Hoeveel zijn er van deze rassen in Nederland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoeveel zijn er van deze rassen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:16

Ik heb eens wat rondgesnuffeld op de verschillende stamboeksites omdat ik wel benieuwd ben naar welk ras populairder is dan het ander, en waarvan er het meest in Nederland rondlopen. Ik heb het idee dat (naast KWPN en andere warmbloeden natuurlijk) Shetlanders, Haflingers en Fjorden hoog gaan scoren. Maar ik kan nergens cijfers vinden van hoeveel paarden er precies bij verschillende stamboeken ingeschreven staan.

Wie weet hoeveel paarden bij deze stamboeken ingeschreven staan:

- IJslander
- Tinker
- Welsh
- Fries
- Haflinger
- Fjord
- Shetlander

Of weet je van een ander stamboek het aantal paarden/leden? Ik ben erg benieuwd naar het populairste paardenras van Nederland!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:18

Het NSPS is na het KWPN het stamboek met de meest ingeschreven pony's. En er zijn natuurlijk ook nog erg veel papierloze shetlanders.

Hoe groot het NSPS is, eigenlijk geen idee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:25

En daar ben ik juist benieuwd naar!

Als je nagaat wat er in de weilanden aan rassen rondhuppelt, dan scoren de shetlanders inderdaad enorm hoog - maar nu wil ik wel eens weten hoe hoog precies, en wat de cijfers zijn voor de andere rassen.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:44

Als je de stamboeken aanschrijft kunnen zij je vast wel een stukje verder helpen.
'probleem' is dan dat je de niet-geregistreerde paarden er niet bij hebt.
Maar dat kán ook niet, die zijn nergens te achterhalen.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:48

Voor ijslanders zou je misschien naar het NSIJP kunnen mailen of schrijven ofzo. Op www.nsijp.nl kun je die adressen denk ik wel vinden.

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:49

Friezen hebben ook een groot stamboek in Nederland.