Welke hengst voor Amulet x Flamingo x Linards merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsecrazy

Welke hengst voor Amulet x Flamingo x Linards merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 16:46

Hallo,

Ik wil dit jaar voor het eerst gaan fokken met mijn merrie. Heb hier dan ook geen ervaring mee. Kan dan wel een dekstation uitzoeken en me laten informeren en adviseren. Maar dan krijg ik alleen hun hengsten aangeboden.

Wie kan mij op weg helpen?
Ik weet ze is voornamelijk dressuurbloed. Maar ik spring veel met haar. Ik zat dus zelf te denken aan een springgefokte hengst. Of is dat een slecht idee?
Graag zou ik wel wat meer ruimte in haar gangen wil zien. Ze is een beetje grof gebouwd voor een merrie, dus een niet al te forse hengst lijkt mij.

Ik zal eens kijken of ik het voorelkaar krijg om een foto van haar te plaatsen.

Graag hoor wat ideeen (het liefst met foto's).

uRaLiNDe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:25

flemming misschien..
waar zit je zelf aan te denken ?

horsecrazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 14:57

Flemming als ik het goed heb is meer dressuurbloed. Is het erg 'fout' om er springbloed bij te doen.
Ik heb nu zelf een beetje op het internet rondgekeken. Zeggen jou de hengsten Mr. Concorde B.J. en Tolan R iets? Ik zat daar een beetje aan te denk. Alleen met Mr. Concorde staat het me een beetje tegen dat hij ook bruin is met 4 witte benen en dat is mijn merrie ook. Dus lijkt mij de kans op een veulen die er zo uitziet ook groot. En het lijkt me wel leuk om qua kleur/aftekeningen een keer wat anders te hebben.

Wat denk jij?

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:08

flemmingh is springgefokt maar geeft vooral dressuurpaarden. Je zou er misschien een leuk springend paard met goede gangen uit kunnen fokken.
Let wel dat Flemmingh een weke rug doorgeeft!

horsecrazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 16:09

Maar jou lijkt Flemmingh wel wat voor mijn merrie?
Een weke rug zit ik niet direct op te wachten.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:20

Bij ons op stal staat een Elite merrie van Amulet x Linards, ze is zeld ZZ-licht geweest, heeft een lichte tour paard gebracht van Facet (wel wat klein) en een leuke Darlington en een hele gave Special D, daar is ze nu weer drachtig van.

horsecrazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 16:44

Special-D heb ik nu al een paar keer gehoord. Maar eens even op het internet struinen. Heeft wat mer aanleg voor dressuur als voor springen als ik het zo bekijk.

Ken jij de hengsten Tolan R of Mr. Concorde B.J.?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:54

Hebje een foto van de merrie en wat voor predikaten zitten er in de moederlijn?

horsecrazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:09

Ik zal eens even kijken of het me lukt een foto te plaatsen.

horsecrazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:32

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:36

Voor wie Mr. Concorde niet kent: meer info (en foto's) op de site van dierenkliniek/dekstation Enterbrook: http://www.enterbrook.nl/

Mijn DA heeft hem uitgebracht in de dressuur.

horsecrazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:37

Eens kijken of dit wil

Afbeelding

horsecrazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:39

Karin,

Kun jij me wat vertellen over hoe zijn afstammelingen worden?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:40

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb van zijn nakomelingen, ik ken alleen zijn sportprestaties.

En ik wilde dit topic even onder mijn actieve topics zetten aangezien mijn zusje ook een Amulet-merrie heeft (Amulet x Julio Mariner x Enfant de Normandie). Ik ben wel benieuwd welke fokadviezen er worden gegeven.

horsecrazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:40

Afbeelding

horsecrazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:42

Hehe eindelijk gelukt zoals ik het wilde. En wat vinden jullie van mijn merrie?
Wat zijn haar zwakker punten en evt. sterke punten? Ik hoor het graag, want vind het moeilijk om zoiets zelf te beoordelen.

horsecrazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:43

Karin,

Vandaar. Heeft je zusje er al mee gefokt? En zoja welke hengst?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:47

Nog niet mee gefokt, ze heeft haar net een paar maanden. Maar misschien in de (verre) toekomst wel plannen, we houden alles open. Vandaar dat ik wel geïnteresseerd ben in fokadviezen. Ze voert overigens zo'n 50% Engels volbloed (van beide kanten meegekregen).

horsecrazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 16:19

Nou maar kijken of er nog wat reacties komen nu dat ik een foto van mijn merrie geplaatst heb.

Ik hoor ook graag wat men van haar vindt. Sterke en zwakke punten.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 00:29

allereerst zo op de foto lijkt jouw merrie helemaal niet zwaargebouwd.
met een springhengst dekken op een dressuurmerrie, omdat je zelf liever springt is niet heel verstandig. zie het een beetje als appels met peren kruizen.
je geeft zelf al aan dat je paard wat tekort komt in haar gangen (mag ik het zo noemen? ) ik vind wel dat je merrie mooi langgelijnd is. ze lijkt me voor wel wat laag/plat op de verzen (schrijf je dat zo?)dit is wel een aandachtspunt
ik denk dat je het beste op zoek kunt naar een fijne allrounder.
ik ken een paar fijne jonge paarden van FlemmingxAmulet
echt een hengst aanwijzen voor jouw merrie vind ik moeilijk, hiervoor zit ik niet genoeg in de fokkerij. maar als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een paar fijne hensten, die zowel goede punten behaalden op hun gangen als op de sprong (Riverman, Ferro (denk om karakter) Kigali om maar eens iets te noemen als voorbeeld van all-rounders)

horsecrazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 09:28

Bedankt voor de info.
Ik heb nu al een paar keer gehoord dat men mijn merrie niet zo zwaar gebouwd vindt. Misschien vergis ik me. Alleen veel mensen denken dat ze een ruin is dus vandaar dat ik dat dacht.

Ze komt denk ik inderdaad wat tekort in de gangen. Wat moet ik me precies voorstellen bij dat ze voor laag op de verzen staat. Ben erg benieuwd.

Een allrounder lijkt me wel een goed idee. Ik wil ook weer niet al te veel geld uitgeven en dacht misschien aan een van de nieuwe goedgekeurde hengsten? Ik weet die hebben zich nog niet bewezen, maar kan denk ik wel interessant zijn. Is er bij de nu gekeurde hengsten een allrounder die iemand aanspreekt?

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:10

met de verzen bedoel ik de achterkant van de hoef (ik weet niet of ik het goed schrijf, kan officiëel ook wel verzenen heten )
bij jouw merrie zitten die schuin naar beneden, alsof ze er bijna op loopt (een beetje platvoeten om het maar lomp te zeggen)
zoek een hengst die wat steiler is op zijn voeten.
van de nieuw gekeurde hengsten heb ik helemaal geen verstand
ik geloof dat misshis wel erg goed in de fokkerij zit en ook pukpaleisje geeft regelmatig haar commentaar op de hengsten, die heeft er ook kijk op...mss dat zij iets voor je kunnen beteken