KWPN Competitie Paardenbeoordelen rijpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

KWPN Competitie Paardenbeoordelen rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 15:56

Citaat:
KWPN Competitie Paardenbeoordelen rijpaarden 2006 24-01-2006

Geef je nu op voor de KWPN Competitie Paardenbeoordelen rijpaarden 2006

Iedereen die geïnteresseerd is in de beoordeling van het rijpaard wordt van harte uitgenodigd om mee te doen en te strijden om de titel ‘Nationaal kampioen KWPN competitie paardenbeoordelen’ in de KWPN Competitie Paardenbeoordelen rijpaarden 2006.

Het gaat bij deze competitie niet alleen om een wedstrijd, alhoewel een groot deel van de tijd wel aan de wedstrijd wordt besteed. De overige tijd wordt gespendeerd aan het geven van uitleg over hoe een paard eruit hoort te zien en hoe het behoort te bewegen en te springen. Het is daarmee dus ook een voorlichtend middel voor fokkers en paardeneigenaren om (hun eigen) paard zo objectief mogelijk te beoordelen. Daarnaast geldt dat uit de competitie aspirant juryleden kunnen voortkomen.
De competitie is landelijk, maar de opzet is decentraal. Per provincie van Nederland kunnen de deelnemers zich aanmelden. De competitie start met het bezoeken van één van de theoriebijeenkomsten die verspreid over het land worden gegeven. Hier wordt kort uitleg gegeven over de competitie en wordt ingegaan op de theorie van het beoordelen van paarden. Vervolgens beginnen per provincie (mits voldoende aanmeldingen, zoniet dan worden provincies samengevoegd) drie praktijkbijeenkomsten. Hierin komt de praktijk van het beoordelen van rijpaarden aan de orde. Gedurende de bijeenkomsten worden de deelnemers op hun vaardigheid in het beoordelen van paarden getest, zodat een klassement kan worden opgesteld per provincie. De beste(n) van elke provincie kunnen worden afgevaardigd naar de nationale wedstrijd, alwaar gestreden wordt om de nationale titel.

Meedoen en Aanmelden
Van belang is dat u geïnteresseerd moet zijn in de beoordeling van het rijpaard. Daarnaast moet u het leuk vinden uw mening over een paard mondeling dan wel schriftelijk toe te lichten.
Verder is het belangrijk dat u in de periode maart, april en mei 2006 de tijd heeft om de vier bijeenkomsten te kunnen bijwonen. En uiteraard voor de nationale wedstrijd, wanneer u zich hiervoor heeft gekwalificeerd. U kunt zich aanmelden vóór 6 februari aanstaande bij de regiosecretaris van uw eigen provincie (zie voor namen en adressen www.kwpn.nl of de stamboekrichtlijnen). De kosten voor deelname bedragen €50,00 (incl. BTW) per deelnemer voor KWPN-leden en voor leden van JongKWPN. Voor niet –leden wordt €100,00 (incl. BTW) in rekening gebracht.

(Bron KWPN)

Zijn er hier mensen die hier aan mee doen?

En zou er ook ruimte zijn voor een eigen mening of leert men in het KWPN-straatje denken?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:27

Klinkt intressant, maar in de praktijk moet je zoveel mogelijk als de kwpn denken. Mening met mening vergelijken.

Sione

Re: KWPN Competitie Paardenbeoordelen rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:29

Ik heb me ervoor opgegeven maar heb tot op heden nog niets gehoord. Ik ben benieuwd.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:00

Is dit dezelfde opzet als een paar jaar terug...???

Want dan vind ik 50 euro wel heel veel.....was toen altijd 5 euro per avond.

Ik heb 2 jaar achter elkaar een paard meegenomen , op d eoefenavonden voor de beoordeling.

Moet je wel tegen kunnen, dat iedereen je paard staat af te kraken....

denk er nog ff over na, of ik wel mee wil doen???

ullaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:44

ik zou het graag willen alleen dat competitieverband hoeft van mij niet ik wil alleen leren over exterieur

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:47

Om te leren over exterieur is ook mijn motivatie geweest om me op te geven. Dat competitie verband neem ik maar op de koop toe!!

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:55

nou ik hoop dat ze het voor die 50 euro dan wel iets beter opzetten...dan voor die avonden van 5 euro per avond....want kwa leren valt t tegen ...

Anders kan ik je het boekje Het paard in partjes van Van der Veen, aanraden.

Daar staat ook veel in, over het exterieur, en met fotos, om te laten zien wat er bedoeld word...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:35

Het paard in partjes schijnt niet meer verkrijgbaar te zijn...

Ik ga de cursus beoordelen doen(we starten eind februari met bijna de hele groep van de basiscursus fokkerij) en daarvoor gebruikten ze dat boek altijd, maar die gaan nu noodgedwongen over op een ander boek.

Ik doe denk ik niet mee met de competitie. Kost ook weer 50 euro, en het overlapt precies met de cursus dus dat vind ik dan ook een beetje zonde...(en zoveel vrije tijd heb ik nu ook weer niet )

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:50

Jah ik ben ook weer van de partij.
Hier in Friesland word elk jaar zo iets gegeven, ben al een keer 2 geworden, mijn vader betaalt het, omdat hij het zo leuk vind dat ik het wil doen.
Maar jah de vrije tijd, daar zit ik ook wat mee, in het weekend heb ik meestal een wedstrijd dus jah.

eerst word het per regio gedaan en dan voor NDL, vind het gewon wel leuk om te doen, doe het niet voor het winnen.