Merries zwakke geslacht??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Merries zwakke geslacht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 12:34

Ik vroeg me af, zouden merries echt het zwakke geslacht zijn bij paarden.

Als ik de verhalen van Poetin en Terlia naast elkaar leg en ik zet de jonge hengsten daar tegenover.

Keuring -> Ermelo -> veel dekken -> hengstenshows, Pavo hengstencompetitie etc etc en als ze dan een pas verkeerd doen worden ze omschreven als rotzakken.

Zouden hengsten meer kunnen hebben in hun ontwilkkelingsfase dan merries???????

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:38

Of zou het te maken hebben met hormoonbehandelingen voor het spoelen van de embryo's? Ik weet niet of dat bij Terlia ook gebeurt, maar bij Poetin toch zeker.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:44

irmaz schreef:
Of zou het te maken hebben met hormoonbehandelingen voor het spoelen van de embryo's?.

Let je dan in de toekomst voor de vrouwen.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 14:56

irmaz schreef:
Of zou het te maken hebben met hormoonbehandelingen voor het spoelen van de embryo's? Ik weet niet of dat bij Terlia ook gebeurt, maar bij Poetin toch zeker.

Ik denk niet dat beide merries in het begin van hun carierre al gespoeld zijn.

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:14

ceasario schreef:
irmaz schreef:
Of zou het te maken hebben met hormoonbehandelingen voor het spoelen van de embryo's?.

Let je dan in de toekomst voor de vrouwen.

ik vraag me trouwens af waarom iedereen Embryo's spoelen altijd samenhangt met hormonenbehandelingen ; Bij gewone Ki worden ook zoveel merries hengstig gespoten en niemand die erom kraait maar men spreekt over spoelen en oeps daar zijn de hormonen weer .
Bij spoelen wordt de merrie geiinsimineerd en 7 dagen later wordt het eventuele vruchtje eruit gespoeld ,zonder hormonen daarna kan de merrie gewoon terug hengstig worden ,gedekt en terug gespoeld worden dus waarom zou je spuiten ???

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:31

Poetin is wel degelijk gespoeld anders kan ze nooit een jazz veulen gehad hebben. Overigens zijn alle spoelingen van het afgelopen jaar mislukt

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:40

libke schreef:
ik vraag me trouwens af waarom iedereen Embryo's spoelen altijd samenhangt met hormonenbehandelingen ; Bij gewone Ki worden ook zoveel merries hengstig gespoten en niemand die erom kraait maar men spreekt over spoelen en oeps daar zijn de hormonen weer .
Bij spoelen wordt de merrie geiinsimineerd en 7 dagen later wordt het eventuele vruchtje eruit gespoeld ,zonder hormonen daarna kan de merrie gewoon terug hengstig worden ,gedekt en terug gespoeld worden dus waarom zou je spuiten ???

Tja, ik vind het hengstig spuiten ook nogal bedenkelijk, er is over het algemeen een reden waarom een merrie niet netjes hengstig wordt. Maar goed, tijd is geld
Maar bedenk eens wat dat met het lichaam doet wanneer je eerst hengstig spuit, eicel wordt aangemaakt, eicel bevrucht --> merrie drachtig, eicel weg--> merrie niet meer drachtig en dit dan een aantal keer achter elkaar.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 23:05

Wel of niet spoelen of wel of niet hengstig spuiten is niet de eigenlijke vraag in dit topic.

besita

Re: Merries zwakke geslacht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:46

maar je begon wel over Poetin

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 09:54

libke schreef:
maar je begon wel over Poetin

Ik had het over 2 merries die ongeveer hetzelfde gepresteerd hebben als veel jonge hengsten doen op zeer jonge leefdtijd en er beiden aan onderdoor gegaan zijn. Dat wil zeggen Terlia is er nog wel,.....toch??

Dat spoelen en spuiten zou een onderdeel kunnen zijn, maar niet al als ze 2 1/2 zijn denk ik toch.
En de dekhengsten doen ook het een en ander met hun hormonen.

Ik vroeg me af of het gestel bij merries anders/zwakker is en of daar meer voorbeelden van zijn dan deze 2 eens zo sublieme merries

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:14

irmaz schreef:
libke schreef:

Tja, ik vind het hengstig spuiten ook nogal bedenkelijk, er is over het algemeen een reden waarom een merrie niet netjes hengstig wordt. Maar goed, tijd is geld
Maar bedenk eens wat dat met het lichaam doet wanneer je eerst hengstig spuit, eicel wordt aangemaakt, eicel bevrucht --> merrie drachtig, eicel weg--> merrie niet meer drachtig en dit dan een aantal keer achter elkaar.

Mijn merrie is afgelopen zomer ook een keer hengstig gespoten.... We hadden haar laten insemineren... Maar bleek niet drachtig.. Weer naar de hengstenhouder, maar ze was dus net hengstig geweest dat ze daar was... Toen hebben ze haar hengstig gespoten.... Verder is ze altijd normaal hengstig hoor.. En we hebben natuurlijk het embryo laten zitten... (Ze is dus drachtig)
Ik zou het verder ook nooit doen.. Maar we zaten aan het einde van het dek seizoen.. Dus ja, je moet wat....

Verder zou ik niet durven zeggen of merrie's het zwakkere geslacht zijn...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:21

Ik weet dat het offtopic is maar wat is er met Terlia?

Ik vermoed dat de vrouwelijke dieren eerder sterker zijn dan de mannelijke. De mannetjes moeten geen ei leggen of een nakomeling baren en opvoeden.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 10:35

Terlia was vorig jaar al helemaal op, dat is niet off topic

Saffier als je over het hengstig spuiten etc van gedachten wil wisselen zou je dan zo vriendelijk willen zijn om een topic daarover willen openen, dit topic gaat daat expliciet niet over.