Wie kent (nakomelingen van) Mecenas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie kent (nakomelingen van) Mecenas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:43

http://stalhofs.homestead.com

Wie heeft er info over deze hengst? Hij is al wat ouder, dus ik vroeg me af of er in nederland ook nakomelingen van hem liepen.
Ik wil eigenlijk altijd nog een keer een bonte fokken, maar het moet wel een interessante hengst zijn.

Afbeelding

agerrits

Re: Wie kent (nakomelingen van) Mecenas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:01

[***] schreef:
http://stalhofs.homestead.com

Wie heeft er info over deze hengst? Hij is al wat ouder, dus ik vroeg me af of er in nederland ook nakomelingen van hem liepen.
Ik wil eigenlijk altijd nog een keer een bonte fokken, maar het moet wel een interessante hengst zijn.

http://stalhofs.homestead.com/files/Mec ... .JPG[/img]

Mecanas is er niet meer, hij is op 7jarige leeftijd aan de gevolgen van koliek overleden. Hij is een poolsgefokte trakehner, zijn moeder is bont, daar heeft hij de kleur van. Een halfbroer van mecanes namelijk Desen leeft nog wel en zijn vader is weer een halfbroer van king nero. Die hengst staat alleen wel ergens in duitsland te dekking. Er zal nog beperkt dievries sperma van de hengst beschikbaar zijn, ik weet niet hoe die kwaliteit is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:28

Dank je. Dat is wel raar, een veulen van een overleden hengst, vind ik dan..

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:36

als mecanas nog zou leven dan zou ik graag uit mijn king nero merrie een veulen van hem willen. Nu durf ik dat niet meer aan, zijn er nog recente veulens van hem?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:45

Hij staat echt nog maar net op de site van hofs. Ik zal eens mailen hoe de kwaliteit is. Er zijn wel meer hengsten waar na jaren nog veulens van geboren worden. Ik zou alleen eerst wel wat nakomelingen willen zien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:04

De kwaliteit is uitstekend want het is ingevroren naar USA eisen.
Er is nog voor ongeveer 12 merrie's ( ik kon het hele husje nl. ook kopen )

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:05

Je kunt natuurlijk ook dekken met Harco die gisteren bij het NRPS goedgekeurd is, krijg je nog een A papier ook. Met Mecenas krijg je tegenwoordig een B papier omdat het KWPN die stamboeken niet meer erkend.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:03

of wachten tot WOW die wild danser x samber een halfbroer van poeh poeh (rohdiamant x samber)goedgekeurd wordt. Ik zal eens informeren bij hofs ik heb wel belang om mijn bonte king nero merrie samber en ico vrij te houden en volgens mij past mecanas wel mooi op die van mij.

Letsdunit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:32

Wij hebben een Mecenas x Iglesias op stal en hele bonte ! Ze verwacht een veulentje van Rubiquil over 3 weken/

Afbeelding

Afbeelding

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:06

zo die is apart bont, maar wel mooi, dat zeker. Die nakomelingen die ik jaren terug gezien heb van mecenas konden leuk bewegen. ik ben nu helemal weer in twijfel gebracht, door dit bericht over mecenas...

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:45

mecenas=ocd

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:32

Janderegelaa; is hij zelf ocd of veel van zijn nakommelingen? Hoe rieeël acht jij de kans dat een goed vruchtbare merrie drachtig aanslaat?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:53

ocd is niet alleen erfelijk, daar ben ik dan niet zo bang voor. ik ga eens mailen naar hofs, ben nog best geinteresseerd.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:17

Mecenas zelf had hele slechte voorbenen, daarom is Rien v/d Schaft gestopt met het rijden van hem. Iedere Mecenas nakomeling die ik gezien heb heeft ongelijke voorvoeten. De laatste Mecenas die ik op de foto gezien heb had op alle benen een 4tje. En dan dit: Ik heb nog niet één nakomeling van hem gezien waarvan de kwaliteit in de beweging de zijne benaderde dus een supervererver vind ik m niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 08:39

Dit vind ik een nuttigere post dan mecenas=ocd. Bedankt. Wel jammer.

Is er nou geen leuke bonte hengst?

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:11

janderegelaa schreef:
Mecenas zelf had hele slechte voorbenen, daarom is Rien v/d Schaft gestopt met het rijden van hem. Iedere Mecenas nakomeling die ik gezien heb heeft ongelijke voorvoeten. De laatste Mecenas die ik op de foto gezien heb had op alle benen een 4tje. En dan dit: Ik heb nog niet één nakomeling van hem gezien waarvan de kwaliteit in de beweging de zijne benaderde dus een supervererver vind ik m niet.

Een harde conclusie van het korte leven van mecanes en zijn paar jaar dekdienst. Mecenas heeft niet de kans gehad zijn hoge verwachting(en) waar te maken als sportpaard. Het was een zeer getalenteerde hengst die op jonge leeftijd de z dressuuur haalde en zeer bijzonder bewegen (ruim, elastisch, soepel) en ook nog wel een hengst met vermogen. Ik heb niet heelveel nakomelingen gezien volgens mij iets van 5 waarvan er volgens mij 1 tje niet bont was ik vond ze mooie qua bouw (extrieur) en zeer goed bewegende, met een opvallend zweefmoment, maar ja dan zal ik volgens jou wel geen verstand hebben van paarden. Bij 1 was de hoefen vrij lomp, maar ik vond het beenwerk verder goed (gesteld). 2 werden als rijpaard gebruikt en ééntje liep in de sport en was m springen. Ik vindt jou'n beeld wat aan de negatieve kant, misschien ben ik wat te positief.

Ps. in je profiel zag ik dat je een samber x mecenas had, is dat toevallig die hengst van de veiling in tolbert afgelopen jaar?

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:10

Exterieurmatig heb ik ook niets op m tegen hij fokt heel sjiek. Ik vertel alleen mijn constatering en ik heb heel veel nakomelingen gezien.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:23

jander...; "heel veel nakomelingen gezien'' is een ruim bergip, dat had ik ook kunnen zeggen. Als een paard ongelijke voorvoeten/benen heeft dan zie ik dat zonder meer, dus dat verhaal kan ik niet als waarheid aannemen. Ik zelf waardeer de hengsten als king nero en mecenas vs Samber omdat ik ze sjieker vindt, beter bewegen en hoger bont precentage, alleen hebben ze hun stamboek niet mee.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:58

qua afstamming is mecenas super hoor, hij komt uit de owen tudor lijn en die is heel goed. stamboeken zegt me niet zoveel.
soms fokt een hengst gewoon niet zo bijzonder al is ie zelf goed.
als je king nero en mecenas beter vindt dan samber moet je eens aan vrieling vragen of je de video van samber mag zien die op zn 20e nog staat te piafferen. sterker nog, in zijn jonge jaren liep hij uitzonderlijk goed en waren er maar 2 hengsten die GP liepen waaronder hij. King Nero en Mecenas halen het niet bij hem en bovendien vind ik de king nero's die ik nu hier gezien heb geen van allen sjiek, integendeel zelfs