veulen eet wel heeeeel langzaam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carola1

veulen eet wel heeeeel langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 23:13

tja,ik weet niet of het normaal is, maar mijn veulen (7 maanden) eet echt zooo langzaam.
ze doet over nog geen halve kilo brok zeker minimaal 10 minuten.
ik heb nog nooit de exacte tijd bijgehouden, maar ik moet er altijd op wachten omdat anders het andere paard de brokjes van het veulen op eet.

eet julie veulen ook zo langzaam?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:43

ej, misschien moet je even de dierenarts, of de tandarts even naar m laten kijken.
lust ze die brokken wel, eet ze bij alles zo langzaam?
misschien is er dus iets met haar gebit niet helemaal goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:20

Ik denk dat het zo lang duurt omdat je erop moet wachten...
Er is een of ander engels spreekwoord dat een fluitketel niet gaat fluiten als je er naar staat te kijken.
Ik denk dus dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:21

Hahaha ik heb 2 veulens, de 1 eet heeeeel snel. Gaat ook met haar etensbak de hele stal door. De ander staat buiten de stal te eten. Dit omdat de ander (merrie) dus zo snel is en dan zijn eten opeet.

Die ene is zooooo langzaam, hij geniet er gewoon van (ligt niet aan zijn tanden want appel en koekjes zijn zo weg) hij vindt zijn brokken gewoon lekker en staat te kijken om zich heen en dan neemt hij weer hap. Ook kauwt hij graag op de rand van zijn bak, dus hap en kauw, hap en kauw, zo gaat het de hele tijd door

Je moet inderdaad wel kijken of hij niet met tegenzin eet of dat hij last heeft van iets. Maar het kan gewoon zijn, dat hij lekker rustig eet. Dat is op zich wel goed hoor, kan geen kwaad.

Die van mij doet nu over een 3/4 kilo (hij moet extra hebben omdat hij pas ziek is geweest) meer dan een half uur! Ach je moet inderdaad niet staan kijken, dan duurt het alleen maar langer.

Veel plezier met je veulen

Juulke83

Re: veulen eet wel heeeeel langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:17

Wij hebben twee veulens (beiden van mei). Ze krijgen elk anderhalve kilo veulenbrok, de een is er eerder mee klaar dan de andere. Wij blijven er niet bij staan als ze eten, want dan worden ze alleen maar onrustiger. Na een half uur heeft de langzaamste zijn voer op.
Ik denk dus niet dat je je zorgen hoeft te maken. Bij mensen is dit toch ook zo???

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:35

Mijn merrie at ook heel langzaam als veulen zijnde en nog is zij geen snelle eter. Eigenlijk moet je daar blij mee zijn. Een paard eet normaal de hele dag en hoeft niet binnen 10 minuten zijn eten op te hebben. Mijn merrie eet krachtvoer en hooi door elkaar. Ik ben er alleen maar blij mee als ze rustig eten. Dan voorkom je koliek.
Als ze altijd zo at zou ik me geen zorgen maken. At ze eerst sneller laat haar dan eens na kijken als je het niet vertrouwd of kijk of ze ander voer lekkerder vind. Misschien vindt ze muesli lekkerder van cavalor is er juniorix te verkrijgen dit is een muelsi voor paarden vanaf 6 maanden tot drie jaar.

Mijn merrie is gek van brokken, maar dat voer ik liever niet te veel (mijn merrie heeft als veulen van 4 maanden een zware maagzweer gehad), omdat ze dat juist sneller kunnen eten. Ik geef liever muesli, dan moet ze wel goed kauwen en rustig eten. Voor een goede spijsvertering is speeksel nodig. Speeksel wordt geproduceerd tijdens het kauwen. Dus paarden die schrokken (en dus minder goed kauwen) produceren minder speeksel en dit kan de spijsvertering negatief beinvloeden. Dit kan leiden tot voer dat niet compleet wordt opgenomen en dus moet je meer voeren om te zorgen dat het paard genoeg waardevolle stoffen op kan nemen.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 00:04

bedankt voor jullie reacties.

mijn veulen eet altijd zo langzaam en heeft dat altijd al gedaan.
ze eet brokken net zo langzaam als pulp, maismeel, brood enz.
het ligt dus niet aan de brokken.

dan moet ik er misschien iets anders op verzinnen want dat wachten dat duurd me toch lang.
als ik weg loop om iets anders te doen, dan eet het andere paard de brokken van mijn veulen op.
hmmm, dan moet ik misschien eens kijken of ik ze niet apart kan voeren.

bedankt

regina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:09

nou, zo langzaam is dat nog niet hoor, mijn shetveulen doet er zeker een half uur over een halve kilo...

hij is verder gewoon in orde

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:14

Ja, alles is eigelijk al gezegd.
Misschien vind hij het niet lekker, heeft hij last van zijn tandjes, zijn de brokken te hard, misschien geniet hij er gewoon lekker van.
Succes en plezier ermee!

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:19

wij zetten altijd het paard dat het snelst eet vast. dan kan die ander rustig dooreten en kun je ook nog wat anders doen ipv gaan wachten.
misschien ook iets voor jou?

Robyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:42

Mijn veulen at ook zo langzaam. En als je er op zit te wachten lijkt het idd nog veel langer te duren.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:38

De merrie die ik rijd eet ook altijd op d'r gemakje, haar veulens schrokken alles zo op! Denk dat het wel een beetje verschilt ook hoor, als ze verder geen problemen heeft met het eten zou ik me er niet druk om maken. Beter zo eentje dan een die echt binnen een minuut alles naar binnen schranst!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:22

Oh die van mij was ook altijd zo sloom. Zat ook niet goed in zijn vel dus dat hielp behoorlijk mee. Maar afgelopen jaar was hij ineens een stuk sneller en at het meeste.
Zou idd proberen apart te voeren dan.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:47

die van mij is ook een langzame eter.
Ach schijnt geen kwaad te kunnen volgens de DA.
Maar af en toe is het knap irritant, vooral als je al een beetje in tijdsnood zit.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 13:37

ja, het schiet echt niet op, maar ja, ik heb me er al bij neergelegt.
je moet er iets voor over hebben he

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:40

ha ha,die van mij at ook altijd zo langzaam(nog steeds),hij geniet van elk brokje en smakt er ook nog bij,heel schattig vind ik dat.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 13:44

ja, en ze neemt er ook echt de tijd voor.
ze kijkt ondertussen nog even lekker rond enzo.
terwijl die andere 2 dat niet doen, die willen het liefs alles zo snel mogelijk op hebben hahahaa

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:55

Yep hier ook een langzame eter.
Ze staat samen met een vriendinnetje in 1 ruime box en die is wel snel met eten. Sinds deze week voer ik haar nu apart bij zodat ze in ieder geval genoeg binnen krijgt.
Ze eet haar eten wel heel braaf en met smaak op, en lijkt van iedere hap te genieten (persoonlijk zou ik het prettig vinden als ze gewoon wat vlotter dooreet, maar ja wie ben ik..)
Afgelopen donderdag was de tandarts bij ons op stal en die heeft wel even gekeken of er niets aan de hand was. Volgens haar was ze wel wat traag met tanden/kiezen krijgen maar zag ze geen verontrustende dingen aan het gebit.
Ik hou het maar in de gaten en hoop dat ze uiteindelijk wat vlotter wordt als ze alle tanden en kiezen heeft

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 23:07

nou, volgende probleem:

ik probeer haar (het veulen) zo veel mogelijk brokjes te laten eten, maar, ze eet niet veel.

soms eet ze 3/4 kilo en soms eet ze 250 gram brokken op.
op zich niet zo erg, maar ze is al zo mager.
ik krijg haar niet bij gevoerd, zeker niet sla ze niet alles op eet.
ze stopt dan gewoon met het eten van de brokken en begint aan het hooi.
op zich zou dit ook niet zo erg zijn, maar er staat nog een merrie bij haar in de wei en die eet dan dus de rest van de brokken op.
ik blijf er wel altijd bij staan totdat ze in elk geval op heeeft wat ze wil en dan laat ik pas die andere merrie de rest op eten.
maarja, als ze nou eens wat meer in 1 keer zou willen eten....

en helaas kan ik maar 2 keer per dag komen om te voeren.

iemand een oplossing?
of ander voer waar ze wat dikker van zou worden?
want apart zetten is een probleem want dan loopt ze door de draad.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:49

Probeer het met slobber met maismeel dat zet aan. Je kunt haar eventueel podo supply van pavo gaan geven daar zit alles in voor een jong veulen. Dan hoeft ze niet veel te eten en misschien vindt ze die slobber wel lekker. Je kunt haar eventueel wat brokjes door haar slobber geven.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 23:58

ja, maismeel heb ik ookal geprobeerd, met brokjes erdoor, maar het blijft hetzelfde, ze eet wat en dan stopt ze ermee.
brood vindt ze erg lekker, maarja, ze zal toch voedingsstoffen e.d. binnen moeten krijgen he.
ze is nu 8 maanden.
de vee arts zei dat het op deze leeftijd moeilijk is om ze aan hun gewicht te houden omdat ze zo veel groeien.
maarja, als ze zo weinig eet, dan zal ze alleen maar magerder worden en dat voor een fjord . . . . .

Cypkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:08

Hey!

Mijn paard en haar veulen haalde ik ook met het eten uit elkaar. ze doken in elkaars voerballen en moeders was veel sneller klaar....

De kleine kreeg ong. een halve kg en deed daar ook rustig 20 minuten over, hapje brok, rondje lopen, slokje water, effe snuffelen en dan weer een brokje..etc etc

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 20:01

vandaag toch maar de DA laten komen omdat ze wel erg mager aan het worden is.
ze eet gewoon heel slecht.
ze krijgt zo veel brok als ze wil , maar ze eet vaak maar een paar happen en begint dan aan het hooi.

DA heeft haar nagekeken.
tanden waren goed, hartje was goed, longen waren goed en temperatuur was ook goed.
dar ligt het dus niet aan.
de DA heeft bloed afgenomen en mest mee genomen voor onderzoek.
voor de zekerheid.
maar waarschijnlijk vindt ze gewoon de brokken e.d. niet lekker maar vindt ze het hooi lekkerder.
dus ik ga dit weekeind maar op zoeknaar kuilgras, daar zit veel meer in en dan kan ze die brokken wel missen hoop ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:05

ik heb juist het tegenovergestelde mijn vezorgpaar van 20 mnd schrokt alles naar binnen

r0ows

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:06

Ik kende er ook wel 1tje die er best lang over zijn voer eten deed.
maarja miss was zei gewoon lekker aan het genieten