Welke hengst op mijn Kennedy Merrie(tje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sunset

Welke hengst op mijn Kennedy Merrie(tje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 20:29

Al weken loop ik maar te dubben of ik mijn merrie nou WEL of NIET moet laten dekken... Waarom??? Heel simpel... of niet...
Ik heb een schat van een merrie staan van
Kennedy X Boreas X Kommandeur
4 jr en 1.58m.

Ze zal dan wel opgenomen kunnen worden als stamboekmerrie, maar een predikaat "ster" is zij niet waardig vanwege haar grootte...

Het is verder wel een mooie goeduitziende ZWARTE merrie, die goed in verhouding is... maar 1 ding is duidelijk te zien... ze is PAARD gefokt...

Haar karakter is voor mij ook wel een reden om hier een veulen uit te fokken...
Ik ben gaan kijken naar hengsten die veel maat doorvoeren en veel front... de dingen die ik bij haar dus mis... qua beweging zit zij wel OK... mooie taktmatische gangen, en een goed gedragen galop... haar draf is soms wat twijfelachtig... soms wat slonsig... maar anderzijds laat zij soms hele goeie en zeer mooie momenten zien...
Ze is nog altijd niet in Training... zou dat hieraan kunnen liggen?

Moeder van mijn merrie is Ster, Mm: ster, pref,pres Mmm: ster en daarachter ster, pref.
Na speurwerk ben ik te weten gekomen dat moeder "Marnous" (= Boreas X Kommandeur)
1 Kennedy zoon heeft lopen in de sport Z2 dressuur (geb 1998)
1 Kennedy dochter uit 1999 M springen
Mm: "anoeska" heeft 2 Nationale springpaarden voortgebracht en 1 dressuur. (voor zover bekend

Mijn hengstenkeuze:Oudere garde
Havidoff
Flemming
Krack C

de jonkies:
Lingh
Santano
Tolando
Johnson

Loop ik nu heel erg uiteen?
Ik ben het spoor bijster...

Moet ik uberhaubt met haar een veulen fokken??? omdat zij niet sterwaardig is? niet aan de maat?
of is zij het risico nemen waard? gezien haar achtergrond? zij is gewoon een van de nakomelingen die wat achterstand heeft opgelopen en als het ware een "kneusje" is gebleven.

Graag jullie reacties...
Foto volgt z.s.m.

Bedankt alvast...

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:49

Tja, op papier is het niet echt lekker fokken. Maar als jij een eigen veulen wilt fokken uit jouw lievelingsmerrie, En je bent in staat om het veulen te houden...dan moet je dat zeker een keertje proberen. Doe het zeker niet voor een eventuele verkoop - want veulentjes uit dit soort merries zijn niet erg gewild en zullen hun dekgeld dus zeer waarschijnlijk niet opleveren.

Je moet niet fokken, van niemand, maar je mag, voor jezelf. Omdat jij dat leuk vind. En als je het niet leuk vind, doe je het lekker niet. Je moet het helemaal zelf weten. De risico's zijn een bak geld, je merrie en veel slapeloze nachten. De kans is een prachtig mooi veulentje, het evenbeeld van je merrie, en heel veel blijdschap. Of dat de moeite waard is, is geheel aan jou. Het gebrek aan ''ster' is in mijn opinie geen argument. Het papier verder achter de merrie is goed genoeg, en ik heb uit vele 1.58m. merrietjes een paar hele goede en grote veulens zien komen. De kleur van je merrie is kompleet onbelangrijk bij het maken van je keuze wel of niet te fokken; je fokt immers voor jezelf en je zult het ook houden als het veulen vos is met 3 witte benen en een scheve bles over 1 oog heen

Wat je hengstkeuze betreft moet je nog eens een keer kritisch naar je eigen merrie kijken. Want hoe fantastisch ze ook is, wat zijn haar echt goede punten en wat is iets minder. Probeer te kijken als een koper, wees streng.
Daarna ga je bepalen welke hengsten in aanmerking komen voor je merrie en die ga je dan in het echt bekijken. Nog beter is als je ook wat nafok kunt bekijken, liefst de moeder daarvan ook erbij.
En als je dan je huiswerk hebt gedaan, ga dan voor de hengst waarbij je het beste gevoel hebt overgehouden.

Ik kan je nu al vertellen dat Flemmingh, Lingh en Krack C waarschijnlijk geen opties zijn voor jouw merrie, daar zowel Kennedy als Flemminghs vrij week in de bovenlijn zijn (holle rug, holle lendenen). Welnu, en zo ga je verder met opsommen en wegstrepen. Op een gegeven moment weet je echt welke hengst je wilt gebruiken hoor! Succes ermee!

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:21

@Sunset een paard groeit tot etwa z'n 7jaargang.
Dus sluit die 160 niet per definitie uit!

Suzanne F.

Re: Welke hengst op mijn Kennedy Merrie(tje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:34

En de jonge hengst Valdez? Meet nu 1,74 en zn moeder bijna 1,80 m.

Heb je wel mooi bloed bij elkaar.

sunset

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:53

Suzanne F :
Ik had nog niet aan Valdez gedacht... eerlijk gezegd... maar nu ik het zo lees en zie (bij de site van van Vliet) is dat zeker geen verkeerde optie!! ThanX...

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:31

Een merrie van 1,60 hoeft geen wrak te zijn, ik ken een stermerrie met ocd daar zit je toch ook niet op te wachten? Ik heb zelf een merrie thuis staan niet de grootste en ook niet sterwaardig maar wel een met een prachtig doorgefokte stam en een paard met heel veel sportkwaliteiten. En niet iedereen wil een rijolifant hebben en de merrie zelf kan wel mooie maten fokken. Pluis de kwpn indexen eens uit daar staat de hoogte maat in % aangegeven.

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 09:19

Gewoon even wachten met de stamboek keuring. Door het werk kan ze sterker worden en haar draf kan nog verbeteren.
Mijn merrie was een 164 toen ik haar kocht. Op de stamboekkeuring op 4 jarige leeftijd 1.67 stm en een paar jaar later was ze 1.71 stm. De stokmaat kan nog helemaal goed komen.

En je hoeft toch niet nu een veulen te fokken. Je kan ook een paar jaar wachten. Als de merrie dan groter is en goed gepresteert heeft in de sport kan je nog altijd een veulen fokken.
En verder ben ik het met Dees eens. Als jij haar leuk vind en het veulen is voor jezelf..... gewoon doen. Het is zo leuk om een veulentje van je eigen merrie te hebben.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:44

als alleen de maat een probleem is kan ze gewoon ster worden bij het NRPS
daar maakt de maat niets uit (ook E maten kunnen ster worden)

verder is het handiger om een foto te plaatsen vanaf de zijkant genomen

pimmetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:40

Ik zou Montecristo ook een goede keuze vinden; heeft maat en een heel mooi front! Echt een mooie hengst, met een geweldig karakter...
Succes met je keuze!

sunset

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 11:10

Dat we gaan fokken met haar, dat is zeker... maar nu nog een goede hengst voor madam...
Ik ben toch wel erg gecharmeerd van Valdez, en Havidoff blijft ook nog altijd op mijn lijstje... de overige hengsten zijn geschrapt...
"toen waren het er nog maar 2"

Montecristo > die moet ik dan nog even goed bekijken...

Heeft er iemand bekendheid met de hengst Florett As (westfaals) deze is beschikbaar via de IJzeren Man in Weert?? jonge hengst, mooi voorkomen... en is momenteel in Training bij Leida Strijk...

Ladies: bedankt tot zover...