fokkerij ervaringen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viola

fokkerij ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 08:37

Ik werk sinds kort bij mensen die willen gaat fokken met hun tinkers. Ze zijn in het bezit van 3 tinker merries en het doel is om langzamerhand een leuke fokkerij op te zetten.
Nu heb ik zelf nog niet zoveel kennis en helemaal geen ervaring met de fokkerij dus ben benieuwd naar hoe verschillende mensen het één en ander doen.

Dus bij deze een aantal vragen aan mensen die ook regelmatig een aantal veulens fokken.
Wanneer laten jullie de merrie voor het eerst dekken? en wanneer dan weer voor de 2e keer en meer? Laten jullie haar elk jaar dekken of om het jaar ofzo?

Waar laten jullie de merrie bevallen (stal, weide, in de kudde of apart) en wanneer gaan ze weer de kudde in als ze apart is geweest?

Wanneer spenen jullie de veulens af? Hoe lang blijven ze dan gescheiden van de moeder en hoe scheiden jullie veulen en moeder van elkaar (helemaal uit het zicht of bv alleen in een andere weide)

Wij (nou ja zij dan) hebben een flink stuk grond gekocht wat nu nog helemaal kaal is, we kunnen dus kwa inrichting van de weides, stallen ed. nog alle kanten op. Waar zouden we aan moeten denken bij het inrichten van het land?

We willen de paarden zoveel mogelijk buiten in groepsverband houden en de veulens zelf opfokken. Uiteraard hebben we zelf ook al wat ideeen, maar ik hoor graag ervaringen van anderen. Het is dus niet mijn bedoeling om een discussie te beginnen over de manier van fokken, maar puur om ervaringen te verzamelen.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 09:11

Niemand die zijn ervaringen met mij wil delen?

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:21

ik weet wel wat

Wij hebben twee veulens. De eerste was geboren. Wij laten haar bevallen in een grote ruime stal apart van de andere paarden. De eerste paar nachten staan ze snachts nog op stal maar later ook dag en nacht.
Tussen de 4 en 6 maanden kan je afspenen. Je moet zorgen dat ze elkaar niet zien. Die fout hadden wij waardoor de merrie in de sloot terecht kwam.
Ik zou de veulens in een groep bij elkaar zetten eventueel met oudere paarde zodat die hen op kunnen voeden.
Voor de winter is het het handigst als je grote loopstallen hebt van ongeveer 8 bij 17 meter. Daar kan je er dan een stuk of 8 tot 10 in stoppen en kunnen ze wel rond lopen.
Het beste kan je de merrie vanaf 3 á 4 jarig laten dekken. Wij hebben tussen de twee veulens een jaar tussenruimte zitten maar dat hoeft niet

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:27

Ik heb mijn pony's het hele jaar door in de groep lopen.
Zodra het tijd word om te bevallen gaan de drachtige merries 's nachts op stal zodat ik het in de gaten kan houden(in het donker in het land knoeien is niets). Overdag lopen ze gewoon in de groep. Mocht het over dag geboren worden gebeurd dat dus lekker op het land, dan heb je alle ruimte en minder bacterien. Als ik er bij ben zeg ik wel even de rest van de pony's op het land er naast, ben ik er niet bij gebeurd het gewoon in de groep.

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:46

jaa gewoon in het land kan natuurlijk ook. Dan heb je in iedergeval geen ruimtegebrek als de merrie met haar kont tegen de murr gaat liggen ( dat hadden wij dus waardoor we haar twee keer op moesten laten staan :S) ik vind het persoonlijk wel prettig om erbij te zijn. En je moet de nageboorte laten nakijken door de DA of alles compleet is. Of er niks in de merrie is blijven zitten

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:03

Bedankt.
Wij willen zelf ook waarschijnlijk de merrie niet op stal zetten voor de bevalling omdat ze de rest van het jaar wel gewoon buiten in de groep lopen. Ik zat er aan te denken om ze bv. met één vriendinnetje op een apart weitje te zetten.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 09:46

meer ervaringen zijn nog steeds welkom.

wechelshof

Re: fokkerij ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:05

Wanneer laten jullie de merrie voor het eerst dekken? en wanneer dan weer voor de 2e keer en meer? Laten jullie haar elk jaar dekken of om het jaar ofzo?

Onze merries lopen samen met de hengst dus in principe worden zij bij de veulenhengstigheid terug gedekt behalve wanneer de bevalling niet 100% in orde was (nageboorte blijven opzitten...) En wij laten ze twee jaar achtereen dekken en dan een jaar ertussen uit - de merries die bevallen zijn en niet terug gedekt worden gaan op een andere weide staan en dienen
als opvoedkundige voor de gespeende veulens

Waar laten jullie de merrie bevallen (stal, weide, in de kudde of apart) en wanneer gaan ze weer de kudde in als ze apart is geweest?

onze merries bevallen op de weide (altijd rond 5.30u s'morgens) wij zetten ze nooit binnen...
de merries staan ook het ganse jaar buiten 24/24u samen met de hengst...

Wanneer spenen jullie de veulens af? Hoe lang blijven ze dan gescheiden van de moeder en hoe scheiden jullie veulen en moeder van elkaar (helemaal uit het zicht of bv alleen in een andere weide)

de veulens worden gespeend op 5 à 6 maanden (als ze al verkocht zijn dan op 100 dagen wat het wettelijk minimum is) - als ze 5 à 6 maanden zijn zijn ze mentaal veel sterker en minder afhankelijk van hun moeder om het spenen makkelijker te maken.
De moeder en veulen worden naar de andere weide gebracht : de stal in gezet, moeder
wordt verwijderd en terug naar de grote weide gebracht - veulen blijft enkele dagen in de stal
staan om hem gewend te maken aan ons , daarna gaat het veulen bij de andere gespeende
veulens (als die er al zijn) en anders bij de merrie met veulen die niet gedekt is....

Wij (nou ja zij dan) hebben een flink stuk grond gekocht wat nu nog helemaal kaal is, we kunnen dus kwa inrichting van de weides, stallen ed. nog alle kanten op. Waar zouden we aan moeten denken bij het inrichten van het land?

wij hebben een stuk van 3 hectaren : wij hebben dit verdeeld in 4 stukken die we ieder op
zich kunnen afsluiten zodat we desnoods op stuk 1 en stuk 3 paarden kunnen laten lopen
en op stuk 2 en stuk 4 de grond kunnen laten rusten.... enkele maanden later dan omdraaien...

je mag altijd eens komen kijken bij ons....PB maar

succes

viola

Re: fokkerij ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 17:35

Dankje wechelshof.

Misschien nog meer mensen die hun ervaring willen delen over deze vragen.
Citaat:

Vooral dan als je geen eigen hengst heb en je wil de merie elk jaar laten dekken. Gaat ze dat met veulen en al naar de hengst ofzo?