Röntgeninfo van KWPN hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Röntgeninfo van KWPN hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 17:28

In 1997 zijn de uitkomsten van het röntgenologisch onderzoek voor het laatst gepubliceerd. Daarna is besloten de uitkomsten niet meer te publiceren. Hengsten die worden goedgekeurd door het KWPN moeten voldoen aan de volgende röntgenologische eisen:
Straalbeen 0, 1, 2
Kogel/arthose 0, 1, 2 of 3
Sprong/spat 0, 1, 2

OC in spronggewricht en knie mag niet voorkomen

Ik vind dat een foute zaak. Als ik met een PROK merrie wil fokken die b.v. een 2 op de kogel/artrose heeft dan kom ik er niet achter wat de hengst van mijn keuze voor cijfer heeft.
Omdat ik wil verbeteren wil ik over die gegevens beschikken, hoe kan ik anders een gezond sportpaard fokken zoals het KWPN zo graag wil.
Overigens vind ik een 3 niet acceptabel als je gezonde paarden wil fokken, de sport wil ze iig niet terwijl die weer niet vallen over een schaduwtje in de knie of sprongewricht.

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:39

Citaat:
Ik vind dat een foute zaak. Als ik met een PROK merrie wil fokken die b.v. een 2 op de kogel/artrose heeft dan kom ik er niet achter wat de hengst van mijn keuze voor cijfer heeft.

Daar ben ik het mee eens. Ik begrijp ook niet waarom die gegevens niet openbaar zijn. Bevordert wel de transparantie.

_Rick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:50

Goed is goed lijkt me.

Verder kunnen ze beter kijken naar correctheid en klinisch.
Aan rontgenfoto's word zelden een paard kreupel.
En een paard met een 3 op de foto kan goed veel gezonder zijn dan een paard met een 1 op de foto, dat zegt dus helemaal niets.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:14

_Rick schreef:
Goed is goed lijkt me.

Verder kunnen ze beter kijken naar correctheid en klinisch.
Aan rontgenfoto's word zelden een paard kreupel.
En een paard met een 3 op de foto kan goed veel gezonder zijn dan een paard met een 1 op de foto, dat zegt dus helemaal niets.

Bij straal of sesambeentjes is het een puur theoretisch verhaal, als die verwijde voedingskanalen vertonen wordt verondersteld dat dit last/pijn gaat geven, we kennen allemaal voorbeelden waaruit blijkt dat dit achterhaald is.

Kogelarthrose vind ik persoonlijk een ander verhaal, dit is een "mechanisch" probleem (met natuurlijk achterliggende oorzaken zoals bouw/belasting/en wellicht voeding) een haakje op de kogel geeft gewoon minder buiging in het gewricht, daar kun je niet omheen, het is gewoon een blokkade. Waar overigens met speciaal beslag veel aan te doen is, maar dat terzijde.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:25

Ik weet bijna zeker dat je op zo'n vraag nooit antwoord krijgt als je hem stelt... (maar mocht je ooit eens een antwoord los peuteren dan hoor ik het graag van je )
Ik vind het ook een hele vreemde zaak dat zulke gegevens niet beschikbaar zijn voor de fokkers. Terwijl ze in oude artikelen in de IDS aldoor maar hebben over het belang van het kennen van de röntgenologische toestand van merrie en hengst, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.

Ik denk dat ik mijn vraag binnenkort per aangetekende brief op ga sturen, misschien dat ik daar reactie op krijg? Bellen en mailen helpt iig niet...
En dan was mijn vraag in principe nog positief voor het KWPN

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:33

Misschien wordt je vraag dan wel behandeld als fokkersvraag

Ik vind het inderdaad ook vreemd, allemaal onderzoeken bij de jonge paarden naar OCD en bij de hengsten krijgen we niks te horen.

Manon

Re: Röntgeninfo van KWPN hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:38

Ik vind het ook raar waarom het niet gewoon bekend gemaakt wordt, net of er wat te verbergen is. Op kwpnstallion.nl kun je geloof wel van een aantal hengsten de rontgenbeoordeling vinden, maar dit is alleen van wat oudere jaargangen geloof ik (heb nog niet zo goed gekeken)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:38

Gewoon voortaan dekken met hengsten die voor '97 gekeurd zijn, dan is je probleem opgelost (voor de eerst komende zoveel jaar dan)

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:20

Idd merkwaardig dat dat sort informatie niet openbaar is. Zeker als je als stamboek je jaarlingen op de foto wilt zetten om de stand van fokkerij in beeld te hebben.
Dan moet je eigenlijk je fokkers naar eer en geweten 100% van het onderzoek kunnen tonen, dus ook de cijfers voor de fotos. Begrijp het ook niet waarop dat dus niet gebeurd.

Begrijp ook niet goed dat hengsthouders de hele goede rapporten niet gebruiken als reclame...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 20:29

Aimee schreef:
Gewoon voortaan dekken met hengsten die voor '97 gekeurd zijn, dan is je probleem opgelost (voor de eerst komende zoveel jaar dan)

Dat willen ze ook niet want dan heb je grote kans dat je met een dubbeldoener dekt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:33

"ze" Wie is "ze"? Als je als fokker ervoor kiest alleen met hengsten te dekken waarvan röntgeninformatie openbaar gemaakt is, wat heeft "ze" daar dan mee te maken?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 21:54

Dees schreef:
Begrijp ook niet goed dat hengsthouders de hele goede rapporten niet gebruiken als reclame...

Nou dat begrijp ik eigenlijk wel, want daarmee geven ze direkt aan dat de anderen minder zijn. Ik heb ook het idee dat de maatregel uit die hoek komt.
Hoeveel dekkingen zou een 3 op het rapport schelen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:56

Of ze zijn gewoon allemaal niet zo goed op de foto als men zou willen

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:51

Dat zou kunnen...
Ik vind het geen goede zaak dat die gegevens niet meer openbaar worden gemaakt.

PintoNatal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:24

Ik vind het ook geen goede zaak, daarbij vind ik het bèlachelijk dat een paard met die cijfers
Straalbeen 2
Kogel/arthose 2 of 3
Sprong/spat 2
goedgekeurt magworden als dekhengst.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 13:10

PintoNatal schreef:
Ik vind het ook geen goede zaak, daarbij vind ik het bèlachelijk dat een paard met die cijfers
Straalbeen 2
Kogel/arthose 2 of 3
Sprong/spat 2
goedgekeurt magworden als dekhengst.

2tjes vind ik niet erg als ik het maar weet en daarop met de combinatie rekening kan houden.
Volmaakte paarden zijn er niet en alles daaraan opofferen kan niet, maar de fokker moet wel de mogelijkheid hebben om een keuze te maken.
Als het stamboek wil dat wij met Elite merries fokken en dat is een uitstekend streven gezien de vraag van de markt, moet dat wel voor ons mogelijk zijn.
Nu wordt alls weer bij de fokker neergelegd, dat is een hele foute zaak.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:18

Een 2tje is voldoende, een 3tje op een normale keuring meestal al onacceptabel. Dan moet ie klinisch echt 100% zijn en minstens 9 jaar oud.

Mist: ik ben het niet helemaal met je post eens, er zijn er ook genoeg waarbij verwijde voedingskanelen wél problemen hebben gegeven. Evenals de sesambeentje: de kwaliteit van de sesambeentjes hangt samen met de aanhechtingen van de pezen die daar uitkomen.

Ben het ermee eens dat niet openbaar maken van de gegevens alleen maar negatieve speculatie in de hand werkt. "Ze" doen zo hun best om via het stimuleren van PROKken een gezonde paardenstapel in de hand te werken, dan moet die gezondheid wel duidelijk van 2 kanten komen. Voor vertrouwen dat "vadertje KWPN" het wel weet en geen matige hengsten aankeurt is in deze tijd geen bodem meer bij de fokkers én de gebruikers.

_Rick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:24

Anders gaan mensen eerst kijken naar de kleur, dan naar de rontgenfoto's , dekt een hengst met een 2-3 niets, terwijl die net zo goed HEEL gezond kan fokken als een hengst met een 1.

Fokkers kunnen beter eens meer kijken naar kwaliteit en dus eens een goed paard te fokken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:54

mwah, flemmingh heeft toch ook een 3tje en die dekt genoeg....

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:03

hier valt mn mond van open!
wij zitten in de ijslanders (welliswaar een veeeeel kleiner paardenbestand, met veeeeel minder goedgekeurde dekhengsten), maar het is bij ons zo dat de hengsten ook onderzocht moet worden op OCD, spat etc + sperma onderzoek (ook hier moet men boven een norm zitten, voor de zwemmetjes) maar dat deze uitslagen ook in de hengsten catalogus komen!
Zoals ik al zei een veel kleiner paardenbestand, maar als wij het boekje openbladeren ligt er veel info voor ons!
- foto van de hengst,
- keuringsresultaten met alle cijfers voor de specifieke onderdelen. (oa "manen en staart" en "karakter" " beeld onder de ruiter" naast alle exterieur technische punten) resultaten verdeeld onder "exterieur" en "onder het zadel"
- eigenaar, fokker gegevens etc
- ouders van het paard + keuringsresultaten van de ouders
- uitslag sperma onderzoek
- uitslag rontgen

het niet openbaar maken van de rontgen gegevens vind ik een beetje vreemd!

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 09:49

_Rick schreef:
Anders gaan mensen eerst kijken naar de kleur, dan naar de rontgenfoto's , dekt een hengst met een 2-3 niets, terwijl die net zo goed HEEL gezond kan fokken als een hengst met een 1.

Fokkers kunnen beter eens meer kijken naar kwaliteit en dus eens een goed paard te fokken.

Je spreekt jezelf in een zin tegen .
Kijken naar de gezondheid is een onderdeel van kijken naar kwaliteit. Juist daarom moeten die gegevens transparant zijn, dat is de enige manier om de fokkerij gezond te houden.

Dat een hengst met 3tjes toch dekt als daar andere dingen tegenover staan wordt b.v. met Flemmingh bewezen. Je moet daar alleen niet met een merrie met 2tjs of 3tjes op dezelfde onderdelen bij dekken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:41

Wat ik trouwens onacceptabel vind is dat ze voor Prok geen foto's van de kogels nemen ,dus een merrie met ocd in de kogel kan prok worden en toch is dat ook erfelijk vandaar dat ik weinig vertrouwen heb in "prok "merries . Ik laat mijn merries een volledige sportkeuring rontgen
http://www.edigit.nl/page3.html

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:50

Nou ben ik maar een leek op het gebied van "grote stamboeken" maar vroeg mij af:

Het KWPN is een vereniging, als er een meerderheid is van leden die willen dat het openbaar gemaakt wordt, dan moet het bestuur daar toch gehoor aan geven? Of werkt dit niet zo bij een vereniging zo groot als het KWPN?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:45

libke schreef:
Wat ik trouwens onacceptabel vind is dat ze voor Prok geen foto's van de kogels nemen ,dus een merrie met ocd in de kogel kan prok worden en toch is dat ook erfelijk vandaar dat ik weinig vertrouwen heb in "prok "merries . Ik laat mijn merries een volledige sportkeuring rontgen

Dat doen de meeste mensen Libke.
Edigit deed dat 2 1/2 jaar geleden standaart erbij voor de prok zonder extra kosten, nu zijn ze groter geworden en moet je er apart voor betalen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:48

libke schreef:

Is met onze merrie ook gebeurd Is zonder problemen PROK geworden.