De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brennie

De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 15:04

Ik las vanmorgen nou toch een stom stukje in het Dagblad van het Noorden. Elke woensdag is er in deze krant een pagina gewijd aan paarden. Maar vanmorgen stond er toch zoiets amateuristisch in!
Het heette de Vosmerrie en in dit stukje werd de kleur vos en speciaal de vosmerrie afgezeikt. Ze zouden niet verkoopbaar zijn en bovendien schreef de schrijver van dit achterlijke stukje dat de kleur vos recessief is! HALLO, vos is dominant hoor! Nou heb ik meteen een emailtje gestuurd naar deze krant en verteld hoe het nou werkelijk zit, hopelijk leren ze er daar ook weer van en gaan ze de volgende keer eens geen vos in de zeik nemen.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:08

De schrijver had zeker een onverkoopbare voskleurige op stal staan....

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:13

Vos is recessief

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:15

Nou, ik ben heel blij met m'n vos! Debzi vast ook. Laten we een vossenclub oprichten!!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 15:16

Vos is wel degelijk dominant. Uit twee zwarten kan wel een vos geboren worden, maar uit twee vossen nooit een zwarte! Bont bijvoorbeeld is recessief, als een van de ouders geen bonte is, zal er geen bonte uitkomen.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:16

Kom, laat ons eens allemaal meegenieten van je mailtje

Blue9

Re:

wat een gezeik..!!van die krant dan he..!!!

Tsikala

Re: De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Ahjoh niks van aantrekken, laat iedereen maar flink donkerbruinen en zwarten fokken, hebben wij (ik weet niet of je ook een vos hebt?) straks wat bijzonders op stal staan, namelijk een unieke vos

Gr. Melina

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:17

afgezeken...

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 15:19

Heb zelf ook een vosmerrie, maar voel me daardoor niet extra aangesproken, want kleur zegt mij zelf niets, als het over bonten was gegaan, had ik ook een mailtje gestuurd, vind het gewoon discriminatie!

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:23

Zo kreeg ik kijkers bij onze merrie Bagheera (ondertussen is Ursy hier op bokt de trotse eigenaresse ): super mooi paardje zeg! Wat een gangen, echt de leukste die ik gezien heb! Alleen jammer dat het een vos is! Dan vraag ik je toch.... Alsof ze dat niet op de foto had kunnen zien, haha! Die vosmerrie is toch echt nationaal en regionaal kampioen geworden op de NRPS-keuringen, evenals haar mama, ook een vos (erg recessief he? ) Je hebt van die mensen!

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:24

Vos is recessief! Want als uit twee zwarten een vos kan komen betekent het dat dit het genotype kan zijn van beide ouders:
Bb x Bb. Als vos dominant zou zijn zouden deze paarden niet zwart zijn. Er kan idd wel een vos uit komen, met een kans van 1 op 4

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:26

Brennie schreef:
Vos is wel degelijk dominant. Uit twee zwarten kan wel een vos geboren worden, maar uit twee vossen nooit een zwarte! Bont bijvoorbeeld is recessief, als een van de ouders geen bonte is, zal er geen bonte uitkomen.

Omdát vos recessief is ... Recessief betekent 'ondergeschikt', als er dus andere (dominante) genen aanwezig zijn komen deze tot uiting ipv. de recessieve.

Even heel simpel uitgelegd, voskleur komt door 2 vosgenen, die beiden recessief zijn. Een vos geeft dus áltijd het vosgen door. Vos x Vos is dus altijd vos. Kruis je vos met een andere kleur, hangt het van de 'niet-vos' af wat de kleur is. Heeft dat paard wél het vosgen in zich (maar dat komt niet tot uiting omdat het recessief is!), hou je kans op een vos. Heeft het paard geen vosgen kan er dus nooit een vos uitkomen, omdat er een andere kleur doorgegeven wordt en die zijn dominant over het vosgen dat van de vos komt...

Ietwat duidelijk?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:33

Ik wilde vroeger ook nooit een vos met witte aftekeningen.

Nu kan ik er alleen maar de pracht van inzien, ipv al die grauwe bruine standaard paarden om me heen!

flettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:42

Brennie schreef:

En helaas wat het bonte deel betreft zit je ook niet goed
Bont is dominant en uit een combinatie niet-bont x bont kan wel degelijk een bonte uitkomen. De bonte ouder is altijd of BB of Bb waarbij B staat voor (dominant) bont en b voor niet-bont. Aangezien het bontfactor altijd dominant is zal een Bb paard ook bont zijn. Zolang de bonte ouder zijn bontgen doorgeeft (bij BB altijd 100% en bij Bb 50%) zal het veulen bont zijn.

bb (niet-bont) x BB (altijd bont doorgevend) = 100 % kans op Bb (bont)
bb (niet-bont) x Bb (50% kans bont doorgevend) = 50% kans op bb (niet bont) of 50% kans op Bb (bont)

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:45

Vos is recessief Ik heb ook altijd vosje gehad, en was er super blij mee, Wat een gezeik trouwens van die krant !!

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:49

Vos is inderdaad recessief qua kleurvererving!

Verder ben ik van mening dat een goed paard geen kleur heeft

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:51

Inderdaad, Bont is wel degelijk dominant; uit mijn vosmerrie X zwartbonte hengst kwam wel degelijk een bonte merrie. Vosbont, dat wel

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:53

Ik ben ontzettend blij met mijn vos.

Uitleg van Remember is juist dacht ik zo.
Over het bonte gen weet ik verder niks.

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:56

Voor de rest vind ik de "modekleuring" een slechte zaak. Een goed paard heeft inderdaad geen kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:58

Vos is eigenlijk de meest recessieve kleur die er bestaat. Hierdoor is het vrij makkelijk om een voskleurig veulen te fokken. vos x vos geeft namelijk voor 100% een voskleurig veulen!

Effe een stukje van internet gekopieerd, maar goed. Ik ben helemaal niet vosminded, maar ik zie de laatste tijd steeds meer leuke en mooie vossen, die komen volgens mij weer helemaal in. Als ik een leuk paard vind en het is een vos, laat ik hem zeker niet staan.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:01

dat slaat echt helemaal nergens op..
ik ben dol op vosjes heb er zelf 2 en geloof me ik krijg vaak de kans om ze te verkopen hoor.. dus waar hij het vandaan haalt
ik vind vos juist de mooiste kleur die een paard kan hebben
en trouwens: een goed paard heeft geen kleur

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:02

russel schreef:
Vos is eigenlijk de meest recessieve kleur die er bestaat. Hierdoor is het vrij makkelijk om een voskleurig veulen te fokken. vos x vos geeft namelijk voor 100% een voskleurig veulen!

Effe een stukje van internet gekopieerd, maar goed. Ik ben helemaal niet vosminded, maar ik zie de laatste tijd steeds meer leuke en mooie vossen, die komen volgens mij weer helemaal in. Als ik een leuk paard vind en het is een vos, laat ik hem zeker niet staan.

Bedoelen ze dan niet dat het juist dominant is? kan het even niet meer volgen. *pakt haar genetica boeken erbij*

Goldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:04

Brennie schreef:
Bont bijvoorbeeld is recessief, als een van de ouders geen bonte is, zal er geen bonte uitkomen.

als bont recessief is kan de niet bonte ouder wel een bont gen hebben en kan er in combinatie met wel bonte ouder echt een bonte uitkomen

en het is btw afgezeken
Laatst bijgewerkt door Goldie op 01-02-06 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:04