wat is een redelijk dekgeld hiervoor (shet)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

wat is een redelijk dekgeld hiervoor (shet)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 09:53

Wat vinden jullie een redelijk bedrag om te vragen voor een dekking van deze hengst?

Fokke van stal de Veurden, zweetvos, ong. 90 cm hoog, uiteraard een gouden karakter. Fokke heeft nette gangen en een mooie compacte bouw.
Hij heeft een vol papier (zie http://www.allbreedpedigree.com/fokke+v+st+de+veurden)

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn niet geweldig maar meer heb ik op het moment nog niet op de pc staan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:01

Hij heeft een gave kleur zeg!
Hij is niet goedgekeurd begrijp ik uit je bericht? Dan zou ik zeggen 25 euro, een taart of een kratje bier/flesje wijn.
Voor een goedgekeurde hengst betaal je om en nabij de 100 euro, dus vandaar.

DeSa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:02

Wat een leuk beestje!
Ik zou idd ook rond de 25/35,- vragen

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:25

ow zat aan 50 euro te denken

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:27

ik denk 30

fjordnina

Re: wat is een redelijk dekgeld hiervoor (shet)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 18:05

Mijn vader zag dollartekens in de ogen: bied em maar aan voor 60,- euro. Ik zat zelf, net als Lilliputter te denken aan een euro of 50,-. Zijn er nog meer mensen die een reactie willen geven?

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:44

Wow hij is echt super mooi!!! Die kleur

Is hij ook naar de keuring geweest? Ik denk als hij premies behaald heeft je toch wel 100 euro kan vragen.

Als hij niet naar de keuring en of geen premies heeft dan kan je 50 euro tot 75 euro vragen.

Dit is dan exclusief weidegang enzo.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:00

wij hadden namelijk ook n hengstje en daar vroegen we 50 euro voor,kwamen tooc 3 dekkingen dat jaar op af wij hadden geen papier maar wel incl weidegang en voer

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:33

Gewoon 50,- (je kan er altijd nog wat afhalen)

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:38

dat kan altijd nog,maar met dekkingen heb je meestal n vaste prijs

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:39

Ja duh Dat snap ik ook wel, maar ik bedoel eigenlijk, dat als je voor een dekking 50 euries vraagt en iedereen vindt het te duur, dan kun je altijd nog zakken met de prijs, prijsverhogingen worden over het algemeen nooit zo leuk gevonden

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:51

mmm als hij niet is goedgekeurd..
waarom nog meer paardenvlees de wereld inhelpen? het is wel een onwijs leuke hengst, maar nakomelingen hiervan zullen niet veel waard zijn. daarom denk ik dat als je hem perse als dekhengst wil laten optreden, 25 euro een maximum is. voor dat bedrag koop je namelijk ook papierloze hengstjes op de markt

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:00

Van mijn 2x NL kampioens hengst met 3x een 1a premie, definitief goedgekeurd en Superster is het dekgeld 75 euro(1 euro per dag weidegang+verzorging, toen hij nog niet voor de 2e keer NL kampioen +super ster was was het dekgeld 75 euro incl dekgeld).

Voor zo'n zelfde hengst, goedgekeurd bij het NSPS kan je rond de 125 euro vragen(afhankelijk van prestaties en dergelijke).

Deze pony, ik vind het kleurtje super gaaf, maar tis net een propje, bij mij zouden z'n ballen er meteen af gaan zodat hij nooit meer (ook niet per ongeluk) een veulentje zou kunnen maken. Dekgeld, alleen laten deken als er iemand toevallig naar je toe komt voor, een bosje bloemen of een flesje wijn.

fjordnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 12:42

Dennis schreef:
Van mijn 2x NL kampioens hengst met 3x een 1a premie, definitief goedgekeurd en Superster is het dekgeld 75 euro(1 euro per dag weidegang+verzorging, toen hij nog niet voor de 2e keer NL kampioen +super ster was was het dekgeld 75 euro incl dekgeld).

Voor zo'n zelfde hengst, goedgekeurd bij het NSPS kan je rond de 125 euro vragen(afhankelijk van prestaties en dergelijke).

Deze pony, ik vind het kleurtje super gaaf, maar tis net een propje, bij mij zouden z'n ballen er meteen af gaan zodat hij nooit meer (ook niet per ongeluk) een veulentje zou kunnen maken. Dekgeld, alleen laten deken als er iemand toevallig naar je toe komt voor, een bosje bloemen of een flesje wijn.

Ik zie em niet zozeer als propje maar als een compact gebouwde hengst. Ik vind het een beetje onzinnig om gelijk te zeggen, dat hij niet geschikt is als dekhengst (dat is toch eigelijk wat je zegt), zonder ook maar 1 nakomeling van hem gezien te hebben.

Voor de goede orde zal ik er, als ik thuis ben een paar plaatsen.

Desalniettemin, ik respecteer je mening, al denk ik er een beetje anders over. toch bedankt.

@ Lowara: Zijn nakomelingen (wij verkopen ze zonder papier, kan allemaal wel aangevraagd worden) gaan bij ons de laatste jaren de deur uit voor 90 tot 120 euro. De prijzen van marktpony's liggen over het algemeen toch wat lager dan als je een pony'tje van een particulier koopt.

Allemaal bedankt voor jullie indicaties en meer is nog altijd welkom.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:11

Een hengst die niet goedgekeurd is is imo nooit geschikt voor de fok. Hoe mooi zo'n hengst ook is of hoe goed hij ook fokt.
Imo is dat een verantwoordelijkheid die je als hengsteneigenaar neem om te zorgen dat er alleen met hengsten die serieus kunnen verbeteren gefokt gaat worden. Als mijn hengst 2e premie of minder geworden was waren zijn ballen er af gegaan, definitief goedgekeurd of niet.

Tja, wat is compact. Deze is dan wel erg compact, compacter dan gewilt is. De meeste shetlanders kunnen wel wat lengte gebruiken en dat heeft deze hengst zeker niet.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:22

Ik ben het met dennis eens. Waarom dekken met een hengst als hij niet ggkeurd is?

Hij is wel leuk hoor!

(maar niet om mee te dekken)

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:18

geen dekgeld..gene dekking..

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:17

superwoman schreef:
Ik ben het met dennis eens. Waarom dekken met een hengst als hij niet ggkeurd is?

Inderdaad, er eindigen al genoeg shetveulens in de salami.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:19

als mensen toch gewoon een veulen willen in de wei als hobby maar niet perse een stamboek hoeven,en het zijn mensen uit de buurt en jij hebt n hengstje,ik vindt het heel normaal,wij hebben ook 2 shetjes(hengst/merrie)en beide zonder papier,het gaat ons om de gezelligheid en niet om de papieren!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:58

liliputter schreef:
als mensen toch gewoon een veulen willen in de wei als hobby maar niet perse een stamboek hoeven,en het zijn mensen uit de buurt en jij hebt n hengstje,ik vindt het heel normaal,wij hebben ook 2 shetjes(hengst/merrie)en beide zonder papier,het gaat ons om de gezelligheid en niet om de papieren!

maar je weet zelf denk ik ook dat er ontzettend veel mensen voor de lol een veulen erbij fokken en die vervolgens toch maar weer verkopen. papierloze shetlanders komen nu eenmaal erg snel bij de salami terecht.
en om dat te gaan ondersteunen terwijl er zoveel goedgekeurde hengsten zijn waar je voor die paar tientjes extra WEL papieren bij krijgt en het ras beter in stand kan houden ipv lu.lraak met een hengst te gaan fokken?

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:07

je hebt ergens ook wel gelijk,maar wij fokken altijd zo en zorgen dat ze wel n nieuw baasje krijgen die ze niet in de salami draaien,maar mischien komt er ook nog is een met papieren je weet maar nooit,onze hengst gebruiken we volgend jaar als schouw hengst,en die is nu al 80-85 cm en is 1 jaar,en onze merrie,ook 1 jaar, is 60-65 cm,dat gaat dus niet echt lukken

weet er trouwens iemand sites met GK-shethengsten?

en waar moet je bij shetjes eik op letten als je fokt

amro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:10

65 euro

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 08:18

Mensen kunnen we het even bij het oorspronkelijke onderwerp laten?

De beloofde foto's van een aantal veulentjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwaliteit van de foto's is niet al te best maar het geeft toch een indruk. Er zijn trouwens ook wel andere kleuren gefokt dan alleen vos maar die heb ik niet op deze computer staan.

MissSL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:50

toen wij onze falabella lieten dekken ( appeloosa ), ook door een falabella moesten wij 280 euro betalen.. maar dat was er wel 1 met papier van een hengstenstoetterij..

Ik zou het niet weten.. denk ook rond de 50 euro, of iets leuk lekkerre fles te drinken ofzo, dat deden wij bij de deking zonder papier..

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:48

Heb je er ooit een keuring mee gelopen?
Zo niet, zou ik dat gewoon doen, dan kun je door proffesional's laten beoordelen of je hengst moet dekken of niet.

Om nou meteen haar hengst 'de grond in te trappen' Dennis, vind ik ietwat uit de hoogte hoor?
Hij is niet goedgekeurd, maar wie weet wat hij kan bereiken als hij naar keuringen gaat?