[TI] Stamboekvraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneloesF

Stamboekvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 22:38

Hallo! Aangezien ik hier de meeste tinkerfans vind, stel ik mn vraag maar ff hier.
Ik was benieuwd of er op keuringen ook de mogelijkheid is om een ruin te showen. En zo ja, wat bereik je er dan mee, is dat gewoon voor de lol en de premie, of kan ie ook ster-ruin worden enzo. En worden er op de tinkerkeuringen ook Bestgaande men- en rijrubrieken georganiseerd?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

DianneM

Re: Stamboekvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 23:34

je kan met je ruin gewoon meedoen met alle keuringen hoor Alleen heb je er foktechnisch niet heel veel aan, maar het is echt supergaaf om mee te doen! Ruinen kunnen ook gewoon een ster-primering krijgen.. Vaak zijn er ook rijproeven, in ieder geval wel bij het ICS, dacht dat het NSvT ze ook wel organiseert.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 00:45

klopt het is gewoon erg leuk om te doen, zowiezo om te kijken hoe je tink op de anderen reageert...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 02:22

Pellie schreef:
klopt het is gewoon erg leuk om te doen, zowiezo om te kijken hoe je tink op de anderen reageert...

Inderdaad dat laatste is ook leuk ja Jordy wist niet waar hij moest kijken toen hij de 1e keer op de keuring kwam. Al die bonte paarden, en vooral de veulens vond hij prachtig.
Toen hij de trailer uit kwam was het ook eerst even opblazen en brullen, maar gelukkig is hij altijd heel handelbaar

Ik ben dus ook met mijn ruin naar de keuring geweest (NSvT), hartstikke leuk om te doen, ook leuk om te weten hoe je paard beoordeeld wordt, en het is ook gewoon een superleuke dag!
Ruinen kunnen dus ook premies halen, mijn ruin heeft een 1e premie en is ster

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 09:55

inderdaad, en ik ga ook weer ondanks dat gam een 2e premie heeft die hij hooguit met een paar punten kan opwaarderen. ik kon gewoon zien dat hij het leuk vond met al die andere bontjes

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:45

Pellie schreef:
inderdaad, en ik ga ook weer ondanks dat gam een 2e premie heeft die hij hooguit met een paar punten kan opwaarderen. ik kon gewoon zien dat hij het leuk vond met al die andere bontjes

here the same!

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 11:47

Oke bedankt! Je kan dus bij beide stamboeken met je ruin heen... En hoe zit dat dan met Ster-waardering e.d? Hoor hier iets over punten (hangen de punten die een paard krijgt af van de premie die ie krijgt?) en ster-primering, wanneer behaalt je paard die?
Ik weet het, stel veel vragen maja zit op het moment in de Welshen en dat is toch ff anders geloof ik dan de tinkers!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:53

Bij het NSvT moet je Tinker 140 punten behalen, bijvoorbeeld 70 (een 7,0) voor het exterieur/type en 70 (n 7,0) als het gemiddelde van de bewegingen in stap (bijv 7,5) en draf (bijv 6,5), voor een eerste premie. Een eerste premie is direct sterwaardig.

Bij het ICS zit dit anders. Ik kan me iets herinneren van gemiddeld een 9,0 van alle beoordelingspunten en minimaal een 9,0 voor het behang. Voor een Ster, moet dan tweemaal een eerste premie behaald zijn.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 12:16

Thanks, das duidelijk! Maar wat ik dan concludeer is dat het makkelijker is om een ster-primering te halen bij het NSvT dan bij het ICS... of niet?
En waarom zijn er eigenlijk 2 verschillende stamboeken? En kan je ook van het ene stamboek overstappen op de andere?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:28

Royaltjuh schreef:
Thanks, das duidelijk! Maar wat ik dan concludeer is dat het makkelijker is om een ster-primering te halen bij het NSvT dan bij het ICS... of niet?

Qua punten zijn ze bij het NSvT strenger.

Let op: ik zeg nu dus niet dat de jury of het stamboek in z'n geheel strenger is, voor de oplettende critici.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 13:11

Haha oke dan, weet ik dat ook weer

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:46

Wat Snowdon zegt klopt!

Over het ICS: een luxe erg rijtypisch gebouwde tinker zou hier niet zo hoog kunnen scoren, omdat hij weinig behang heeft.. Met luxe tinkers zou je dus beter naar het NSvT kunnen gaan. Andersom geldt dit niet zo heel erg, met een zware tinker zou je ook net zo goed in het NSvT kunnen zitten, maar ze zijn bij het ICS wat meer aanwezig, omdat er verhoudingsgewijs minder luxe tinkers bijzitten...

Bij het ICS moet je minimaal 144 van de 160 punten halen om een eerste premie te halen. En dit 2 keer voor een ster.. Ook moet je voor Irish Cobtype minimaal een 9 scoren voor een eerste premie. Dit onderdeel telt dubbel.

Je kan overstappen van de een naar de ander..

En waarom er twee stamboeken zijn.. Ik denk zelf dat beide stamboeken een ander fokdoel voor ogen hebben. Het NSvT neemt 4 verschillende types op, met evenveel kansen op hoge primeringen (zowel zware als luxe paarden), het ICS primeert alleen de cobtypes hoog, de luxe gebouwde wat minder..

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:12

bij het ics heb je ook secties. (A t/m C als ik me niet vergis) deze worden verdeeld in schofthoogte
sectie A=154 t/m 170
sectie B=149 t/n 153
sectie C=t/m 148

Als je tinker bijv. in sectie A valt word er 'zachter' gekeurd omdat grotere tinkers meestal minder breed zijn enz.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 00:14

Oke thanks!! Nu ben ik iig al een stuk meer op de hoogte. Want ooit zal er hier een tinker komen, en was dus ff op zoek naar stamboek info enzo

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:51

naja als je hier op TINKERS subforum alle page door spit. en dan de dingen en topics leest over ICS NSVT kom je echt een heel eind

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 21:08

Nou heb de antwoorden al op mn vraag, en had al gezocht maar kon het niet vinden.
Gelukkig was iedereen hier zo lief toch mn vragen te beantwoorden