleen het onderste stukje, zodat je nu in de gehoorgang kan kijken (op aanraden van de dA)

Ik voelde ook wel dat het warm en broeierig is in haar oren.
Gelukkig zijn er in deze tijd van het jaar geen insecten.