[TI] Bang dat je tinkermerrie verwerpt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

puzzeltjuh

Bang dat je tinkermerrie verwerpt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 13:33

Hallo,

Mijn tinkermerrie Puzzel is nu ruim 8 maanden dragend. Is over het algemeen in een supergoede conditie en heeft op het moment een lekker lui leventje. Afgelopen woensdag had ze ineens uit het niets een hartslag van 60 en stond ze te zweten op de wei (in de vrieskou). Ik natuurlijk flink ongerust. Ze had echt zwaar neurotisch gedrag en was ook helemaal hyper. De dierenarts geweest. Ik was als de dood dat ze verworpen had of nog ging verwerpen. Het leek ook net of ik een stuk buik mistte en haar staart en achtersokken waren ook kleffig alsof er vruchtwater uit gekomen was. De dierenarts kon me echter geruststellen dat het veulen er nog inzat en hij dacht ook dat hij het veulen nog voelde bewegen. Pijnstiller gekregen maar we weten nu nog niet wat het was en het is nu maar afwachten. Het kan natuurlijk ook zijn dat het veulen lag te bewegen en dat ze er last van had, maar bij haar vorige 2 veulens zijn er in de dracht nooit geen problemen geweest. Bij vrienden van mij is er pas helaas ook een (tinker) veulen verworpen en nu ben ik toch bang dat ze gaat verwerpen....

Komt dit iemand bekend voor? Weet dat ik me misschien voor niks druk maak, maar ja, het blijft toch je grote liefde he....

Quinzy

Re: Bang dat je tinkermerrie verwerpt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:43

Tja ik denk dat we er allemaal een beetje bang voor zijn dit jaar he met al die vresleijke verhalen. mijn merrie is gelukkig supergezond en zelf fit in de kop :p
Maar wat jij beschrijft heeft mijn veearts me verteld dat dat kon gebeuren. Ik zal het even uitleggen hoe hij het mij vertelde.
De vruchtzak hangt op aan 2 banden aan het bekken. Als het veulen erg beweegt komt er spanning op die banden. Bij sommige paarden kan dit zo heftig zijn dat het lijkt alsof ze een zware koliek aanval krijgen. Ze gaan hevig zweten en hebben erge pijn. Volgens hem was dit dan niet iets om me erge zorgen om te maken maar ik mocht hem altijd bellen als ik me zorgen maakte (Sweety is een maiden merrie)
Misschien is dit ook wat er aan de hand was bij jouw merrie? In ieder geval heel veel geluk bij het aftellen !

_Marlijn

Re: Bang dat je tinkermerrie verwerpt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:09

Quinzy schreef:
Maar wat jij beschrijft heeft mijn veearts me verteld dat dat kon gebeuren. Ik zal het even uitleggen hoe hij het mij vertelde.
De vruchtzak hangt op aan 2 banden aan het bekken. Als het veulen erg beweegt komt er spanning op die banden. Bij sommige paarden kan dit zo heftig zijn dat het lijkt alsof ze een zware koliek aanval krijgen. Ze gaan hevig zweten en hebben erge pijn. Volgens hem was dit dan niet iets om me erge zorgen om te maken

Ik hoop echt voor je dat het dit is geweest miranda!
Het klinkt in ieder geval wel een beetje het zelfde, dus Puuzje moet maar mooi dr veulen binnen houden!

Liefs Eef

_Evelyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:12

Ohh zag dat ik nog op marlijn dr naam zat!

Enya_Indy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:42

ik moet zeggen heb me er nooit zo druk om gemaakt tot ik het bericht van mariska28 las dat haar merrie een tweeling verworpen had echt vreselijk .
mijn merrie heeft alwel eerder een veulen gehad maar na dat bericht ben ik toch wat voorzichtiger geworden en ja een beetje bang dus , maar laten we niet te negatief denken en het beste er van hopen.