Voorbereidingen voor de GROTE dag!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lilli

Voorbereidingen voor de GROTE dag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 18:32

Hoi!

Mijn merrie moet over 2 maand bevallen ( ik ben waarschijnlijk wel een beetje vroeg )
Maar ik wil graag alles voorbereiden voor de bevalling zodat ik alles in huis heb voor als er iets mis zou zijn!

Wat moet je zeker in huis hebben voor de bevalling van je merrie?

Ik heb gelezen dat je het naveltje zeker moet ontsmetten maar welk middel gebruik je daar best voor?

Heb je ook handdoeken nodig?

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt
lilli

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:46

Wij hebben eigenlijk niks gedaan, nu ik er over denk. Natuurlijk wel goed in de gaten houden wanneer ze ongeveer gaat bevallen. Mijn paard is gewoon in de wei bevallen en daar was ze volgens mij ook heel blij mee. De DA heeft wel een prikje gegeven zodat de navel niet ging ontsteken ofzo... Maar later hoord ik dat dat eigenlijk ook niet egt nodig was omdat al de stoffen die in dat prikje zaten ook in de moedermelk moeten zitten ofzo...

Ik vind dat je geen handdoek nodig hebt. De moeder maakt haar eigen veulen wel droog en daardoor ontstaat er ook een band tussen de merrie en het veulen...

ullaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:56

ik denk dat je beter alles bij de hand kunt hebben beter om het het klaar te hebben liggen dan er om verlegen te zijn

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:05

voor de navelstreng heb je een ontsmettend middel nodig, bijvoorbeeld paarse spray, verder het nummer van verschillende Dierenartsen, mocht je er één niet kunnen bereiken. handoeken, voor wanneer de merrie te verzwakt is om het veulen droog te likken. wat ook handig is is een camara en birthalarm om de bevalling te zien aankomen.
verder kan je er niks aan doen, gewoon afwachten.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:09

je kunt inderdaad het beste alles in huis hebben en in de buurt van waar de merrie gaat bevallen.

Voor de navel iets ontsmettends, een paar schonen doeken, biest (voor de zekerheid) en inderdaad nummers van de dierenarts. Misschien moet je je dieren arts ook ff informeren als de bevalling begint (ff met je dierenarts overleggen) Dan kan hij er rekening meehouden dat er een veulen aankomt.

veel succes en plezier met je veulen

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:58

Wij hebben er niets aan gedaan vorig jaar, de 1 werd bevallen in het weiland, de ander stond er ook ineens die ochtend zonder dat we het zagen aankomen enz. ze zijn allemaal veel te snel

Misschien is het handig een birth alarm aan te schaffen Ookal functioneerde die ook niet goed bij ons..

frenia

Re: Voorbereidingen voor de GROTE dag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:10

wat moet je zoal bij de hand hebben:

om erbij te zijn: (kan natuurlijk ook zonder)
* birth alarm
* camera
* erbij slapen
* ...

Bij de geboorte:
*ontsmetingsmiddel voor de navel: best is een 5%jodiumoplossing, iets anders kan echter ook, vragen aan da
* gsm met nr da, kliniek,... (ook al het volk dat je op de hoogte wilt stellen )
* emmer
* lauw water met eventueel ontsmettingsmiddel (bv: isobetadine) om je handen en armen te ontsmetten
* eventueel verlostouwtjes of kettinkjes (gaat eventueel ook met de hand)
* eventueel glijmiddel (maar je kan bij nood ook gewoon maiskiemolie ofzo nemen)
* touw om nageboorte op te binden
* mestvork om viezigheid uit de stal te halen
* fotocamera of videocamera om alles vast te leggen

Het kan zijn dat ik wat vergeten ben
maar ik denk dat het lijstje vrij compleet is